Andreas Loga, John Thomas Sørhaug og Henrik Refstad Heidenstrøm i KPMG Norge er rådgivere for bilaktører i Nord-Europa.

De deler innsikt rundt bilindustriens pågående og omfattende omstilling og utfordringene den står overfor, og fremhever i dette intervjuet de mest relevante punktene i en norsk kontekst.

Den 25. KPMG-bilundersøkelsen i rekken fremhever at en betydelig andel av bransjelederne forventer en «komplett transformasjon» av forretningsmodeller, produkter og drift i løpet av de neste tre årene.

- Et av de viktigste funnene er at 36 % av respondentene sier at forretningsmodellen, produktene og driften være fullstendig forandret innen de neste tre årene, forteller Loga og Sørhaug.

- Blant de såkalt «ledende» aktørene – de som presterer best på KPI-er, AI og teknologi – er denne andelen vesentlig høyere. Dette er et ganske dramatisk utsagn.

- Hva legger dere i «helt forandret»?

- Det kan være store omveltninger, hvor aktører vi kjenner i dag, tar en ny form, blir borte, eller slukes av konkurrenter, sier Sørhaug og legger til:

- Et godt eksempel er at det kommer nye aktører som aldri har laget biler, men som plutselig begynner å lage biler og som også tar markedsandeler.

KPMG nevner ikke navn, men det er nærliggende å tenke på aktører som for eksempel Xiaomi.

Hastverk for noen produsenter
- Den globale etterspørselen etter biler følger ikke den samme farten som tilbudet fra produsentene. Det reiser spørsmålet om at noen bilprodusenter kanskje ikke er med inn i fremtiden – eller at bilmerker forsvinner i konsolideringer, sier Andreas Loga.

- Hvordan påvirkes norsk bilbransje?

- Transformasjonen kommer til å treffe norsk bilbransje tøft!

- Vi kan ikke se bort fra hva toppsjefene svarer i rapporten, sier Sørhaug og minner om at mange internasjonale ledere tror på en komplett transformasjon på bare tre år.

Rapporten gir innblikk i hva ledere mener om bransjens utfordringer og viser i hvilken grad de er klare for det som måtte komme av endringer i fremtiden.

KPMG har også gjennomført dybdeintervjuer med 7 ledere i store globale selskaper, blant dem Thomas Schäfer, toppsjef i Volkswagen.

- Det handler ikke lenger om å ha den bredeste produktporteføljen. Nå må du ha de riktige modellene, og de må komme fort, fortsetter Sørhaug.

Han trekker frem neste generasjons bilkjøpere og deres preferanser, som gjerne legger mer vekt på innovasjon og teknologi:

- Vi merker at flere av bilprodusentene er nysgjerrige på Nord-Europa og spesielt Norge, som er kommet svært langt i elektrifiseringen, sier Sørhaug.

- Det haster for bilprodusentene som ligger etter i utviklingen, både når det gjelder teknologi, og også kontroll over verdikjeden, sier John Thomas Sørhaug (t.v.), Andreas Loga og Henrik Refstad Heidenstrøm.

Sterke ingredienser
Tidligere i år forklarte Andreas Loga hvordan norske merkeforhandlere påvirkes av bilprodusentenes uklare planer.

Loga sier i dag at norske bilforhandlere må tilpasse seg ved å revurdere sine forretningsstrategier og merkeporteføljer for å overleve i et marked preget av usikkerhet og sterkt kostnadsfokus fra produsentenes side.

- Hva betyr det for norske bilforhandlere?

- Vi ser allerede hvordan flere etablerte bilmerker gradvis har tapt markedsandeler år etter år, sier Loga.

- Samtidig har relativt nye kommet inn, hvor enkelte på ganske kort tid har etablert seg blant topp 20 i markedsandel her hjemme i Norge.

- Dette skiftet, der enkelte tradisjonelle aktører mister markedsandeler, kan skje raskere i Norge ettersom vi er kommet langt i elektrifiseringen, poengterer han.

Selv om den globale KPMG-rapporten ikke fokuserer på forhandleraspektet av verdikjeden, mener Loga at norsk bilbransje også bør ha innsikt i hva som skjer i den globale bilindustrien:

Geopolitisk uro, sårbarhet i verdikjedene, hurtig utvikling av teknologi, kostnadspress, endret kundeatferd, tøff konkurranse, og drivlinje-spagaten flere aktører står i er noen av ingrediensene som preger bransjen, ifølge KPMG-rapporten.

At den etablerte bilindustrien er under press ble nylig veldig tydelig da Volkswagen leverte et negativt kvartalsresultat for første gang på svært lenge, og Porsche rapporterte det første underskuddet i et kvartal siden selskapet gikk på børs i 2015.

- For norske bilforhandlere og konsern handler det om å følge med på utviklingen og å ta riktige investeringsbeslutninger, sier Andreas Loga.

- Bilforhandlere som representerer bilmerker som klarer å tilpasse seg og håndtere utfordringer, AI, teknologi og kundebehov – samt sårbarhet fra underleverandører og råvaretilgang – vil åpenbart ha mye bedre forutsetninger for sunn drift, enn de som sitter på bilmerker som ikke henger med i utviklingen.

- Bransjen må satse på de riktige hestene, tilføyer Sørhaug og presiserer:

- Gapet mellom de som lykkes og de som faller av kan forsterkes når neste generasjon bilkjøpere skal velge bil.

Kunden i sentrum?
- Man kan ofte få inntrykk av at fraser som «kunden i sentrum» og «kundefokus fremfor alt», begrenser seg til slagord i festtaler. Hva sier undersøkelsen om det?

- Ja, til tross for at kundetilfredshet jo er helt avgjørende, har mange aktører slitt med å opprettholde dette fokuset midt i transformasjonen og kostnadskuttene, bekrefter Sørhaug.

- Resultatene fra undersøkelsen viser at mange produsenter har vært så fokusert på kostnadskutt, AI-investeringer og opprydding i forsyningskjeden at kunden har «havnet litt i skyggen».

- Det er ganske oppsiktsvekkende at bare 16 % av respondentene ser kundetilfredshet som avgjørende for langsiktig lønnsomhet. Dette forklares med det sterke interne fokuset, sier Andreas Loga, men legger til:

- Samtidig viser studien at blant de 15 % av respondentene som er definert som «ledende», det vil si best på KPI-er og teknologi, er det 48 % som har et sterkt fokus på kunden. Disse lederne forstår at teknologien må bidra til kundetilfredshet.

Agentmodellen var ikke død
Utrulling av agentmodell fra flere store bilprodusenter stoppet mer eller mindre opp da korona-pandemien ebbet ut og etterspørselen etter biler roet seg.

Likevel tror KPMG-rådgiverne slett ikke at den er lagt definitivt på hyllen:

- Utvikling av salgsmodellene vil ligge sentralt i strategien for bilprodusentene, sier Loga.

- Selv om de fleste ikke gikk live med agentmodell, kan dette komme tilbake på et senere tidspunkt, sier Andreas Loga og Henrik Refstad Heidenstrøm.

- Men da må selskapene bli bedre på å løse integrering av IT-systemer som skal kunne håndtere mange nye oppgaver.

- Sist gang strandet mange av prosjektene blant annet på grunn av for stor kompleksitet med ulike lover og avgiftsregler som skulle håndteres på tvers av landegrenser, legger han til.

Loga har overtatt hovedansvaret i KPMG
John Thomas Sørhaug var ansvarlig for bilsektoren inntil Andreas Loga tok over tidligere i år.

- Vi har jobbet tett sammen i mange år, og jeg sitter fortsatt i KPMG EMA Automotive, som er en del av KPMG Global Automotive, forklarer Sørhaug.

- Vi treffes jevnlig og har mye utveksling på tvers av landegrensene. Den årlige rapporten fra bilindustrilederne er alltid et høydepunkt; nå er det 25. gang på rad vi har holdt på med bilundersøkelsen, forteller han og presiserer: 

- Nytt av året er at de store regionale forskjellene ikke lenger er like fremtredende, sier John Thomas Sørhaug, Andreas Loga og Henrik Refstad Heidenstrøm.

Tung investering i AI
KPMGs globale bilundersøkelse (GAES), er en omfattende rapport hvor 775 seniorledere fra bilprodusenter, underleverandører, bilforhandlere, mobilitetsselskaper og innen finans, svarer på en rekke spørsmål.

Svarene er hentet inn globalt, med det største antallet fra Europa, men også mange fra Asia og Nord- og Sør-Amerika

Hele 86 % av bilprodusentene sier at de investerer tungt i AI og nye teknologier. 77 % av selskapene forteller at strategiske allianser og partnerskap har bidratt eller blir viktig for videre vekst.

68 % av selskapene gjennomfører aktiv restrukturering av verdikjeden, med større vekt på lokale leverandører.

Økende usikkerhet rundt forsyningskjedenes stabilitet fører til at flere vil «hente hjem» mer av verdikjeden.

På spørsmål om viktigheten av kundetilfredshet, svarer langt flere ledere i bilindustrien at dette er kritisk for selskapets langsiktige lønnsomhet. 

Blant deltakerne har KPMG indentifisert en liten gruppe som er de flinkeste i klassen, og rapporten forteller hva disse gjør på mange områder som også øvrig bransje bør lære av. Navnene på selskapene KPMG mener leder an i utviklingen, blir ikke avslørt.

I oppsummeringen Sørhaug foretar som introduksjon til rapporten, skriver han:

«En tredjedel av lederne forventer total omstilling. Samtidig tror to tredjedeler at antallet bilprodusenter vil falle kraftig innen 2030. Salget stuper for mange aktører, gamle forretningsmodeller smuldrer, og nivåene fra før COVID-19 kommer aldri tilbake. Som leder må du tilpasse deg, eller bli stående igjen på parkeringsplassen».

Norge er og forblir et veldig lite marked i den store sammenhengen og derfor er det desto viktigere å vite hva som rører seg blant dem som avgjør hvordan fremtiden vil se ut også hos oss.

Hele rapporten fra KPMGs 25. globale bilundersøkelse, og/eller Executive Summary av rapporten, kan lastes ned her.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn