Fredag meldte BilNytt.no at brikkene omsider faller på plass for hvordan Xpeng Norge (produsenten) og XBI Norge (den private importøren) skal jobbe side om side i Norge.
Sammen presenterer i dag Christian Hem, salgsdirektør i Xpeng Norge, og Rune Gjerstad, daglig leder i XBI Norge, ambisjonene for Xpeng i Norge:
- Vi har kommet for å bli. Vi skal være topp tre bilmerke i Norge innen utgangen av 2025, sier Christian Hem.
- Med så store ambisjoner er vi avhengig av å ha gode partnere, sier Hem, og viser til samarbeidet med Motor Gruppen og XBI Norge:
- Motor Gruppen har historikk med salg og import av biler i over 100 år.
Også XBI Norge- og Motor Gruppen Import-sjef, Rune Gjerstad, ser frem til fortsettelsen med Xpeng i Norge:
- Vi får vann i munnen når vi ser den fremtidige modellporteføljen, sier Gjerstad.
Første modell ut, etter SUVen G3 som har vært på markedet en stund, er sedanen P7.
- P7 kommer i butikk fra midten av november, sier Gjerstad.
Prisene for P7 starter på 447.820 kroner for en modell med bakhjulsdrift, mens den firehjulsdrevne varianten begynner på 507.800 kroner.
Den bakhjulsdrevne varianten for en rekkevidde på 530 km (WLTP), mens den firehjulsdrevne har en oppgitt rekkevidde på 470 km. Begge modellene har en batterikapasitet på 80 kWt.
En spesialversjon av P7, "Wing Edition" med saksedører, blir kun tilgjengelig i Norge, og i begrenset opplag. Prisen er 599.900 kroner. Bestilling åpner i Norge i morgen tirsdag.
Ikke chips-mangel
Mange bilprodusenter sliter med lange leveringstider på nye biler som følge av chips-krisen.
- Hvordan er leveringssituasjonen for Xpeng i Norge?
- Vi har ingen leveringsutfordringer med G3. Vi har god tilgang til biler, og kan levere raskt, svarer Rune Gjerstad til BilNytt.no.
- Chipsmangel er ikke veldig omtalt hos Xpeng. Vi får gode leveringer også av P7.
Gjerstad forteller at nær 200 P7 er solgt og at disse leveres allerede fra midten av november.
- I januar kommer det en ny leveranse med 130 P7, og kunder som er raske med å bestille nå kan få en av disse bilene.
Han forteller at P7 vekker mer interesse i markedet enn SUVen G3:
- Når det gjelder P7 ser vi at det er så stor forhåndsinteresse for bilen at det nok fort kan bli noe ventetid på den, sier Gjerstad.
- Hvor mange biler skal dere selge i 2022?
- Vi skal være tydelig til stede på registreringsstatistikken, svarer Gjerstad.
Han forventer jevne og gode leveringer av biler utover året.
- Finn frem papir og blyant nå! Ambisjonen er at Xpeng skal bli blant de tre største merkene i Norge i løpet av 2025, sa Christian Hem fra podiet under dagens Xpeng-presentasjon.
Den mindre sedanen Xpeng P5 er antatt å komme til Norge i løpet av første kvartal neste år. Modellen er allerede på testing i Norge.
I tillegg ryktes det at en større SUV er vil komme senere, men dette ønsker hverken Hem eller Gjerstad å kommentere.
Det er registrert rett i underkant av 400 Xpeng G3 her i landet så langt, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Forhandlernett på plass neste år
Fredag skrev BilNytt.no at det er XBI Norge som skal se på mulighetene for å etablere Xpeng-showroom i Trondheim, Bergen og Stavanger.
Samtidig jobber Xpeng Norge, produsenten, med å få på plass et showroom i Oslo.
Selv om det er produsenten selv som skal drive showroomet i Oslo, så er det den private importøren, XBI Norge, som skal fakturere bilene til sluttkunden.
Fra før er 16 forhandlere i Motor Gruppens forhandlernettverk oppe og går som såkalte Xpeng-sentre.
- Kommer det flere forhandlere?
- Vi regner med å ha hele forhandlernettet på plass i løpet av 2022, sier Rune Gjerstad til BilNytt.no.
Det er forhandlerne i Motor Gruppens nettverk som nå har fått Xpeng inn som enda et nybilmerke.
- Vi svært fornøyde med å være klare og åpne 16 forhandler- og servicepunkt. Vi ser frem til å høste erfaringer fra disse første sentrene fremover, sier Rune Gjerstad.
I tillegg til de 16 nye Xpeng-sentrene er også det tidligere etablerte senteret på Lørenskog (Star Autoco) med videre.
Dette er Xpeng-agentene i Norge:
- Lørenskog (Star Autoco)
- Ålesund (Motor Forum)
- Bergen (Motor Forum)
- Asker og Bærum (Motor Forum)
- Stavanger/Sandnes (Motor Forum)
- Kristiansand (Motor Forum)
- Skien (Motor Forum)
- Fredrikstad (Motor Forum)
- Drammen (Motor Forum)
- Ski (Motor Forum, tidl. Bilforum Follo)
- Hamar (Motor Forum)
- Oslo Nord (Motor Forum, tidligere Thrane-Steen)
- Trondheim (Bilcentrum)
- Larvik (Motor Forum)
- Jessheim (Motor Forum)
- Sandefjord (Øyans Bil, en del Motor Forum Larvik)
- Eidsvoll (Motor Forum)
- Åpningen av Xpeng-sentrene er bare starten på etableringen vår i det norske markedet, men likevel en viktig milepæl for vår norske virksomhet, sier Elvis Cheng, daglig leder i Xpeng Norge.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Huseby Jensen | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn