Svein Arild Johnsgård, visekonsernsjef i Sulland og styreleder i Norges Bilbransjeforbund (NBF), skulle gjerne ha friskmeldt bilbransjen:
- Jeg skulle gjerne kunne si at den såkalte «bilkrisen» er over. Men jeg beklager – nå er utfordringene større enn noen gang, sier Johnsgård til BilNytt.no.
Han påpeker at det vil selges rundt 140.000 nye personbiler i år, og at markedet nærmer seg et såkalt «normalmarked» på 150.000 enheter.
- Men med de marginene bilforhandlere må akseptere, er det ingen som helst grunn til å juble. Det har aldri vært lavere marginer, og det er heller ikke tegn til at situasjonen vil endre seg, sier han.
- Rentekampanjer og andre kampanjer dreper lønnsomheten, slår Johnsgård fast.
Han er dermed helt på linje med Sandegruppen-sjef Frode Sande som tirsdag sa til BilNytt.no at vedvarende rentekampanjer har skrelt bort inntektene på finansiering.
Må selge med tap
Svein Arild Johnsgård trekker frem enda en utfordring for norske bilforhandlere:
- Antall bilmerker har økt kraftig, og det kommer jo nye bilmerker nesten hver måned.
- Situasjonen rundt utslippskravene i Europa fører til store tilførsler av elektriske personbiler til det lille norske markedet.
Han mener at det virker som om mange bilprodusenter og -importører ikke ser konsekvensen av at det pushes ut store mengder biler i Norge.
- Mange må selge biler ikke bare med tap – men med store tap. Noen bare jager markedsandel, og bilforhandlerne blør, sier Svein Arild Johnsgård.
Og det er ikke bare personbilsalget som er krevende, minner Johnsgård om:
- Det gjelder også salget av nyttekjøretøy, som er kraftig ned så langt i år, sier han.
Da OFVs registreringsstatistikk for august ble lagt frem mandag, viste tallene at varebilsalget hadde tatt seg noe opp igjen og at registreringene hittil i år ligger rundt 13 % bak fjoråret.
Bekymret konsernsjef
Konsernsjef Arvid Sulland mener det norske bilmarkedet «ikke er til å kjenne igjen».
Han viser til at Tesla og nye kinesiske bilmerker spiser store andeler av nybilsalget.
- Dette er nye aktører som ser ut til å ha helt andre kalkyler enn de etablerte produsentene, sier Sulland.
- Hver uke opplever vi at et merke plutselig setter prisene kraftig ned. Importører kjører kampanjer med null-rente.
- Jeg sier til mine mange utrolig dyktige ansatte at vi trenger å styrke vår markedsposisjon, altså å selge flere biler i våre lokale markeder, slik at vi får fylt opp kjøretøyløfterne de neste årene.
- Vi vet jo at elbilene trenger 30 % mindre vedlikehold, oljesalget stuper og vi må få kontroll på eldre bilpark, fortsetter Sulland.
- Jeg trodde Tesla ville bli en «døgnflue», men det var jo bare en forsmak på det som er kommet senere. Nå er det snart 20 kinesiske merker i et av Europa minste bilmarkeder, sier Arvid Sulland til BilNytt.no.
Problemstillingen Arvid Sulland løfter opp, er et hett tema også i Kina, der priskrigen skaper stadig større overskrifter.
- Norge er blitt et laboratorium for utprøving og testing av markedet for elektriske biler. Det blør vi for nå, legger Sulland til.
2025 svakere enn 2024
Arvid Sulland sier at det parallelt med disse utfordringene, kreves store investeringer i showroom og infrastruktur for å håndtere ny teknologi:
- Om det ikke er galskap, er det i alle fall svært krevende, sier han.
- Har dere i dag bilmerker dere ikke tjener penger på?
- Det har vi nok, men jeg skal ikke si hvilke, svarer Sulland og fortsetter:
- Vi har et ansvar for kundene som har handlet bil av oss. De skal vite at vi er der når de skal ha hjelp, service og deler.
- Derfor har vi valgt å fortsette med merker hvor lønnsomheten ikke kan sies å være tilfredsstillende, sier Sulland.
- Noen tegn til at situasjonen vil bedre seg?
- Det er å håpe, selv om situasjonen i øyeblikket er krevende, sier Sulland og trekker frem at kostnadene øker på alt fra lønn til energi, høye renter og markedsføring.
- Antall solgte nye biler vokser, men voksende volum kan ikke erstatte lavere marginer, sier han.
- Blir 2025 et år med store tap i bransjen?
- Vi i vårt konsern tjener penger, men på tross av god vekst i topplinja må vi dessverre erkjenne at lønnsomheten ikke øker tilsvarende.
- Sammenlignet med resultatene for i fjor blir nok 2025 dårligere. Vi kjenner jo bransjetall for 2024 og jeg er redd at for mange vil vondt bli til verre, sier Sulland.
Nylig presenterte BilNytt.no tall som viser at norske merkeforhandlere knapt styrket resultatene i 2024 etter bunnåret 2023. Marginene ligger fortsatt på et vesentlig lavere nivå enn før pandemien.
Til sammen 146 merkeforhandlerselskap gikk i minus i fjor. Disse tapte til sammen hele 922 millioner kroner, viser tall fra BilNytt.no.
Grafen viser en vedvarende kraftig bakrus etter flere år med fest for norske merkeforhandlere. Klikk for å forstørre. Kilde: BilNytt.no / Brønnøysundregistrene / forhandlerselskapene
Sullands 43 forhandlerlokasjoner leverte en samlet resultatmargin på 2,6 % i fjor, mens hele Sulland-konsernet leverte en resultatmargin på kun 1,6 % – blant annet etter store tap i Electric Way.
Marginpress på brukt
Ifølge Arvid Sulland er det ikke bare på nybil det er marginpress. Han opplever at det samme skjer i bruktbilmarkedet:
- Det er stor omsetning av bruktbil, men marginene krymper. Det er kanskje det som skuffer meg mest, sier Arvid Sulland.
- Dette må sees i lys av at nybilprisene de siste to-tre årene har gått ned med 10-20 %, fortsetter han.
- Dette gjør det mer krevende å forhandle om innbyttepriser og påvirker også gjenkjøpsporteføljen, hvor verdiene i mange tilfeller har endret seg, legger han til.
Mer krevende å sette restverdi
Autoplan er Sulland-konsernets heleide biladministrasjonsselskap.
Årlig selger selskapet rundt 2.000 bruktbiler. Sammen med resten av Sulland selger konsernet mellom 12.000 og 13.000 bruktbiler.
Daglig leder Kenneth Skjønhaug i Autoplan bekrefter overfor BilNytt.no at markedet for brukte biler er mer uforutsigbart enn tidligere:
- Vi opplever et tydelig marginpress i bruktbilmarkedet, men utviklingen varierer mye mellom ulike biltyper og segmenter, sier Skjønhaug.
- Det er mer krevende enn noen gang å sette riktige restverdier, fortsetter Skjønhaug og forklarer at dette er en stor endring fra tidligere.
- Før kunne man nesten alltid regne med en prisstigning på nye biler i løpet av leasingperioden.
- I dag er bildet mer uforutsigbart, og vi bruker mer tid enn noen gang på å vurdere markedet og sikre riktige kalkyler, sier Autoplan-sjef Kenneth Skjønhaug.
Elbiler ekstra krevende
Samtidig med at elbiler har blitt en viktig del av bruktbilmarkedet, mener Skjønhaug at det er enda mer utfordrende å sette riktige restverdier:
- Nybilprisene på elbiler har vært i stor bevegelse de siste årene, og det gjør vurderingene mer komplekse.
- Kjøper du en ny elbil i dag, kan du risikere at den samme modellen har lavere nybilpris om tre eller fire år, forklarer han.
- Dette er en utfordring både for oss og for kundene – og slik markedet ser ut nå, tror vi disse utfordringene vil vedvare en stund fremover.
- Det er fortsatt størst interesse for fossilbiler og hybrider. Disse er det jo nesten ikke mulig å oppdrive som nye, og da er eneste alternativ bruktbil, sier Kenneth Skjønhaug.
I Autoplans store bruktbilhall på Løten står biler av alle merker på rad og rekke. Det er imidlertid langt mellom elbilene. Utvalget preges av fargene hvit, grå og sort.
Ser ikke fare for bruktbilkollaps
Nyansatt salgssjef for bruktbiler i Autoplan, Geir Albertsen, kommer fra Bil i Nord i Finnsnes.
Albertsen har bred erfaring. Han sier at presset på bruktbilprisene er et nasjonalt fenomen:
- Norge er ett stort bruktbilmarked. Det er et prismarked og vi konkurrerer med aktører i hele landet, sier han.
Autoplan-sjef Kenneth Skjønhaug tror ikke på noen dramatisk nedtur i bruktmarkedet:
- Vi ser at prisene harmoniseres raskere nå, men vi forventer ikke noen bruktbilkollaps, sier han og forklarer:
- De største bruktbilaktørene er solide merkeforhandlere og konsern som har flere ben å stå på – nybilsalg, ettermarked, skade og bruktbil. Vi tror derfor ikke vi vil se omfattende priskriger fra de store aktørene.
For Autoplans del er situasjonen trygg, understreker han:
- Vi har landets største utvalg av merker og modeller, og er spesielt sterke på brukte varebiler. Vi satser på kvalitet og mangfold, opererer i det norske markedet og holder oss bevisst unna import og eksport.
Geir Albertsen (t.v.) er ansatt som ny bruktbilsjef hos Autoplan. Han har hatt sentrale stillinger i bilbransjen i Nord-Norge og flytter nå fra Finnsnes til Løten.
Privatleasing: - Følger utviklingen
Autoplans hovedsatsing er på næringslivet og offentlige aktører:
- Våre kunder er i hovedsak bedrifter og etater med store bilparker.
Skjønhaug sier at privatleasing tradisjonelt har vært mer forbeholdt merkeforhandlerne, men at han følge nøye med.
- Vår strørrelse gir oss god innsikt i hvilke bilmodeller som er mest attraktive og hvilke som er mer krevende, sier Skjønhaug.
Han understreker at denne kunnskapen gjør Autoplan til en viktig rådgiver for næringskundene:
- Våre kunder lever av å bruke bilparken sin, og derfor er det avgjørende å velge riktig modell og merke. Vi anbefaler biler der servicemarkedet er trygt og reservedeler er lett tilgjengelige.
- Flere faktorer nå enn noen gang tidligere spiller inn når man skal velge riktig bil, mener Skjønhaug.
Autoplan omsatte for 2,4 milliarder kroner i fjor og leverte et overskudd på 87 millioner kroner før skatt.
Les også: Arvid Sulland om oppkjøp, nye partnerskap, sand i Sahara - og verdens navle
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn