Under messen for elektrisk mobilitet, EVS35, som har foregått på Lillestrøm denne uken, var to av de desidert største standene viet to bilprodusenter som til nå ikke har vært til stede i Norge:

Vietnamesiske Vinfast og kinesiske Great Wall Motors.

Begge produsentene viste frem et utvalg av sine modeller; Vinfast tre elektriske SUVer – Great Wall en elektrisk kompaktbil og en ladbar hybrid-SUV.

Endring i planene
I januar i år skrev BilNytt.no at Emmanuel Bret, som tidligere var sjef for BMW-importøren i Norge, hadde inntatt rollen som viseadministrerende direktør i Vinfast.

Da BilNytt.no omtalte EVS35 i forrige uke var Bret oppført som en del av programmet under konferansedelen av arrangementet, men da BilNytt.no oppsøkte Vinfast-standen var beskjeden:

- Han har sluttet.

BilNytt.no har ikke lyktes å komme kontakt med Emmanuel Bret.

Tidligere BMW Group Norge-sjef Emmanuel Bret har nylig forlatt den vietnamiesiske bilprodusenten Vinfast. 

Norge er på listen
I stedet kunne Vinfasts visepresident og direktør for ettermarked i Europa, Jean-Christophe Mercier, fortelle om produsentens forretningsmodell.

Han forteller til BilNytt.no at Vinfast først skal etablere seg i Tyskland, Frankrike og Nederland. 

- Hva med Norge?

- Vi vil starte med å etablere oss i store markeder som er tidlig i modningsfasen når det gjelder elbil. Slik kan vi følge oppsvinget i elektrifiseringen i disse markedene, forklarer Mercier. 

- ...men hva med Norge?

- Ta det med ro. Norge er med på listen – og langt fra sist, smiler Mercier.

Men først ut er altså 25 Vinfast-stores i Tyskland, 20 i Frankrike og fem i Nederland.

- Vinfast tar hånd om hele verdikjeden selv, slår Jean-Christophe Mercier fast overfor BilNytt.no.

- Vi skal ha fokus på hele kundeopplevelsen når vi nå lanserer bilmerket i Europa, sier Jean-Christophe Mercier til BilNytt.no.

- Hit kommer vi med elektriske SUV-er i premium-segmentene, og salgsmodellen vi har valgt er direktesalg.

- Betyr det at bilene kun skal selges online?

- Ikke nødvendigvis, selv om det selvfølgelig blir mulig. Vi kommer til å operere våre egne distribusjonssentre – såkalte Vinfast-stores – som skal håndtere salgsprosessen, servicemarked, verksteder og omkringliggende tjenester.

Vinfast VF8 har europapremiere i Oslo. Prisen er satt til 43.000 euro – uten batteri. Batteripakken leases for 120 euro i måneden. 

Vinfast VF7 skal lanseres på et senere tidspunkt. Bilene fra Vinfast kommer med 10 års garanti, og fri hjemlevering og mobile verkstedtjenester er en del av pakken. 

Oppskalering og globalisering
Den mellomstore SUVen VF8 og den digre SUVen VF9 skal etter planen lanseres i løpet av året. Den tredje SUVen, VF7, en mer kompakt og sporty modell, skal lanseres på et senere tidspunkt.

I samarbeid med tyske Siemens bygde Vinfast en ny fabrikk på mindre enn to år nord i hjemlandet:

- Fabrikken har kapasitet på 270.000 biler i året, men konseptet er skalerbart og kapasiteten vil kunne utvides til 500.000 og deretter til 900.000 biler, forteller Mercier.

- Men Vietnam er vel ikke akkurat i ferd med å bli et modent elbilmarked?

- Overhodet ikke. Derfor satses det globalt. I tillegg til Vietnam er det besluttet at det skal bygges et produksjonsanlegg i Nord-Amerika med kapasitet på 150.000 personbiler samt busser og scootere.

Les også: Nye bilmerker til Norge: Dette er status for 22 bilmerker

Stor kineser søker partnere 
Den andre bilprodusenten som tar mye plass på messegulvet på Lillestrøm, er Great Wall Motors (GWM), som i fjor produserte rundt 1,3 millioner biler.

GWM ble etablert i 1984 og har solgt over 700.000 biler utenfor Kina. De er representert i 60 land, men våget seg ikke til Europa før i fjor høst. 

I Europa representerer GWM i dag to bilmerker; Ora og Wey, som begge hadde modeller utstilt på Lillestrøm.

I likhet med Vinfast er dette første gang produsenten stiller ut biler i Norge, og fra det nye Europa-kontoret i München leter GWM nå etter norske partnere.

Men hva angår strategien for det norske markedet, er ikke produsenten helt i mål ennå.

- Vi er fortsatt i ferd med å ferdigstille utarbeidelsen av vår forretnings- og salgsmodell, sier Philipp-Maximilian Kemmler-Erdmannsdorffer, som er PR-manager for Wey, til BilNytt.no.

- Derfor kan jeg ikke ennå si akkurat hvordan vår strategi med hensyn til eventuelle partnerskap vil være i Norge.

Administrerende direktør i GWM Europa, Xianghua Quiao, bekrefter at de to modellene som er utstilt er de to første som lanseres i Europa.

- Dette er første gang GWM deltar på et arrangement i Nord-Europa, og vi er veldig glade for å kunne være til stede, sier Quiao.

Ora stilte ute den elektriske kompaktbilen Funky Cat, som størrelsesmessig kan være en konkurrent til for eksempel Volkswagen ID.3. I Storbritannia koster bilen rundt 350.000 kroner. 

Wey viste frem en ladbar hybrid-SUV med en batterielektrisk rekkevidde oppgitt til hele 150 km. Modellen er døpt Wey Coffee 01.

Les også: Voyah-importøren gir full gass sammen med produsenten

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn