BilNytt.no skrev lørdag at Norges største aktør innen transport av nye biler, Axess Logistics AS, ble utpekt av bostyret til Auto Transport Services (ATS) til å overta selskapet.
BilNytt.no har tatt kontakt med Konkurransetilsynet for å se om det kan foreligge en vurdering av mulig såkalt horisontalt konkurransehindrende samarbeid.
Gjermund Nese i Konkurransetilsynet kjenner ikke detaljene i transaksjonen mellom Axess Logistics og ATS, men minner om at tilsynet på eget initiativ kan pålegge et selskap å melde en transaksjon også når kriteriene for meldeplikt ikke er oppfylt.
Meldeplikt over en milliard
- Ja, vi har hørt om at Axess har overtatt ATS, men dette er en sak vi så langt bare kjenner fra mediene og jeg kjenner ikke detaljene, så jeg kan ikke kommentere den spesifikt, svarer Gjermund Nese til BilNytt.no.
Han er avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet.
- Det er jo regler for slike bedriftsovertakelser og først og fremst dem som gjelder meldeplikten til Konkurransetilsynet. Det er selskapet som kjøper et annet som har plikt til å melde transaksjonen inn for vurdering, men det er noen terskelverdier å kjenne til, forklarer Nese og presiserer:
- Dersom de to fusjonerte selskapene til sammen får en årlig omsetning tilsvarende en milliard kroner eller mer, slår meldeplikten inn - men det forutsetter i tillegg at hvert av selskapene har minst 100 millioner kroner i omsetning.
- Har bobestyrer noe ansvar for eller plikt til å vurdere konkurransesituasjonen som vil oppstå etter fusjonen?
- Som jeg nevnte er det den kjøpende part i transaksjonen som har meldeplikt dersom kriteriene for denne er møtt, sier Nese, men følger opp:
- Det finnes en mulighet i konkurranseloven for at Konkurransetilsynet pålegger selskapet å melde transaksjonen på eget initiativ dersom vi finner det ønskelig, selv om kriteriene for meldeplikt ikke er oppfylt.
- Hvem kan melde dette inn?
- I utgangspunktet kan alle henvende seg til oss om slike saker. Dersom det skulle være aktuelt å pålegge selskapene å melde et oppkjøp som i utgangspunktet ikke er meldepliktig er det en del formelle prosedyrer som må gjennomføres, sier Nese og forklarer:
- Først må Konkurransetilsynet sende et varsel til selskapet det gjelder om at vi vurderer å pålegge melding. Deretter må selskapet svare før et eventuelt pålegg ilegges, sier Nesse og fortsetter:
- Men, ja – hvis vi vurderer at det er grunnlag for å se nærmere på saken, kan vi da gjøre det.
BilNytt.no har tidligere omtalt nettopp et slikt tilfelle, da Autolink AS og Auto Transport Service AS i 2009 ble klaget inn til Konkurransetilsynet for misbruk av dominerende markedsmakt.
Saken endte den gangen med at anmodningen ble avslått.
Det var for øvrig nettopp Autolink som i 2017 slo seg sammen med Motortransport og Skandiatransport og dannet den dominerende aktøren Axess Logistics AS.
Vedgikk at det var flere interessenter
Bobestyrer Lene Langseth i TYR Advokatfirma vedgikk at det hadde vært flere interessenter og søndag skrev BilNytt.no at vi erfarer at Bertel O. Steen hadde klar en alternativ løsning, som også kunne ha opprettholdt konkurransesituasjonen innenfor markedet for biltransporttjenester.
Bobestyreren har ikke ønsket å svare på BilNytt.nos oppfølgingsspørsmål angående de alternative løsningene, og årsakene til at disse ikke ble vurdert.
Ifølge BilNytt.no sine kilder, har ATS og Axess en andel på over 90 % av bilvolumet som hentes ved Drammen Havn. Det er en rekke mindre aktører i ulike størrelser:
Norsk Biltransport AS er en aktør, sammen med en rekke andre mindre selskaper.
Les også: Bobestyrer vil ikke svare på spørsmål om salgsprosessen
Les også: Bertel O. Steen var klar med en annen løsning for ATS
Les også: Konkurs-boet er solgt: Stor konkurrent er kjøper
Les også: - Vi jobber på spreng for å finne nye drivere av ATS
Les også: Stor konkurs rammer nybilutleveringer
Nøkkeltall Axess Logistics AS:

Nøkkeltall Auto Transport Service AS:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn