Kunder som trodde de kjøpte en billig elbil med lang rekkevidde kan få et problem ved importør og forhandler Bergheim Auto Salg Oslos konkurs.

I går meldte BilNytt.no at selskapet har begjært seg selv konkurs.

Bergheim Auto Salg Oslo har solgt de USA-importerte Boltene med 8 år eller 160.000 kilometers garanti på bil og batteripakkene.

Mye tyder på at denne garantien ikke er noe verdt ved konkurs, så sant bilen ikke er lånefinansiert.

Les også: Bilforhandler stengt

Har ikke garanti
Biler som er produsert i USA og importert til det europeiske markedet har i utgangspunktet ikke garanti fra produsent, i motsetning til biler som er produsert i Europa. Europeiske bilprodusenter har minimum to år garantiansvar overfor sluttkunden.

BilNytt.no er kjent med at flere importører kjøper ekstern garanti til nye biler de importerer fra USA til Europa.

Det er ukjent om Bergheim har kjøpt ekstern garanti på Bolt-ene de har solgt. BilNytt.no erfarer imidlertid at det ikke er kjøpt ekstern garanti på batteripakkene.

Ingen av de store garantiaktørene i Norge, som tilbyr forskjellige garantiløsninger både for nye og brukte biler, tilbyr forsikring på batteripakker i elbiler.

Grunnen skal være at det er for dyrt og risikabelt. BilNytt.no er kjent med at bytte av en defekt batteripakke på en Chevrolet Bolt koster over 200.000 kroner.

- Det er uklart
Bergheim-eier Gunulf Bergheim kan ikke gi noe klart svar på garantien rundt bilene og batteripakkene på Chevrolet Bolt:

- Det er fortsatt noe uklart og jeg kan foreløpig ikke svare, for jeg var ikke daglig leder på det tidspunktet, sier Bergheim på telefon mandag kveld.

Gunulf Bergheim overtok som daglig leder 20. november i fjor etter at tidligere daglig leder Roger Øverbye, som ledet selskapet fra 2008, ikke lenger ønsket å stå som daglig leder i Bergheim Auto Salg Oslo.

Øverbye gikk til stillingen som salgssjef. 

Roger Øverbye ledet Bergheim Auto Salg Oslo AS de siste 11 årene.

Les også: Tapte over 3,5 millioner på elbiler

Finansieringspartner kan få ansvaret
Garantien ser ut til å være verdiløs for privatkunder som har kjøpt bilen med egenkapital og for næringskunder.

Det finnes imidlertid en redning for privatpersoner som har lånefinansiert kjøpet av Bolt:

- En forbruker som opplever en mangel ved bilen etter at selger er konkurs vil kunne rette en reklamasjon til sin kredittgiver, hvis bilen er kjøpt helt eller delvis på kreditt, sier Thomas Iversen til BilNytt.no. 

Han er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

- Det er også en forutsetning at kreditten ble gitt i forbindelse med bilkjøpet, etter avtale mellom selger og kredittgiver. 

- Det er viktig å merke seg at kredittgivers ansvar er begrenset til den summen som faktisk er kreditt. Egenandeler holdes utenfor, sier Iversen. 

Privatpersoner kan henvende seg til finansieringspartneren som vil bli identifisert som ansvarlig dersom bilforhandleren går konkurs:

Både i konkursen i Olsen Bil og Auto-Forum Drammen ble finansieringspartnerne identifisert, og måtte dekke kundenes reklamasjoner på biler med feil. Det er individuell behandling per sak med takst av tredjepart. 

Det er ikke kjent hvor mange av Bolt-ene Bergheim solgte som var lånefinansiert.

De siste årene er det Santander Consumer Bank som har vært Bergheim Auto Salg Oslos finansieringspartner.

- Hvis bilen er solgt med en ekstern garanti, så kan forbrukeren benytte seg av den der den gir dekning, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. 

Forbrukeren langt bak i køen
For kunder som ikke har lånefinansiert bilen vil det være en langt vanskeligere å nå frem med reklamasjonskrav.

- Det er generelt sett veldig utfordrende å skulle forsøke å rette et krav mot bilprodusenter i utlandet, og særlig utenfor EU. Det kan fort koste mye mer enn det smaker, selv om reparasjons-kostnadene er store, sier Iversen. 

- Når et selskap avvikles gjennom konkurs vil alle krav måtte tas inn i behandlingen av konkursboet. Dette gjelder både kjøpsrettslige garantier gitt av selger og lovfestede rettigheter hos kjøper.

En forbruker med en vanlig reklamasjons- eller garantisak vil komme langt bak i køen, når boet gjøres opp.

- Dette betyr ofte at det ikke er midler igjen i det hele tatt når det blir forbrukerens tur. 

- Siden forbrukerkjøpsloven gir 5 år klagefrist, vil det kunne være forbrukere som oppdager feil ved bilene sine lenge etter boet er skiftet og avsluttet. Disse har ingen å rette kravet sitt mot, avslutter Iversen. 

Avsatte midler
Av notene til 2018-regnskapet for Bergheim Auto Salg Oslo fremgår det at det er avsatt midler til forventede garantikostnader. Disse kostnadene er oppført under posten «annen kortsiktig gjeld». Posten utgjorde ved utgangen av 2018 12,35 millioner kroner, mot 1,98 millioner kroner ett år tidligere.

Pr 31. desember 2018 forelå det gjenkjøpsforpliktelser for totalt 53,50 millioner kroner, mot 61,86 millioner kroner året før.

BilNytt.no har tidligere meldt at RSA har overtatt restverdiportefølje og garantiansvar for Bergheims Isuzu, Fiat og Jeep.

Bergheims bruktbillager er solgt blant annet til Bil Invest Oslo AS.

Les også: Elbilmarkedet snudd: Store rabatter for å få solgt bilene

Les også: Selger elbiler med tap

 Følg BilNytt.no på Facebook