INNLEGG:
Ida Krag 

Leder næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Når enigheten om neste års statsbudsjett etter en rekke litt uortodokse omdreininger landet i natt, er det med en nedtrappingsplan for elbil-mva over tre år.

Første trinn senkning av bunnfradraget til 300 000 kroner 1.1.2026.

Andre trinn senkning til 150 000 kroner 1.1.2027

Og i tredje trinn, fjerning av hele mva.-fritaket 1.1.2028.

Det er det all grunn til å feire!

At MDG og SV har stått på krava og kjempet for en ansvarlig innfasingsmodell for mva. på elbil er viktig både for utslippene fra veitrafikken – og for bilbransjen.

Kudos til dem!

Gitt forutsetningene vi fikk fra finansminister Stoltenberg i oktober, er dette en kjempeseier.

Vi har jobbet utrettelig mot Stortinget, men var på ingen måte sikre på at vi ville komme i havn med noe på elbil.
 
Aller helst ville vi hatt en videre nedtrapping med 100 000 kroner årlig, over tre år, som bransjen har lansert sammen med Elbilforeningen som en god vei til full mva.

Men 150 000 kroner årlig over to år er ekstremt mye bedre enn 300 000 over ett!

Med dette har vi en forutsigbarhet for årene som kommer, og slipper de verste jojo-effektene i bilsalg og arbeidsbelastning.

Vi skal selvsagt passe på at regjeringen følger opp, søker og får godkjenning fra ESA i 2026, og holder trykket oppe. Men først og fremst kan vi i dag puste letta ut - og sende varme tanker til MDG og SV.

Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg.

KOMMENTAR: Det «ingen» i bilbransjen tør si høyt: - Mer elbilmoms burde kommet før...

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn