Fisker er blant bilprodusentene som har premiere for en ny bil under Oslo Motor Show på Lillestrøm denne helgen. 

Den elektriske SUVen Fisker Ocean er designet i USA, der den dansk-amerikanske gründeren og designeren Henrik Fisker holder til.

Henrik Fisker: - Vil gjøre det meste selv
BilNytt.no har tidligere skrevet at Mekonomen-konsernet skal håndtere servicemarkedet for Fisker, inkludert delelogistikk og garantiarbeid.

Kundene skal ikke forholde seg direkte til Mekonomen – Fisker vil selv ta seg av kundekontakten.

I tillegg har Fisker søkt om å tillatelse til å drive mobil service.

Utover service- og verkstedtjenester, sier Henrik Fisker til BilNytt.no at Fisker planlegger å gjøre det meste selv

Service-operasjonen skal være oppe å gå fra første kvartal 2023, som er samtidig som utleveringene begynner.

25 ansatte i Oslo
- Vi skal ha et showroom i Oslo sentrum og et utleveringssenter nært Oslo, sier Henrik Fisker til BilNytt.no.

- Dette skal stå klart til våren neste år, opplyser han, og legger til at Fisker skal ha rundt 25 ansatte i Oslo og omegn.

Fisker jobber med en gradvis oppbygging når det gjelder tilstedeværelse utenfor Oslo, men Henrik Fisker kan ikke nevne andre partnere.

- Det vil komme enda ett senter til i løpet av 2023 og en tredje lokasjon i 2024, sier han. 

Det er foreløpig ikke landet noen avtale på hvem skal utføre skade- og lakk-arbeid på Fisker-bilene.

- Vi er i forhandinger. Også dette skal være på plass tidlig 2023, samtidig med at utleveringene starter, sier Fisker.

Fisker Ocean settes i produksjon ved Magna-Steyr-fabrikken i Østerrike 17. november. Bilene kommer til Norge neste år. 

2.000 biler i Norge
I tillegg til rent salg av bilene, planlegger Fisker en "Flexee-lease"-ordning som skal komme på nett i løpet av neste år.

Produsenten planlegger å tjene penger på bilene i hele livsløpet på 12 år, der Henrik Fisker ser for seg "kundeforhold på 4x3 år":

Det vil si fire eierforhold på tre år, og Fisker vil oppdatere og serve bilen mellom eierforholdene. 

- Det høres mer ut som en abonnementsløsning?

- Ja, det er på sett og vis som et abonnement der vi eier bilen, utnytter hele bilens levetid, og resirkulerer den til slutt, svarer Fisker. 

Ifølge Henrik Fisker har de ingen chips-utfordringer.

Poduksjonskapasiteten er på 40.000 biler neste år, og 70.000 biler i 2024.

Henrik Fisker sier at det er 61.000 betalte reservasjoner for Fisker Ocean i alle markeder.

For Norges del er planen å levere ut alle de 2.000 bestilte bilene i løpet av neste år.

Også Lotus har premiere for sin nye el-SUV Eletre i Oslo denne helgen. 

Fisker-historikk
Fisker og hans kone, Geeta Gupta-Fisker, grunnla Fisker Inc. i 2016. Den elektriske SUV-en Fisker Ocean blir selskapets første bil, og de har allerede annonsert det neste produktet, kalt Fisker Pear.

Fisker er født og oppvokst i Danmark, men begynte tidlig sin internasjonale løpebane med designstudier i Sveits, før han raskt steg i gradene hos sin første arbeidsgiver, BMW, og ble sjef for design i Designworks, BMWs designstudio i California.

Han ble senere designdirektør hos Aston Martin og det er fortsatt strid mellom ham og Ian Callum rundt "eierskapet" til designspråket på to av vår tids mest ikoniske modeller: Aston Martin DB9 og 2005-modellen av V8 Vantage.

Etter en kort periode der han lanserte to modeller under eget navn som karosserimaker med Fisker Coachbuild. Modellene Fisker Latigo og Fisker Tramonto var basert på henholdsvis Mercedes-Benz SL 55 AMG og BMW 645, men noen serieproduksjon ble det ikke.

Kort tid etter at Fisker hadde vært en tid involvert i tidlige faser av designen av Tesla Model S, startet han Fisker Automotive og lanserte luksus-hybriden Fisker Karma, som vakte stor oppmerksomhet, men floppet. 

Denne perioden førte til en varig feide med Elon Musk, som beskyldte Fisker for å ha vært betalt av Tesla for å designe sin egen bil.

Etter at Fisker gikk konkurs, var Fisker en av de tre lederne av VLF Automotive, en superbilprodusent , kjent for de hyper-eksklusive modellene Destino (basert på Karma), Force 1 og Mustang-baserte Rocket V8) Samarbeidet med VLF opphørte i 2019.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn