På lørdag meldte BilNytt.no at Axess Logistics kjøpte konkursboet til Auto Transport Service AS (ATS).

Axess har vært ATS sin største konkurrent.

I første omgang løser dette de kortsiktig leveringsutfordringene for bransjen, men flere i bilbransjen BilNytt.no har vært i kontakt med er nå kritiske til Axess sin størrelse i markedet. 

BilNytt.no er kjent med at det lå alternative løsninger og tilbud på bobestyrers bord som også kunnet sørget for å opprettholde konkurranse i markedet for transporttjenestene:

BilNytt.no erfarer at Bertel O. Steen jobbet med en alternativ plan som ville sikre videre drift, billogistikken og de ansattes arbeidsplasser – og ikke minst fremtidig konkurranse i markedet.  

Konsernsjef i Bertel O. Steen, Harald Frigstad, er forsiktig i sine uttalelser:

- Kan du bekrefte at Bertel O. Steen bød på konkursboet – og var en reell kandidat til å overta ATS?

- Jeg kan bekrefte at Bertel O. Steen har jobbet hardt med å finne løsninger for å sikre at ATS kunne drives videre. Det skulle bare mangle, vi er helt avhengig av leveransene som ATS har levert til oss, svarer Frigstad til BilNytt.no.

- Jeg vil ikke gå konkret inn på hvilke konkrete modeller vi har jobbet med i den sammenheng, legger han til.

Bertel O. Steen har vært den desidert største kunden hos ATS.

- Hva tenker du om at en stor aktør som Axess nå har overtatt ATS. Vil ikke en tilnærmet «monopolsituasjon» være uheldig for dere og andre kunder i bilbransjen?

- På generelt grunnlag vil jeg si at det sunt med konkurranse i enhver bransje, sier Frigstad, men legger til følgende:

 - Vi i Bertel O. Steen er fornøyd med at det ble en løsning slik at billeveransene ikke stoppet opp, og at de ansatte i selskapet beholder arbeidsplassen. Vi er allerede kunde hos Axess, og kjenner dem som en god og seriøs samarbeidspartner.

- En rask og god løsning den primære årsaken
- Kan billogistikk være en fremtidig forretningsvirksomhet for Bertel O. Steen? Eventuelt i samarbeid med andre?

- I den situasjonen vi havnet i nå, har vi vært opptatt av å se på løsninger for å sikre at leveranse av biler ikke stoppet opp og at de ansattes jobber ble videreført, svarer han.

- I den akutte situasjonen som oppsto, så var en rask og god løsning den primære årsaken for vårt engasjement, sier konsernsjefen. 

- Tror du konkurransemyndigheter griper inn?

- Det har jeg ingen mening om, svarer Frigstad og legger til:

- Vi som kunde vil gjøre alt vi kan for å få Axess til lykkes med å overta ATS i denne overgangsfasen.

- Vi har stor tillitt til at Axess vil ordne logistikken på en god måte og hjelpe ATS sine kunder med å få levert ut bilene til forhandlere og kunder, sier Harald Frigstad til BilNytt.no.

Bobestyrer Lene Langseth bekreftet på lørdag at boet hadde vært i dialog med flere interessenter:

- Boet har vært i dialog med flere interessenter. Etter intensive forhandlinger aksepterte boet i går kveld tilbud fra Axess Logistics som vil sikre kreditorfellesskapet og de ansatte på en meget god måte, sa hun.

Står igjen med én stor aktør
BilNytt.no har tidligere skrevet at norske bilimportører har jobbet på spreng med alternative løsninger etter at ATS ble slått konkurs.

ATS og Axess Logistics har vært de to store aktørene på det norske markedet, med henholdsvis 305 millioner og 465 millioner kroner i omsetning. 

TIlbake i 2017 slo de tre tidligere selskapene Autolink, Motortransport og Skandiatransport seg sammen til Axess Logistics.

Nå kan den fremtidige utfordringen for bilbransjen bli at de må  forholde seg til én gigant i markedet for transporttjenester.

BilNytt.no har spurt både Axess Logistics og bostyrer Lene Langseth om kommentarer på hvordan de ser på konkurransesituasjonen etter oppkjøpet. 

Foreløpig har ikke BilNytt.no lykkes med å få noen kommentarer.

Ifølge BilNytt.no sine kilder, har ATS og Axess en andel på over 90 % av bilvolumet som hentes ved Drammen Havn. Det er en rekke mindre aktører i ulike størrelser.

Les også: Bobestyrer vil ikke svare på spørsmål om salgsprosessen

Les også: Konkurransetilsynet: - Hvis vi vurderer at det er grunnlag for å se nærmere på saken, kan vi gjøre det

Les også: Konkurs-boet er solgt: Stor konkurrent er kjøper

Les også: - Vi jobber på spreng for å finne nye drivere av ATS 

Les også: Stor konkurs rammer nybilutleveringer

Nøkkeltall Axess Logistics AS:

Nøkkeltall Auto Transport Service AS:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn