IMPORTØRINTERVJUET 

Nissan hadde bygget opp et solid lager i det korona-pandemien inntok Norge. Dermed fantes det mange Leaf i landet, slik at forhandlerne hadde noe å tære på i månedene som fulgte.

- Det var kun et par måneder på sommeren hvor det var litt leveringstid, men vi kom ytterst godt ut av denne situasjonen, sier Nissan-sjef Anders Mamen-Lund til BilNytt.no.

- Vi var både dyktige og heldige.

Det samme gjelder deler og servicemarkedet.

- Vi fylte lagrene med deler vi vet det er stor pågang på, og berget oss unna det mange slet med. Vi hadde en plan og agerte fort.

Totalt ble det solgt 6.059 Nissan i Norge i fjor, og av disse var 5.221 Leaf. Det gjorde bilen til den fjerde mest solgte modellen i Norge i fjor – kun slått av Audi e-tron, Tesla Model 3 og Volkswagens nye ID.3.

- Året var bra – og for Leafs del det tredje høyeste volumet vi har hatt etter 2018 og 2019.

- I år har vi virkelig fått smake på at det finnes flere helelektriske konkurrenter. Vi ser imidlertid at Leaf har fått en status i markedet som en trygg og sikker bil med lite feil – den har i det hele tatt vært en suksesshistorie fra dag én, sier Anders Mamen-Lund.

8.000 biler
I år ser han for seg et totalmarked for personbiler på mellom 140.000-145.000 biler, og 30.000 varebiler. For egen del er salgsmålet 8.000 biler.

- Vi skal øke Leaf-volumet, men siden vi følger fiskal-året så er ikke alle prognoser ferdig, så 8.000 er et estimat.

- Du er trygg på at du får bilene du trenger?

- Gitt at ingen av de store europeiske markedene bråvåkner så er jeg det. Norge er prioritert, svarer Mamen-Lund.

Til sommeren kommer en ny Qashqai, mens den elektriske crossoveren Ariya er ventet mot slutten av året.

- På Qashqai har vi ikke priser eller noe, og det er vanskelig å si hvor mange vi kan selge, men utviklingen i markedet gjør jo at det blir et mye lavere volum enn tidligere, selv om det er mange trofaste bilkjøpere der ute som sverger til tradisjonelle drivlinjer, sier Mamen-Lund.

- Ariya har alle fasilitetene som norske kunder etterspør, og vi tror den er ideell for det norske markedet.

- Er du ikke redd for at Ariya kommer for sent – med tanke på alle elbilmodellene som lanseres i 2021?

- Jeg ville helst hatt nye produkter i går, svarer Mamen-Lund.

- På Leaf hadde vi fordel med at det ikke var noen andre som var så tidlig ute som oss, og vi fikk skikkelig fotfeste. Jeg tror vi har en historikk som gjør at vi vil treffe godt med Ariya også, fortsetter han.

- Vi har veldig mange forhåndsinteresserte på Ariya, og gleder oss veldig til den kommer.

Nissan vil dermed tilby fire personbil- og fem varebilmodeller neste år.

Forhandler-skryt
Nissan-sjefen skryter av forhandlerne, som han mener har hatt vilje til å investere slik at importøren har kunnet ha et høyt antall av både biler og deler i pipeline.

- Forhandlerne er også blitt flinkere til å ta på seg «full pakke» for kundene, det er fokus på ruteskift, dekkhotell og dekksalg – det man tidligere har outsourcet er på vei tilbake, noe som er positivt.

- Mange forhandlere har jobbet hardt med å skaffe bruktbiler i år, og samtidig vært handlekraftige når det gjelder å tilpasse egen drift. I sum gjør det at mange kommer ut av 2020 med hevet hode, sier Nissan-sjefen.

Endringer i maktforhold
Tradisjonelt har Birger N. Haug vært den desidert største forhandleren i Nissan-nettverket, og i rekordåret 2018 sto forhandleren for over 30 % av Nissan-salget.

Aktøren er fortsatt størst, og i dag er Birger N. Haugs andel på 25,9 %. 

Mobile øker sin andel, og står i dag for 18,3 % av salget, noe som blant annet skyldes at forhandlerkonsernet i 2018 etablerte Nissan-forhandleren Mobile Skøyen.

- Det handler om risikospredning, og å få litt bedre balanse i systemet, sier Mamen-Lund.

- Birger N. Haug er også MG-forhandler – er det kannibalisering mellom merkene?

- Ja, det er nok noe kannibalisering, men vi tror på sikt at kvaliteten til Nissan er god nok til å konkurrere med MG.

- Hva tenker dere om at Nissan nå kommer inn sammen med Hyundai, Subaru, MG i et nytt stort bilhus på Rud i Bærum?

- Det synes vi er spennende. Det er både positive og negative sider ved store forhandlere med flere bilmerker.

- Er det faktum at Birger N. Haug er på eiersiden i MG-importøren noe av bakgrunnen for at Mobile vokser med Nissan?

- Bakgrunnen er at vi ønsker risikospredning. Birger N. Haug har i lang tid vært og er stadig en veldig god partner for Nissan i Norge, svarer Mamen-lund.

Hva skjer med alliansen?
Mange spekulerer i hva som vil skje med Nissan-, Renault- og Mitsubishii-samarbeidet i fremtiden, spesielt etter at Mitsubishi sa at merket ikke vil lansere nye modeller i Europa de neste tre årene.

- Tror du det blir et enda tettere samarbeid mellom Renault og Nissan i tiden fremover?

- Generelt tror jeg vi i fremtiden vil se flere felles plattformer og samarbeid, men jeg tror ikke det er Renault-logo på Nissan-biler om fem år, svarer Mamen Lund.

Han minner samtidig om at det er spesielt tett samarbeid på varebil-siden.

Ser i krystallkula
Når det gjelder nye aktører som etablerer seg i det norske markedet, tror Mamen Lund at flere av dem kan bli å regne med.

- Mens noen vil overleve, tror jeg noen blir døgnfluer. I Norge har vi en del spesielt gode forbrukerlover, og de bør du kjenne til før du dumper et produkt i markedet og forventer at det skal bli der over lang tid. Jeg oppfatter at ikke alle har satt seg så godt inn i dette, sier han.

- Skal man få fotfeste, tror jeg man må ha en seriøs importør som evner å viderebringe de norske kravene til sin produsent, samt at godt ettervern må være på plass.

Når Mamen Lund blir bedt om å se i krystallkula for 2021, trekker han paralleller til hva han sa i disse spaltene for et år siden.

- I fjor hadde vi to planer – noe som gagnet oss. I år tror jeg kanskje vi må legge fire eller tolv – for hvert kvartal eller hver måned, smiler han.

- Jeg tror først og fremst 2021 byr på muligheter, og håper at korona-situasjonen normaliserer seg mot sommeren, sier Mamen Lund.

- Spøkelse
- Den store utfordringen i år er incentivene som elbilene har i landene nedover i Europa. Vi må få bremset eventuell bruktimport dersom ikke de europeiske markedene våkner, sier han.

- Vi håper og tror at markedene våkner, og at de tar hånd om bilene sine selv. Vi har sett signaler den siste tiden på at noe er i ferd med å skje, og etter hvert som produsentene skifter fokus, og kjører mer reklame og så videre, så vil forbrukerne også skifte fokus. Men vi vet det ligger et spøkelse der, fortsetter han.

Les også: - Uten en løsning kan det fort bli skikkelig «kaos» med salg av bruktimporterte elbiler i år

Han er tydelig på at dette ikke er en ny problemstilling for Nissan-importøren:

- Vi har jobbet med dette gjennom mange år, og følger markedet. Det har sklidd gjennom noen brukte Leaf, men vi vil ta eierskapet til dette selv i stedet for å la andre aktører styre helt og holdent, og har plukket opp mye bruktimport som ellers ville endt opp i gråkanalene, sier han.

- Dette er imidlertid ikke noe vi har noen ambisjon om å tjene mye penger på, men vi ønsker å tette luken som myndighetene åpner for.

Han mener norske kunder kan få en uheldig opplevelse, og minner om de som kjøpte første generasjon Leaf som ble importert fra USA:

- De hadde ikke garanti, det var andre delenummer og problemer med å få radio og navigasjon til å virke, sier Mamen-Lund.

Oversikt: Årets importørintervjuer - del 1

 Dette mener Nissan-forhandlerne: 

BilNytt.no bringer her hva Nissan-forhandlerne har svart på tilleggsspørsmålene i BilNytt.no sin store forhandlerundersøkelse.

Importøren har ikke sett forhandlernes tilbakemeldinger før intervjuet.

Hvor mange nye biler tror du at din forhandler vil selge i 2021?
Det er kun 11 % av Nissan-forhandlerne som tror de vil selge færre nye biler år enn i fjor.

Hvordan ser du på salgsmålene som er satt for din forhandler av importør?
Ingen Nissan-forhandlere mener at salgsmålene er lett oppnåelig, mens 
39 % mener at salgsmålene er vanskelig å oppnå. 

Ligger din forhandler an til å oppnå bedre eller dårligere resultatmargin i år (2020) sammenlignet med i fjor (2019)?Nissan-forhandlerne melder om en varierende utvikling i resultatmarginen for 2020. Mange Nissan-forhandlere hadde imidlertid et godt 2019.

Hvordan forventer du at resultatmarginen for din forhandler blir i 2021, sammenlignet med 2020?46 % av Nissan-forhandlerne forventer bedre margin i år.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn