I går skrev BilNytt.no at bostyrer Lene Langseth jobbet på spreng med å finne nye drivere.

- Det er utrolig hektisk her nå, svarte bostyrer Lene Langseth da BilNytt.no ringte. 

Nå er hun i mål:

- Boet har vært i dialog med flere interessenter. Etter intensive forhandlinger aksepterte boet i går kveld tilbud fra Axess Logistics som vil sikre kreditorfellesskapet og de ansatte på en meget god måte, sier bobestyrer Lene Langseth i TYR Advokatfirma.

En stopp i driften av Auto Transport Service, som var en stor aktør innen billogistikk i Norge, ville fått store konsekvenser for mange, ikke minst flere av Axess Logistics sine kunder.

Administrerende direktør Eva Sundberg i Axess Logistics forklarer det slik:

- Jeg er veldig glad for at vi fant en god og fornuftig løsning. En stopp i driften til Auto Transport Service ville rammet mange av våre kunder, og vi var bekymret for om leveransen av bilene deres ville stoppe opp, sier Axess-sjefen.  

- Ville ha stoppet havnetrafikken
Drammen Havn skal nå være stappfull av biler som må fraktes bort innen tirsdag, da det ikke vil være plass til de over tusen nye bilene som kommer da, ifølge Sundberg.

Selskapet skal videreføre virksomheten uten avbrudd og derved sikre at kundene til Auto Transport Service får levert uten store forsinkelser:

- Situasjonen som oppsto i forbindelse med konkursen er komplisert og til dels utfordrende, men vi har tiltro til at situasjonen kan håndteres uten for store forsinkelser, sier Sundberg.

- Hvis mottak og leveransene fra Auto Transport Service nå hadde stoppet opp, ville det medført ringvirkninger i hele bransjen, mener Eva Sundberg.

- Det ville ha stoppet havnetrafikken, ikke bare i Drammen, men også i flere havner i vår del av Europa.

- Da stopper også resten av verdikjeden opp, noe som ikke bare setter arbeidsplassene til begge selskapene i fare, men også medfører at våre kunder og deres kunder ikke får de bilene de har bestilt, sier Sundberg.

Står igjen med én stor aktør
BilNytt.no skrev på onsdag at norske bilimportører jobbet på spreng med alternative løsninger.

Nå kan den fremtidige utfordringen for bilbransjen bli at de må  forholde seg til én gigant i markedet for transporttjenester, hvis ikke konkurransemyndigheter griper inn:

ATS og Axess Logistics har vært de to store aktørene på det norske markedet, men henholdsvis 305 millioner og 465 millioner kroner i omsetning: 

TIlbake i 2017 slo de tre tidligere selskapene Autolink, Motortransport og Skandiatransport seg sammen til Axess Logistics.

200 arbeidsplasser
Avtalen innebærer at Axess Logistics AS viderefører all drift og ansatte, opplyser bostyrer Lene Langseth: 

Nær 200 arbeidsplasser videreføres etter at konkursboet i Auto Transport Services AS to dager etter konkursåpning har inngått avtale om salg av virksomheten.  

- Axess Logistics AS vil gjøre vårt ytterste for å sikre rettidige leveranser og tar i den anledning i bruk alle tilgjengelige midler, avslutter Eva Sundberg i Axess.

Det er svenske Nordic Car Logistics AB som er eneeier av Axess Logistics AS.

Ifølge BilNytt.no sine kilder, har ATS og Axess en andel på over 90 % av bilvolumet som hentes ved Drammen Havn. Det er en rekke mindre aktører i ulike størrelser.

Les også: Bobestyrer vil ikke svare på spørsmål om salgsprosessen

Les også: Bertel O. Steen var klar med en annen løsning for ATS

Les også: Konkurransetilsynet: - Hvis vi vurderer at det er grunnlag for å se nærmere på saken, kan vi gjøre det

Les også: Konkurs-boet er solgt: Stor konkurrent er kjøper

Les også: - Vi jobber på spreng for å finne nye drivere av ATS 

Les også: Stor konkurs rammer nybilutleveringer

Nøkkeltall Axess Logistics AS:

Nøkkeltall Auto Transport Service AS:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn