Roar Øverby har holdt innlegg på DNB Bilkonferanse hvert år siden 2014, unntatt i fjor. Da valgte Øverby å ha et opphold siden markedet var for uoversiktig.

- Markedet er ikke noe lettere å analysere i år, men jeg har allikevel valgt å komme og lufte noen betraktninger her i år, sier Øverby.

Spennende prisutvikling
Han tok opp at det har skjedd mye på de siste tre årene, og viste frem bruktbilannonser av tre år gamle brukte Golf med både elektrisk drivlinje og dieselmotor.

- Man får i dag mer penger for en tre år gammel diesel-Golf enn en e-Golf. Hvem hadde trodd det for tre år siden? Da ble diesel spådd nord og ned, poengterer han.

- Det har vært en ekstremt negativ prisutvikling på e-Golf, Nissan Leaf og lignende modeller det siste året, ikke minst det siste halve året.

Han trakk også frem prisene på Volvo XC70 med dieselmotor, som gikk ut av produksjon i 2016. Her har prisene gått andre veien, og det er rift etter bilene.

Om man satte 60 % restverdi på en Volvo XC70 i 2016 kan man fortsatt tjene 50.000 kroner nå tre år senere, sier Øverby.

- 2016 var siste produksjonsår av XC70, det var en gammel bil og gammelt design. Den ble solgt i et stort antall, men har holdt seg svært godt i pris. 

Siste året med momsfritak?
- Vi vet ikke enda, men vi mistenker at 2020 kan bli det siste momsfrie året for elbiler, sa Øverby til salen.

Han har imidlertid ingen tro for at moms på elbiler kommer til å bli innført i full skala med en gang.

- Moms blir nok justert inn gradvis, for eksempel over tre år. Men  utvikling i nybilpris vil være med på å oppveie det.

- Momsinnføring vil uansett være med på å sikre bruktmarkedets restverdier noe i fremtiden.

Fest eller krig?
2020 er året hvor det lanseres elbiler i hopetall fra mange forskjellige merker.

- Blir det fest eller krig? Det blir en priskrig! Det kommer mange modeller fra mange ulike produsenter, sier Øverby.

- Mye av det som trigger «krigen» er kombinasjonen av at Norge vil ha elbiler, at vi tror 2020 blir det siste momsfrie året, og i tillegg kommer 95 grams-regelen.

Øverby viser til at mens man i år må betale 800.000 kroner for en bil med om lag 40 mils rekkevidde, vil man neste år få biler med 50 mils rekkevidde til rundt 500.000 kroner. Og snart kommer Fords Elbil-SUV med 60 mils rekkevidde.

2020 eneste året
2020 er det eneste året elbilen er verdt dobbelt så mye (95 g x 2 x 95 Euro = 190 g). Året etter blir to elbiler verdt 1,67 biler og i 2022 blir faktoren 1,33.

Én elbil i 2020 kan utligne 190 gram CO2.

- Satt det på spissen, så kan en produsent subsidiere en elbil i Norge opp til 184.110 kroner. 

Dette illustrerte Øverby med et enkelt regnestykke for forsamlingen:

- Regnestykket viser at 184.110 kroner er verdien av en elbil inn i 95 grams-regnestykket neste år, sa Øverby.

Premium har kommet i skyggen
Øverby trekker frem at mye av diskusjonen i dag dreier seg om hvor mye rekkevidde man får per krone.

- Det er veldig fokus på drivlinjeoptimalisering.

Øverby er usikker på om premium vil bli verdsatt på lik linje som tidligere. Til å begynne med tror han at premiumkonseptet kommer litt i skyggen av drivlinjekrigen.

- Men på sikt vil nok premium bli verdsatt igjen. Når alle leverandører oppnår akseptable nivåer på rekkevidde og ladehastighet, er det nettopp premiumkonseptet som kan skille noen konkurrenter fra de andre, tror Øverby.

Bruktbil
Når det kommer til bruktbiler, tror Øverby på større forskjeller modellene imellom.

- Vi er veldig restriktive på hva vi tilbyr. På SUV-er med dieselmotor så er det nok fortsatt grei restverdi en periode. Men det er begrenset hvor lenge man kan holde på, påpekte han, og viste til målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler etter 2025.

- Så får vi se hva en nullutslippsbil blir, sier Øverby.

Slik oppsummerte Roar Øverby i DNB og Autolease tiden bilmarkedet er inne i.

 Følg BilNytt.no på Facebook