NAF sender ut en rekke pressemeldinger i løpet av en måned.

Det er alt fra meldinger om at det er smart å frakte juletreet på taket av bilen for å unngå granbar inne i bilen, til politiske utspill om bilavgifter.

Stadig oftere ser NAF sine pressemeldinger ut til å ha det samme budskapet som Norsk Elbilforening.

- Siste år for å kjøpe avgiftsfri elbil
I dag, 30. desember, er budskapet fra NAF at vi nå går inn i 2022 – og at det blir det siste året der kundene får mulighet til å kjøpe en avgiftsfri elbil:

«- 2022 er siste året for å kjøpe avgiftsfri elbil», er overskriften på meldingen som NAF har sendt ut via NTB sin pressemeldingstjeneste.

I så fall sitter NAF på en stor nyhet.

Det er ikke ventet engangsavgift på noen elbiler i 2023. Det er kun ventet innføring av moms som i praksis skal tilsvare moms på bilprisen over 600.000.

«- Vil du kjøpe elbil uten avgifter er 2022 siste sjanse. Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.», står det videre innledningsvis i pressemeldingen fra bilistorganisasjonen.

Lenger ned i selve meldingen fra NAF står det imidlertid at det antagelig gjelder beløpet over 600.000 kroner:

«- Regjeringen har lovet og varslet moms på den delen av beløpet for en elbil som overstiger 600 000 kroner, så det må vi regne med fra 2023.»

NAF påpeker også usikkerheten i forhold til leveringstid og innføring av moms i 2023:

De råder folk som bestiller ny bil i 2022 til «å bruke bilbransjens standardkontrakt, som gir deg rett til å heve kjøpet om den samlede prisøkningen blir større enn seks prosent.»

Flere ladbare hybrider uten engangsavgift
Under en heading som NAF har merket med «Fakta: Avgifter på elbiler i 2022» står det følgende:

  • «Ingen kjøpsavgifter på elbiler. Alle bensin- og dieselbiler, inkludert ladbare hybrider, har flere 10 000 kroner i kjøpsavgifter i tillegg til moms.»

Til tross for at mange ladbare hybrider får økt avgift 1. januar 2022, viser BilNytt.no sin avgiftskalkulator at flere ladbare hybrider vil få null kroner i engangsavgift også i 2022.

Renault Captur er et eksempel på en ladbar hybrid som får null kroner i engangsavgift også i 2022. 

Også flere andre ladbare hybrider vil få under 10.000 kroner i engangsavgift.

På bakgrunn av denne faktafeilen i pressemeldingen har BilNytt.no stilt følgende spørsmål til NAF:

  • Hvordan kan NAF under såkalt fakta skrive at alle ladbare hybrider har "flere 10 000 kroner" i kjøpsavgifter i tillegg til moms?
     
  • Det er langt fra alle ladbare hybrider som har engangsavgift. Og det er flere ladbare hybrider som har langt mindre enn 10.000 kroner i engangsavgift. Hva mener dere med kjøpsavgifter? 

På dette har NAF gitt BilNytt.no et langt skriftlig svar (gjengitt nedenfor) om gjennomsnittlig og samlet engangsavgift på ladbare hybrider, som ikke er et svar på BilNytt.no sine konkrete spørsmål.

NAF presiserer dog i sitt svar at det ville vært mer riktig å skrive «alle bensin- og dieselbiler, inkludert ladbare hybrider, har flere 10 000 kroner i kjøpsavgifter og moms».

På bakgrunn av at NAF sine pressemeldinger ofte er gjengitt av andre medier har BilNytt.no stilt følgende spørsmål til NAF:

  • Flere av NAF sine pressemeldinger blir ofte gjengitt mer eller mindre uredigert av andre riks- og lokalmedier. Er det ikke da risikabelt av NAF å være så tabloid og upresis i overskrifter og sitater i ingressen?

Dette er et av spørsmålene NAF har valgt å la være å svare konkret på.

NAF har verken sendt ut en rettelse på pressemeldingen eller redigert meldingen på NTB sin side, selv om de svarer BilNytt.no at det ville vært mer riktig å omtale avgifter på ladbare hybrider på annen måte.

På spørmålet om hva NAF mener med siste år med avgiftsfrie elbiler, svarer Thor Egil Braadland til BilNytt.no at det teknisk sett er siste år uten moms, men at det antagelig vil være et fribeløp opp til kroner 600.000. Dette er ikke nevnt i pressemeldingen.

Dette svarer NAF sin myndighetskontakt Thor Egil Braadland til BilNytt.no:

«Gjennomsnittlig engangsavgift for ladbare hybrider i 2021 var rundt 25 000 kr per bil (ref. Skatter og Avgifter side 175), men det er riktig at noen har mer, noen har mindre, og noen har ingenting, som du påpeker. Utviklingen går i retning av økte avgifter på ladbare hybrider. I 2022, som den omtalte pressemeldingen omhandler, stiger engangsavgiften for mange ladbare hybrider med mellom 40 og 80 000 kroner per bil, slik en samlet bransje har advart mot, og samlet sett beregner finansdepartementet å ta inn én milliard i økte avgifter på ladbare hybrider i 2022 (Skatter og Avgifter side 22), ettersom det elektriske rekkeviddekravet stiger til 100 km og fradraget reduseres fra 23 til 15 prosent.

Moms på ladbare hybrider kommer i tillegg. På en bil som koster eksempelvis 300 000 kroner før moms utgjør momsen 75 000 kroner.

I sum er det derfor flere 10 000 kroner i avgift til staten på en ladbar hybrid. Det ville derfor vært mest riktig å si at «alle bensin- og dieselbiler, inkludert ladbare hybrider, har flere 10 000 kroner i kjøpsavgifter og moms».

Når det gjelder spørsmålet om at elbilen er momsfri for siste gang i 2022, så er det riktig på den måten at alle elbiler vil sannsynligvis få moms i 2023, men med et fribeløp på 600 000 kroner, slik vi også skriver i pressemeldingen. Elbilen vil derfor ikke teknisk sett være momsfri lenger, slik den er nå.»

Her er den opprinnelige pressemeldingen fra NAF:
- - - - - - - -
- 2022 ER SISTE ÅRET FOR Å KJØPE AVGIFSTFRI ELBIL  
(30.12.2021 07:00)

- Vil du kjøpe elbil uten avgifter er 2022 siste sjanse. Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. Han advarer likevel mot momssmell for biler som ikke leveres før i 2023.

Politikerne har lenge ønsket å innføre moms på de dyreste elbilene. Braadland sier at elbilen blir momsfri ut hele 2022, men at forbrukerne må regne med at det blir moms på elbiler fra og med 1. januar 2023.

- Momsen kommer, men det kommer ikke til å gå fra avgiftsfritak til 25 prosent på ett år, sier han.

- Regjeringen har lovet og varslet moms på den delen av beløpet for en elbil som overstiger 600 000 kroner, så det må vi regne med fra 2023, sier han.

Kamp mot full moms på elbil
Braadland sier at moms på elbiler på sikt er uunngåelig, men at det har vært en kamp mot klokka om når og hvordan denne skal innføres.

- Når momsen først skal innføres for elbiler er det greit at man venter til neste år, og tar de dyreste bilene først. 2022 hadde vært for tidlig, med tanke på at utvalget må opp og prisene enda mer ned før vi kan snakke om at elbilen er fullt ut konkurransedyktig, sier han.

NAF har ment at så lenge myndighetene vil ha ned utslippene fra bilparken er det bedre å beholde elbilen momsfri enn å øke drivstoffavgiftene massivt.

- Så langt har vi fått gjennomslag for dette, og det er vi fornøyde med, sier Braadland.

Leveringstrøbbel kan føre til momssmell
Braadland advarer likevel mot at noen få bilkjøpere risikerer å få en momssmell på en bil de bestiller i 2022.

- Det har som kjent vært leveringsproblemer på en del modeller i høst. Om dette fortsetter langt inn i 2022 kan man altså risikere at en elbil som er bestilt i 2022 ikke leveres før i 2023. Det er momsreglene på det tidspunktet du får bilen som gjelder – ikke når du bestiller den, advarer Braadland.

Han råder folk som bestiller ny bil i 2022 om å bruke bilbransjens standardkontrakt, som gir deg rett til å heve kjøpet om den samlede prisøkningen blir større enn seks prosent.

Fakta: Avgifter på elbiler i 2022:

  • Ingen kjøpsavgifter på elbiler. Alle bensin- og dieselbiler, inkludert ladbare hybrider, har flere 10 000 kroner i kjøpsavgifter i tillegg til moms.
  • Ingen moms på elbiler. Alle andre biler har 25 prosent moms.
  • Trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift): 8,15 kr per døgn / 2975 kroner per år for elbiler. Det er samme nivå som for en bensinbil.
  • Omregistreringsavgift (ny ordning fra 2022, gjelder brukte elbiler): 1 670 kr for nyere biler (2019 og nyere), 1009 kr for eldre elbiler (2010-2018). Dette er en fjerdedel av nivået for en bensinbil.
  • Opp til halv takst i bomstasjoner. 

  Thor Egil Braadland
  Myndighetskontakt, NAF.

- - - - - - - -

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e Martin Huseby Jensen Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn