BilNytt.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud

På den da nylanserte konferansen «BruktBil07» tilbake i 2007, var mange av dagens suksesshistorier innenfor bruktbilområdet fortsatt fjerne vyer og teoretiske drømmer.

Under konferansen for 15 år siden var det snakk om å selge innbyttebilene til hverandre fremfor å gi bort marginene til oppkjøpere – slik merkeforhandlere nå lykkes med i Autoringen.

Det var snakk om å ta en større andel av bruktbilmarkedet med eldre biler – slik blant andre MyCar, Bilia, Birger N. Haug, Møller Bil og Hedin Carstore nå gjør med sine outlets.

Det var snakk om aktive bruktbilinnkjøp, og det var snakk om dynamisk prising og høyere omløpshastighet – slik nå store deler av bransjen får til.

Selvfølgelig kan mye av dagens bruktbilsuksess tilskrives gode markedsvilkår og rammebetingelser. 

Samtidig har de gode rammebetingelsene fått aktørene til å satse på forretningsområdet og bli mer profesjonelle.

Flere av bruktbil-vyene fra 2007 ble nok av enkelte oppfattet som «festtaler».

I dag er det virkelig business.

Og nå er det altså langt flere enn merkeforhandlerne som – omsider – har oppdaget det. Også bilprodusentene har meldt seg på bruktbilkappløpet.

Etter at flere produsenter har varslet store endringer i verdikjeden, for eksempel med agentmodell og leasing og abonnement rett fra produsentenes nettsider – er det også flere som planlegger å hente marginer ut på gjenkjøpsbilene.

Dette har blitt et enda tydeligere forretningscase etter at bruktbilene har vist seg å ha en mye høyere verdi i markedet enn de estimerte restverdiene, i en tid med store leveringsutfordringer på nybil.

Mens mange merkeforhandlerne tidligere pent kunne ta imot leasingkundene etter tre år og få bruktbilen tilbake til en avtalt restverdi uten forhandlinger, hersker det for mange allerede nå en annen virkelighet.

BilNytt.no sin store forhandlerundersøkelse gir en god indikasjon på hvor lite fornøyd forhandlerne er med de nye løsningene. Det mest åpenbare eksempelet er BMW, som BilNytt.no skrev om i går:

Tilbake i 2019 kåret merkeforhandlerne BMW-importøren til Norges beste bilimportør på bruktbil. I år ble den fabrikkeide importøren henvist til en 22. plass i den samme øvelsen – med kun fire bilimportører bak seg.

Det totale skiftet og misnøyen går tydelig frem av kommentarer BilNytt.no har mottatt, som følgende eksempel illustrerer:

«BMW Finans tar stor andel av bruktbilbidraget i form av økte restverdier.»

Bakgrunnen for at BMW Financial Services og BMW Group har gjort seg upopulære hos norske BMW-forhandlere, skal være at importøren og finansieringsselskapet nå vil ha bedre betalt av BMW-forhandlerne for gjenkjøpsbilene.

Fra norske merkeforhandleres perspektiv er ikke importøren «god på bruktbil». Men det er kanskje nettopp det importøren tar sikte på å bli – men fra produsentenes perspektiv.

BMW er imidlertid ikke den eneste produsenten som har planer om å satse stort på bruktbil. Det samme ser ut til å skje hos blant annet Volvo og Volkswagen.

Til tross for høyt salg og gode økonomiske resultater hos Volvo-forhandlerne, fikk også Volvo-importøren påny en svak plassering i BilNytt.nos undersøkelse, rett bak BMW.

Volvo-forhandlerne var dog ikke like lite nådige i sin dom over importørens innsats på bruktbilområdet som BMW-forhandlerne var.

Volvo er blant produsentene som har varslet store endringer i verdikjeden i fremtiden, også når det gjelder bruktbil.

Volvo Cars har eksempelvis uttalt at de allerede i 2025 tar sikte på å selge en halv million brukte biler på auksjon, og nylig lanserte Volvo Cars UK i Storbritannia en online bruktbilkanal – Selekt Direct – som nok et skritt på veien mot heldigitalt nybil- og bruktbilsalg kontrollert direkte av produsenten.

Den digitale bruktbilplattformen til Volvo Cars UK er det nyeste trinnet i Volvos ambisiøse strategi for å øke sin nettbaserte salgsvirksomhet.

I midten av november skrev BilNytt.no om utviklingen av Volkswagen Møller Bilfinans sin kommende bruktbilsatsing i Norge, og hvordan selskapet samtidig tar en større andel av restverdiansvaret for norske forhandlere.

Finansieringsselskapet – som i løpet av de siste 10 årene har utviklet seg til å bli Norges største leasingselskap – kontrolleres av Volkswagen-fabrikkens selskap Volkswagen Finance Overseas B.V. som eier 51 %. (De resterende 49 % eies av Møller Mobility Group).

Finansdirektøren i Volkswagen Financial Services i Tyskland, Frank Fiedler, forklarte tilfeldigvis samme måned at rekordresultatene finansieringsselskapet opplevde hadde sammenheng med den høye etterspørselen etter brukte biler, som hadde fått et oppsving på grunn av Volkswagens produksjonsutfordringer som følge av blant annet chipsmangel.

- Neste skritt nå er at vi vil selge alle bruktbiler i Europa på én plattform og slik oppnå bedre priser, uttalte Fiedler til Reuters.

Et halvt år tidligere meldte BilNytt.no at Volkswagen Financial Services helt under radaren hadde etablert et eget bruktbilhus i Warszawa

Dette vakte så stor irritasjon blant Volkswagen-forhandlere i Europa at direktøren for digitalisering i Volkswagen Financial Services, Stefan Imme, gikk tydelig ut for å avvise at en slik løsning ville være aktuell i Tyskland.

Det blir spennende å se hvordan forhandlere, importører og produsenter håndterer bruktbilområdet når rammebetingelsene og markedsvilkårene igjen en gang vil snu – og etter at stadig flere aktører har gjort bruktbil til en mer avgjørende del av sin forretning.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn