BilNytt.no skrev tidligere i kveld at Møller Mobility Group fikk et nytt rekordresultat på over 2,6 milliarder kroner i 2022.

Samtidig ble prognosen for nye biler nedjustert med 20.000 biler fra den som ble presentert av importøren Harald A. Møller rett før jul.

Dersom det slår til, innebærer det en nedgang på 25,4 % fra i fjor.

Konsernledelsen skriver følgende i dag: 

«Situasjonen er labil, og Møller Mobility Group tror på et noe svekket totalmarked i Norge i 2023, med ca. 130.000 registrerte personbiler og 30.000 registrerte varebiler. Nedgangen i prognosen skyldes i hovedsak utlevering av 20.000 ekstra biler på tampen av fjoråret».

Tøff start på året
- Under pressekonferansen like før jul annonserte importøren, Harald A. Møller, en prognose på 150.000 biler og det er den vi justerer nå, forklarer Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group, overfor BilNytt.no.

Les også: Harald A. Møller spår 150.000 biler: - Derfor er 2023-prognosen høyere

Møller-konsernet forklarer justeringen med at inngangen til 2023 har vært krevende, der makroøkonomiske drivere, en rask og kraftig innføring av elbilavgifter og vedvarende produksjonsutfordringer bidrar til å kjøle ned markedet.

Hellman forklarer samtidig at det i hovedsak er justert for den ekstreme desembermåneden, og han viser til kommentaren på BilNytt.no før helgen, der det påpekes at desember og januar bør ses under ett.

- Den nye prognosen virker kanskje veldig dramatisk med tanke på hvor vi endte i fjor, men det var jo rundt 20.000 flere biler enn det vi skulle ha endt på, sier Petter Hellman.

Desember ikke hele forklaringen
Imidlertid kan umulig hele nedjusteringen forklares på denne måten.

Da Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby annonserte prognosen så sent på fjoråret som 21. desember, anslo han nemlig samtidig totalmarkedet for 2022 til opp mot 170.000 biler. (Som kjent endte det på 174.330).

Det vil si at Møller på det tidspunktet opererte med et sammenlagtmarked 2022/2023 på opp mot 320.000 biler. 

I dag snakker vi om 130.000 i tillegg til det reelle tallet for 2022 - altså totalt 304.330 biler.

Da er totalmarkedet med den nye prognosen redusert med nesten opptil 16.000 biler som ikke forklares av desember-rushet.

Må dytte bil igjen
Hellman begrenser da heller ikke forklaringen til dette. Han viser til et marked som er tyngre:

- Vi merker nå at dynamikken i markedet går fra en historisk sterk pull til den klassiske push, slik vi har vært vant til tidligere, sier han.

Ifølge Møller-sjefen er ordrebanken ved inngangen til 2023 fortsatt god, men han understreker at inflasjon, renteøkning, samt økte skatter og avgifter, har dempet kontraktsinngangen.

Han mener også det blir spennende å se hva konsekvensene blir av avgiftspolitikken som ble innført på tampen av 2022.

- Det er spennende å følge makroanalytikerne, der de fleste spår en myk landing for Norge - men vi vet jo ikke. I forhold til det de sa for et halvt år siden, er de mindre optimistiske nå, sier Hellman.

- Og så har det vært store ordrebanker. Vi vet ikke hva de andre har hatt. For vår del har vi fortsatt stor ordrebank, men vi er usikre på hvordan det påvirker totalmarkedet.

- Derfor har vi justert ned, forklarer han.

- Dere sier at dere er optimistiske for fremtiden. Er 130.000 nye biler en optmistisk prognose i dagens marked? 

- Vi mener at det er en realistisk prognose. Det er vanskeligere enn noen gang å spå, og vår prognose er 130.000 i år, men det blir det det blir.

- Vi belager oss ikke på at det blir lett fremover. Vi vet at mye kan skje og vi har beredskap for ulike scenarier - vi er satt opp for å håndtere svingninger, avslutter konsernsjef Petter Hellman.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn