Introduksjonen av Hongqi av Norge har vært et lite eventyr for Motor Gruppen. Siden lanseringen av Hongqi på tampen av fjoråret er det registrert over 1.500 nye Hongqi E-HS9 i Norge.

Knut Aas, administrerende direktør i HBI Norge, som er en del av Motor Gruppen,  sier at salget har overgått importørens forventninger:

- Med en markedsandel på nesten 1,5 % er vi strålende fornøyd, og det er tydelig at dette er en bil som passer for norske forhold.

Nå ser det ut til å kunne bli tøffere tider.

- Tilpasser oss etterspørselen
Dersom regjeringens forslag til nye bilavgifter i forslag til statsbudsjett vedtas uten endringer, vil den mest etterspurte varianten av Hongqi E-HS9 bli opptil 120.000 kroner dyrere fra nyttår, opplyser Hongqi-importør HBI Norge AS.

Likevel opplever ikke importøren noe salgsrush nå før årsskifttet, til tross for det er biler på lager både hos importør og forhandlere.

BilNytt.no er kjent med at flere Hongqi-forhandlere, i likhet med flere andre bilforhandlere, har opplevd lavere kundeaktivitet i høst.

Hans Petter Aalmo, markeds- og PR-direktør hos HBI Norge, bekrefter til BilNytt.no at det er mindre trøkk hos forhandlerne nå:

- Vi registrerer at det er lavere etterspørsel nå enn det var frem til sommeren, sier Aalmo. 

Han forteller at det dessuten er flere biler på vei til Norge:

- Vi får relativt regelmessig leveranser av biler, men ikke i så store antall hver gang som enkelte aktører. 

- Det siste halvåret har det kommet biler hver måned. Det gjør det også lettere å tilpasse oss den etterspørselen vi til enhver tid konstaterer i markedet, sier Hans Petter Aalmo til BilNytt.no.

- Vi har et godt utvalg biler på lager i Norge, både i Drammen havn og hos forhandler. Det er med andre ord mange biler vi kan levere i løpet av kort tid, og før 1. januar 2023 dersom kunden bestiller nå, sier Hongqi-sjef Knut Aas.

Les også: Tar opp telefonen: - Kundene setter faktisk pris på at vi tar kontakt

Løpende leveranser
Knut Aas bekrefter at Hongqi ikke er rammet av de samme leveringsproblemene som enkelte andre opplever:

- Fabrikken har evnet å sikre både produksjon og leveranser fortløpende, og vi er godt fornøyde med å ha et tilstrekkelig antall biler i landet nå.

- Det meldes om at Drammen havn begynner å blir svært full, og vi sender derfor våre biler ut til våre forhandlere i disse dager for å bygge opp lokalt lager der for å unngå eventuelle logistikkutfordringer som kan oppstå nå som det forventes et "rush" av billeveranser i desember, sier Aas. 

For to uker siden meldte BilNytt.no at det er kaos i Drammen havn som følge av store ankomster av nye biler. 

Ikke sikkert alt blir levert før nyttår
Nå har Hongqi-importøren lagt tilgjengelige lagerbiler ut på nett, slik at kundene kan vurdere de ulike bilene som er tilgjengelig for rask levering.

- Får dere levert ut til kundene alle bilene dere har på lager før nyttår?

- Slik det ser ut nå vil alle kunder som har bestilt få levert sin nye bil i år. Vi vil også ha biler på lager etter nyttår, for rask levering, svarer Hans Petter Aalmo.

- Hvordan har responsen vært etter at dere la ut tilgjengelige lagerbiler på nettsiden deres?

- Det er jo relativt ferskt fortsatt, men allerede nå kan jeg si at vi har fått inn en del leads derfra. 

Hans Petter Aalmo sier til BilNytt.no at importøren tar høyde for forslagene som ligger i statsbudsjettet, men minner om at forhandlingene ikke er over. 

På Hongqis nettsider ligger det nå 14 "lagerbiler", men etter det BilNytt.no erfarer har Hongqi-forhandlerne og importøren et større antall biler klare for utleveringer. Bilene er i stor grad like hverandre

Salgsmål for 2023 ikke klart
Hittil i år (pr. 20. november) er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 1.476 nye Hongqi i Norge – alle E-HS9.

- Jeg tror det norske folk har fått øynene opp for hvor mye luksus som du faktisk får for pengene i en Hongqi, sier Knut Aas.

Noe salgsmål for 2023 har ikke HBI ennå etablert – det endelige tallet vil ifølge Hans Petter Aalmo i ikke ubetydelig grad avhenge av hva som til slutt kommer ut av budsjettforhandlingene.

En annen aktør som har mange biler på lager før en mulig avgiftsøkning er Voyah.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn