Denne uken arrangeres den internasjonale bilutstillingen IAA i München. Dette er den første store bilutstillingen siden før koronapandemien.
Årets utgave av arrangementet bærer i større grad enn før preg av å være en bilbransjeutstilling, fremfor en tradisjonell bilutstilling.
Likevel er det langt mellom de norske bransjetoppene, men Harald Frigstad og Kjetil Myhre er tilstede i München denne uken.
Mercedes-Benz ser ut til å være den eneste produsenten som har innkalt sine partnere til direkte møter, og ikke lenger bare til digitale.
Dette er første gang Frigstad møter en rekke Daimler-topper ansikt til ansikt.
Bertel O. Steen største importør
Da BilNytt.no møtte Harald Frigstad i München hadde han vært gjennom et tettpakket program med møter på mange nivåer – fra prøvekjøringer til store gruppesesjoner.
Fra 2019 har alle de privateide importørene ("general distributors") for Mercedes-Benz vært overført til gruppen "region overseas".
Dermed er Norge, Irland og Finland blitt plassert i denne gruppen, som ellers består av blant annet flere latin-amerikanske og afrikanske land.
Det er faktisk Norge som har størst volum av alle Mercedes-Benz sine omkring 100 privateide importører rundt om i verden:
- Selv om store markeder som Argentina og Mexico er i denne gruppen, er Bertel O. Steen og Norge Mercedes-Benz sin største privateide importør målt i antall solgte biler, forteller Kjetil Myhre til BilNytt.no.
Myhre forteller at Bertel O. Steen blir lyttet til i denne gruppen, ikke bare fordi Bertel O. Steen er Mercedes-Benz sin største private importør, men også fordi Norge har kommet i særklasse lengst i elektrifiseringen.
For flere av landene i Bertel O. Steens gruppe er elektrifisering lite aktuelt.
I Sverige gikk den fabrikkeide Mercedes-Benz-importøren over til agentmodell i 2019, og i går skrev BilNytt.no at Harald Frigstad sa at agentmodell kommer, men i de fabrikkeide markedene først.
I juli skrev BilNytt.no at oppsigelsestiden på Bertel O. Steens kontrakt med Daimler er på 24 måneder.
Les også: Mercedes-Benz med tysk agent-avtale
Daimler-sjef Ola Källenius går "all in" på elbil og skal gjøre Mercedes-Benz helektrisk.
- Troverdig elbilsatsing
I München har Daimler et sterkt fokus på å lansere Mercedes-EQ og Mercedes-AMG EQ.
Frigstad var fornøyd med planene som er lagt frem:
- Elbilsatsingen til Mercedes-Benz virker svært troverdig, sier Frigstad til BilNytt.no.
Stellantis-merkene deltar ikke på messen. Kia deltar så vidt på messen, men gjennom den tyske importøren og ikke med stand på selve utstillingen.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Karoline Sandvik Hernar |
Martin Huseby Jensen | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Annonse: