I dag ble skattelistene for 2024 offentliggjort.
BilNytt.no bringer her en oversikt over importledere, merkesjefer, konsernsjefer, enkelte konserndirektører, og ledere av store forhandlerselskaper i norsk bilbransje.
Oversiktene viser skattbar inntekt etter fradrag («nettolønn») og nettoformue. Den reelle inntekten er høyere for alle på listene. Oppgitt inntekt kommer ikke nødvendigvis kun fra arbeidsgiver, men kan også være inntekter fra annet hold.
Tidligere i høst gjenga BilNytt.no deler av Kapitals store oversikt over de 400 rikeste i Norge. Der er det estimert reell formue – og ikke nettoformue eller inntekt – som gjelder.
De forskjellige eierne av Møller- og Bertel O. Steen-konsernene figurerer høyt på formues- og inntektslistene, men i dagens lister er det fokus på de ansatte lederne – og mer «lokale» forhandlereiere.
Organisasjonene
Det er betydelige lønnsforskjeller for ledere i de ulike interesse- og medlemsorganisasjonene:
NAF-sjef Stig Skjøstad har for eksempel en nettolønn som er tre ganger så høy som Elbilforeningens leder Christina Bu.
Geir Inge Stokke overtok som OFV-sjef først i august 2025.
Dermed stammer hans nettoinntekt på nesten 4,2 millioner kroner i 2024 fra annet hold.
Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no
Oversikten over forhandlerledere og -eiere:
Tallene viser nettoinntekt og nettoformue for 2024.
Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no
Forskjeller hos importørene
Det er betydelige inntektsforskjell mellom merkesjefer som sitter i konsernledelse og de som ikke gjør det.
Det er også forskjell på private bilimportører og såkalte produsenteide nasjonale salgskontor.
Det er helt tydelig at private norske bilimportører betaler mer i lønn til sine ledere, enn det de fleste produsenteide organisasjoner gjør til sine landssjefer.
Oversikten over importledere og merkesjefer:
Tallene viser nettoinntekt og nettoformue for 2024.
Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no
På topp blant importørlederne troner Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby med en nettoinntekt på 9,3 millioner kroner.
Han har det overordnede ansvaret for Volkswagen person- og nyttekjøretøy, Audi og Skoda, i tillegg til å for tiden være operativ Cupra-sjef.
Hekneby sitter også i Møller Mobility Groups konsernledergruppe.
Voyah- og Dongfeng-sjef Torje Sulland har er nummer to på listen over importørlederne, oppført med en nettoinntekt på 7,6 millioner kroner.
Han har naturligvis også en høy formue, da han sammen med sin far og sine tre søsken eier det store Sulland-konsernet.
Hvor mye av Sullands inntekt som faktisk kommer fra Electric Way, og hvor mye som kommer fra annet hold, er ikke kjent.
Michael Hiller, leder i den produsenteide Porsche-importøren, er nummer tre på listen med en nettoinntekt på 5,4 millioner kroner.
Han overtok ledelsen i av importøren i 2023 etter at Riddervold og Astrup solgte 75 % av importørselskapet til den tyske produsenten.
Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak hadde en nettoinntekt på 4,9 millioner i 2024, fulgt av Audi-sjef Harald Edvardsen-Eibak og den nye Kia-sjefen Thomas Meiner.
Meiner tiltrådte stillingen i mars i år, etter å ha fratrådt stillingen som Volkswagen-sjef i Harald A. Møller før sommeren 2024.
Han overtok sjefsstolen i Kia hos Bertel O. Steen etter Simona Trombetta, som kom på plass som ny Volkswagen-sjef i mai i år.
For 2024 er Trombetta oppført med en nettoinntekt på 3,3 millioner kroner.
RSA-sjef Frank Dunvold hadde en nettoinntekt på 4,3 – en reduksjon på mer enn én million kroner fra året før.
Han er oppført med en nettoformue på hele 184 millioner kroner. Formuen har sammenheng med hans eierandel på 9 % i RSA.
Høye lønninger i de to store
Samlet nettoinntekt for syv av dagens åtte personer i Møller Mobility Groups konsernledergruppe utgjorde over 63,9 millioner kroner i fjor.
I konsernledelsen sitter også latviske Izida Gerkena med ansvar for konsernets baltiske virksomhet. Hennes inntekt er ikke tilgjengelig i de norske skattelistene.
Konsernsjef Petter Hellman er oppført med en nettoinntekt på 19,6 millioner kroner, dobbelt så mye som nestemann Ulf Tore Hekneby.
Møller Bil-sjef Håvard Andersen hadde en nettoinntekt på 7,8 millioner kroner i fjor.
Dagens konsernledergruppe på syv personer i Bertel O. Steen hadde en samlet skattbar inntekt på nesten 23 millioner kroner i fjor.
Konsernsjef Harald Frigstad er oppført med en nettoinntekt på 8,6 millioner kroner.
Rita Kristin Broch kom inn som ny kommersiell direktør og overordnet ansvarlig for import i Bertel O. Steen på vårparten i år.
Dermed stammer hennes nettoinntekt på nær 3,3 millioner ikke fra Bertel O. Steen. Broch var leder for den norske Volvo-importøren frem til slutten av 2024.
Frem til i fjor satt lederne for Bertel O. Steens importmerker i konsernledelsen.
Også enkelte andre profilerte ledere er tatt med i oversikten «under streken».
Konsernledelsen i Møller Mobility Group og Bertel O. Steen:
Tallene viser nettoinntekt og nettoformue for 2024.
Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn