- Vi er et ungt miljø, et flerkulturelt miljø, og vi ønsker å tilby gode karrieremuligheter, sier Teslas norske servicesjef, Marius Revhaug, til BilNytt.no.
Tesla har gjennom 10 år hatt en kraftig vekst i Norge med til dels store voksesmerter i servicemarkedet underveis.
I fjor omsatte selskapet for 15 milliarder kroner i Norge.
Lønnskostnadene passerte 1 milliard kroner, en dobling fra 2018, som illustrerer den voldsomme veksten i antall ansatte.
Etter den voldsomme salgsveksten og den økende Tesla-bestanden, har Tesla Norway de siste to årene skalert kraftig opp i servicemarkedet.
Teslas situasjon i servicemarkedet:
- Ventetiden på service har ifølge Tesla gått ned fra «flere måneder» til to dager
- Tesla kjører to skift ved 10 av 27 verksteder
- Tesla har 60 mobile serviceenheter som tar 20 % av volumet
- Tesla åpner nå sine første skade/lakk-verksteder i egen regi
- I disse dager starter Tesla opp for fullt med PKK – som skal sørge for at de tar tilbake servicejobber på bilene som er eldre enn fem år
- Flere anlegg er under etablering og planlegging
- På litt lengre sikt skal alle sentre få drop-in-service.
Åpner opp - mot normalt
Nå har BilNytt.no fått en uvanlig mulighet til å få et innblikk i Teslas norske virksomhet ved å komme på innsiden i deres nyeste anlegg – det 27. servicesenteret i rekken.
Der har vi møtt Marius Revhaug, som leder Teslas hurtigvoksende servicemarked i Norge.
Det er tydelig at noe av motivasjonen for å åpne opp litt mer enn vanlig, er å vise hvor god kontroll Tesla nå har på servicemarkedet og veksten.
Det står i sterk kontrast til alle medieoppslagene:
Tesla har i de siste ukene og månedene stått i full storm, til tross for at de når nye høyder på registreringsstatikken i et marked som er i kraftig tilbakegang:
- Blant andre har NRK hatt store nyhetsoppslag om misfornøyde Tesla-kunder.
- På grunn av en lekkasje til tyske Handelsblatt nylig, dukket det opp en flere år gammel varsler-sak fra Drammen om HMS-forhold.
Det norske Fellesforbundet varslet Tesla-boikott og sympatistreik, og rett før helgen kalte Arbeiderpartiet inn Tesla Norway til Stortinget.
Det fikk Tesla-sjef i Norge, Axel Tangen, til å svare Arbeiderpartiet i et brev. Han skriver at ansatte gjerne må organisere seg:
«Tesla er stolte over å kunne bidra til Norges overgang til bærekraftig energi, og vår prioritet vil alltid være våre kunder og ansatte. Tesla har siden etableringen i Norge forholdt oss til norske lover og regler, inklusive de som regulerer arbeidslivet», skriver norgessjef Axel Tangen.
Det er svært uvanlig at Axel Tangen går ut i media, og det gjør han i prinsippet heller ikke nå.
Tesla har som policy ikke å uttale seg til pressen lokalt. Tesla har én frontperson, og det er Elon Musk.
BilNytt.no har fått intervjue Marius Revhaug under vilkår at han ikke tas bilde av.
Når BilNytt.no besøker det nye servicesenteret i Ski, er aktiviteten så vidt i gang.
- Fra 30 til 2 dager
På det verste, for noen år siden, var ventetiden for å få verkstedtime hos Tesla på flere måneder. Bare i løpet av siste halvannet år er servicekapasiteten økt kraftig.
- Gjennomsnittlig ventetid på Tesla-service i Norge er nå to dager. I løpet av halvannet år er snittet tatt ned fra rundt 30 dager til to, sier Marius Revhaug til BilNytt.no.
Han opplyser at det er regionale forskjeller nord for Trondheim, der kapasiteten foreløpig er lavere.
- Vi ser på nye lokasjoner og økte kapasitetsmuligheter der. Noe mer begrenset tilgjengelighet er det på arbeidskraft og fasiliteter nordover. Det merker vi, sier Teslas norske servicesjef.
Selskapet har økt kapasiteten kraftig i 2023.
Mye av årsaken er at seks nye servicesentre er åpnet i år:
- Tønsberg
- Porsgrunn
- Haugesund
- Førde
- Ski
- Oslo Skui (kun service)
Åpner i 2024:
- Evenes
- Lillehammer
- Bodø (utvidelse)
- Drammen (nytt anlegg)
Service- og salgssenteret i Ski åpnet dørene forrige uke. I Tønsberg er selskapet allerede i ferd med å utvide servicesenteret.
- Tønsberg har vi allerede vokst oss ut av. Vi kommer til å utvide med et tilstøtende bygg på baksiden av eksisterende senter på Sem.
- Ombyggingen starter ganske raskt, og vi planlegger å flytte inn før sommeren 2024, bekrefter Revhaug.
Tesla skal utvide sitt nye anlegg i Tønsberg ytterligere neste år.
Klart for to skift
Den flunkende nye anlegget på Vinterbro ved Ski, rett sør for Oslo, ligger langs E 18. Senteret ligger i samme bygg som Maxbo i nyetablerte Nygård Handelspark.
Det er her BilNytt.no møter Marius Revhaug.
Anlegget består av 3.000 kvadratmeter med service- og salgsavdelinger. I kjelleren er det delelager på 550 kvadratmeter.
35 ansatte jobber på stedet, derav 30 i serviceavdelingen.
- Vi kommer neppe til å vokse ut av dette servicesenteret i umiddelbar framtid. Her er det relativt stort, vi har mange løftebukker og det er ansatt folk til to skift.
- Når vi har tilstrekkelig med bemanning og etterspørsel, kommer vi til å kjøre to skift. I prinsippet skal vi skru bil fra klokka 7 til 22 ved senteret, forteller Revhaug mens han viser BilNytt.no rundt i lokalene.
Senteret er, sammen med lokasjonen i Porsgrunn, det nyeste Tesla-anlegget i landet.
Begge har salgsavdelinger integrert. Et Tesla-verksted er organisert med fem ulike rollefordelinger:
- Ledelse
- Teknikere
- «Virtuell service»
- Mobil service
- Deler
- Hittil har vi bygget for å møte servicebehovene. Så har vi satt av plass til bilsalg. Det er alltid servicebehovet som styrer hvor vi etablerer oss, hva vi prioriterer og når vi åpner.
Avdelingene for bilsalg opptar liten del av arealet på sentrene.
- Det er for så vidt liten plass som settes av til salgsavdelinger. Vi har kun de fire modellene som vi trenger å vise fram, forklarer Revhaug.
Følgende av Teslas servicesentre opererer i dag med to arbeidsskift:
- Oslo Karihaugen
- Oslo Nord
- Oslo Skøyen
- Bærum
- Drammen
- Bergen Kokstad
- Bergen Åsane
- Stavanger
- Ski (etter hvert)
- Trondheim (delvis etter behov)
- Vi vurderer doble skift ut fra etterspørsel på alle lokasjoner. Noen steder går vi inn i eksisterende bygg, som er store nok til å dekke etterspørselen, uten å gå på to skift.
- Er det opp til de ansatte å bestemme om de vil jobbe skift?
- Det er opp til de ansatte om de vil jobbe hos oss. Hvis de jobber på et senter med skiftordning, så må de være med på turnusordningen.
- Har dere vurdert tre skift?
- Nei, det virker krevende hvis vi samtidig skal ta vare på de ansatte, svarer Teslas servicesjef i Norge.
Det er to store, åpne fløyer i Teslas nye servicesenter i Ski.
Mobil service
En annen årsak til kraftig redusert ventetid på Tesla-service, er en dobling av kapasiteten på mobile serviceenheter.
Flere enn 140.000 Tesla er registrert for norske veier siden de første fire Roadster-bilene dukket opp i september 2009.
I dag har Tesla 60 mobile serviceenheter i Norge. Det er en dobling siste to år. Deler og logistikk administreres av de tilhørende servicesenterene.
Det skal være under planlegging å levere deler direkte til servicebilene.
Tesla har oppskalert bruken av mobile serviceoppdrag betydelig.
De mobile serviceenhetene gjør flere hundre oppdrag hver dag hjemme hos kunden, på kundens arbeidsplass eller der kundens bil måtte befinne seg.
- I bestillingen ligger et samtykke til at vi kan åpne bilen. Kunden trenger ikke å være til stede i det hele tatt. Vi åpner, reparerer, låser og drar. Kunden kan følge progresjonen på reparasjonen i appen underveis, forteller Marius Revhaug.
Omkring 10 % av servicehenvendelsene løses med virtuell metode; det vil si at problemet ordnes med fjernstyring fra call-senteret. 20 % løses i dag av mobile enheter, som er neste steg.
Øvrige problemer krever at bilene enten kjøres eller berges til et servicesenter.
Teslas norske servicesentre:
- Kristiansand
- Stavanger
- Stavanger Body Shop (nytt skade/lakk-anlegg)
- Porsgrunn
- Tønsberg
- Sarpsborg
- Haugesund
- Moss (kun service)
- Ski
- Drammen
- Oslo Bærum
- Oslo Skui (kun service)
- Oslo Skøyen
- Oslo Karihaugen (kun service)
- Oslo Nord
- Hønefoss
- Bergen Kokstad
- Bergen Sotra
- Bergen Åsane
- Brumunddal
- Førde
- Ålesund
- Molde
- Trondheim
- Steinkjer
- Bodø
- Tromsø
Tesla åpnet sitt anlegg i Porsgrunn tidligere i høst.
Har kapasitet
Tesla har i dag 27 servicesentre fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Bilutsalg finner sted fra 23 lokasjoner.
23 av 27 servicesentre har mobile serviceenheter. De jobber ut fra hvert enkelt servicesenter. Hittil har mannskapene også tidvis jobbet ved servicesenteret, men framover skal mobil service ha dedikerte teknikere.
Også sentre i Nord-Norge har mobile enheter.
- Vi er nok den aktøren som pusher mobile tjenester mest og har mål om å vokse i det segmentet. Det gjør vi fordi kundeopplevelsen står i førersetet, ikke avkastning på enkeltjobbene, hevder Revhaug.
Tesla-sentrene driver foreløpig ikke med lakkbeskyttelse og understellsbehandling. Dekkhotell er et segment som selskapet vurderer å begynne med.
- Vi vurderer til enhver tid hva kundene etterspør. Nå er vi der i Norge at vi har kapasitet på servicemarkedet, som gjør at vi kan tilby flere tjenester. Et godt eksempel er periodisk kjøretøykontroll (PKK), som vi ikke har gjort så mye av tidligere.
- Innen årets utløp vil vi – med unntak av Skøyen og Bodø – tilby PKK på alle sentre.
PKK-satsingen vil bidra til at den eldre flåten av Tesla-er i Norge nå kommer tilbake til morskipet.
- Det er ingen grunn til at vi ikke skal ta store andeler her, sier Revhaug.
Teslas anlegg på Skøyen har ikke plass til PKK-tjenester i det verneverdige bygget, der også Tesla Norways hovedkontor holder til.
Satser på drop-in
I 2019 åpnet Tesla også det som var Europas største servicesenter på Karihaugen utenfor Oslo.
Anlegget på 3.000 kvadratmeter ligger i det som tidligere var logistikksenteret til Bring. Senteret har mobile enheter, men ikke bilsalgsavdeling.
Senteret tilrettelegger ekstra for yrkesbiler som i drosjenæringen. Et eget område er satt av til ekspresservice som Tesla kaller drop-in. Ved behov settes to eller flere teknikere på bilen:
- Her har vi litt formel 1-tankegang. Vi ser at spesielt på de nyere modellene er det ofte små og raske reparasjoner. Andelen av total masse vi har på verkstedet til enhver tid vil øke og være fast-lane-kompatibelt.
Egne venteområder for drop-in-kunder er i ferd med å etableres på flere av Teslas servicesentre.
- Vi øker vår tilgjengelighet på drop-in. Da kan man bare svinge innom for sjekk når det passer kunden. Er det noe vi kan gjøre fort og har kapasiteten, tar vi det der og da. Imens får kunden en kaffekopp, sier Marius Revhaug.
Ekspresservice vil i løpet av kort tid tilbys ved alle lokasjoner med unntak av et par steder i Nord-Norge. På litt lengre sikt skal alle sentre få drop-in-service.
Tesla gjør det enkelt.
På sikt skal også de Tesla-ansatte i Ski arbeide skift.
Store avstander
Tesla jobber med å etablere seg i større grad i Nord-Norge. Lengst avstand mellom to servicesentre i Norge i dag er den mellom Steinkjer og Bodø på 650 kilometer.
Det betyr at byer som Namsos, Mosjøen og Mo i Rana er langt utenfor Teslas allfarvei.
Mellom Bodø og Tromsø på 530 kilometer har det hittil ikke vært Tesla-servicesenter, men nå står Evenes i Nordland for tur.
- Geografisk tilstedeværelse er også et utgangskriterium som vi ser på. Når vi går til nye områder, har salget en tendens til å øke på grunn av tilstedeværelse, sier Teslas servicesjef i Norge.
Før Evenes står Lillehammer for tur. Begge utrustes med service- og salgsavdeling.
Tesla driver sitt eget call-senter for veihjelp med Tesla-ansatte i svarenden. Senteret holder til på norsk jord, men avhengig av tidspunktet på døgnet, kobles man til support fra andre land. Tjenesten er døgnbemannet.
- Grunnen til at vi gjør det selv, er at vi ønsker å bruke egne verktøy først. Om det ikke går, ringer vi samarbeidspartnere og får berget bilen, sier Revhaug.
Nysgjerrige søkere
Tesla Norge søker stadig etter nye ansatte til stadig nye lokasjoner som popper opp over hele landet.
- Det er nå voldsom støy rundt streiken i Sverige. En boikott av Tesla kan ekspandere til Norge. Hvordan påvirker dette rekrutteringen deres?
- Vi har ikke hatt problemer med å rekruttere. Når vi søker etter folk, merker vi at søkerne ofte er ute etter en utfordring. Søkerne våre er ofte mer nysgjerrige av natur og ofte ikke så etablerte.
- Vi er et ungt miljø, et flerkulturelt miljø, og vi ønsker å tilby gode karrieremuligheter, sier Marius Revhaug.
- Mange oppgir at de ønsker å jobbe med elbiler i et rent og pent miljø, legger servicesjefen til.
Selskapet har også jobbet aktivt med å skaffe flere lærlinger siste halvannet år:
I dag har Tesla 30 lærlinger på 16 lokasjoner.
Målet på sikt er å ha minst to lærlinger på hvert sted over hele landet. Selskapet har etablert egen serviceskole internt, som tar seg av kursing og opplæring av alle ansatte og lærlinger.
Revhaug opplyser at selskapet baserer seg i svært liten grad på vikarbruk.
- Vikarer bruker vi ikke ut over langtidssykemeldinger. Vi har ingen vikarer som del av arbeidsstokken.
Tidligere i høst dukket det opp en flere år gammel varsler-sak i media. En tidligere Tesla-mekaniker utløste bekymring for HMS-forhold.
- Det har vært skriverier hvorvidt det er trygt å jobbe på et Tesla-verksted i Drammen. Er det trygt?
- Det jeg kan si er at vi har en så stor serviceoperasjon i dag at vi er helt avhengig av å være hyperopptatt av HMS og lovgivningen. Jeg vil påstå et Tesla er et veldig trygt sted å jobbe, sier Revhaug.
Han har ikke mulighet til å kommentere varsler-saken eller streiken.
Teslas siste tilskudd i Norge, servicesenteret i Ski, er på over 3.500 kvadratmeter.
Nye skade/lakk-anlegg i storbyene
Teslas første egeneide skade/lakk-verksted er nå så vidt åpnet i Stavanger.
Foreløpig er lokasjonen skadeverksted 01, men blir etter planen 02 i løpet av neste halvår.
- Kan det bli skade/lakk-verksted og servicesenter på samme lokasjon?
- Skade og lakk er svært plasskrevende, og det er ulike arbeidsmiljøer fra service. Tesla mener det beste er å skille de to arbeidsområdene i egne avdelinger, sier Revhaug.
Flere egne lokasjoner for skade- og lakkarbeid er under etablering.
I Bergen skal et skade/lakk-anlegg stå klart første halvår 2024 i samme anlegg som Kverneland Bil og MyCar.
Tesla vil ikke røpe hvor selskapet planlegger nye skade/lakk-sentre.
- Det er naturlig å være til stede der det fins en stor konsentrasjon av Tesla-biler, er alt Marius Revhaug vil si om det.
Hittil har Tesla hatt samarbeidspartnere på skade- og lakk-arbeid.
- Grunnen til at vi begynner med det selv, er at det er underkapasitet i bransjen i dag. Ventetidene er lange for kundene å få reparert bilene sine.
- Vi ønsker å bygge opp kapasiteten i bransjen og gjør det i egen regi, sier Revhaug.
- Vil skade/lakk-partnere erstattes der dere åpner egne anlegg?
- Vi kommer til å ha mange partnere lenge – også i områder vi selv etablerer oss. Vi skal vokse, men har god dialog med samarbeidspartnerne våre. Partnerne leverer kjempetjenester for oss i dag, men ikke skalert nok. Derfor skal vi hjelpe til med skalering.
Det jobbes i dag med reparasjonsprosesser knyttet til gigastøpte biler.
Visstnok er det tilfeldig at Tesla starter opp med skade og lakk i egen regi i takt med at det kommer gigastøpte biler på veiene.
Revhaug virker å være av den oppfatning at gigastøp ikke er noe stort mysterium for skade-reparasjoner:
- Det er for tidlig å si noe om detaljer rundt skade-arbeid på gigastøpte biler.
- Foreløpige indikasjoner er at gigastøp tåler veldig mye mer, at det derfor kommer til å bli færre strukturskader og færre kondemneringer.
- Flere tilfeller blir «enten/eller». Og vi tror på færre «enten», sier Marius Revhaug.
KOMMENTAR: Derfor gjorde Tesla det. Er det mer dramatikk i vente?
Nøkkeltall Tesla Norway AS:
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn