Notodden Bil og Speedshop AS ble etablert av brødrene Bent og Tom Karlskås i 1970.

Siden 1974 har forhandleren vært Citroën-forhandler og i 2015 kom Kia inn i porteføljen.

Men nå er det slutt: Familiebedriften er sagt opp både som Kia- og Citroën-forhandler av importøren Bertel O. Steen. 

Tøff beskjed
- Vi er en typisk familiebedrift som har spilt på lag med de merkene vi har representert, sier daglig leder og styreleder Bent Karlskås til BilNytt.no.

Karlskås forteller at han og familien i 50 år har jobbet hardt for å være best på kundetilfredshet og markedsandel, og å ha gode relasjoner til sine leverandører.

- Derfor kom det som et virkelig slag i ansiktet da Bertel O. Steen i en kort e-post valgte å si oss opp som merkeforhandler for både Citroën og Kia.

Det er tydelig at oppsigelsen faller Karlskås tungt for brystet.

Han viser til forhandlerens 50 år lange og stolte Citroën-historie og gode markedsandel.

- Det hadde tydeligvis ingen betydning. Bertel O. Steen hadde ikke lenger bruk for en lojal bilforhandler med god økonomi og flotte ansatte. Alle ærespriser vi har fått for vår innsats og alle rosende omtaler – alt er glemt.

- Jeg husker godt vi hadde besøk av en representant for Kia. Møtet startet med ros over vår markedsandel og lojalitet til merket. Sjokket kom da vi helt på slutten av møtet fikk det aller første signalet om at det ikke i fremtiden ville være plass for oss i Kia-organisasjonen.

- Da var skrytet og rosen av vår innsats glemt. Nå er det harde fakta. Fra 1. juli er våre kontrakter terminert, slår bilforhandleren fast.

Notodden Bil og Speedshop fortsetter som merkeverksted for Kia- og Citroën-kundene i området: - Vi har en svært stor og lojal kundebase, sier Bent Karlskås.

Autostrada og Mobile er importørens partnere
- Vi kan ikke se at det er noen forhandlere lokalt som vil overta agenturet, sier Karlskås.

BilNytt.no erfarer at Autostrada, som er Bertel O. Steens strategiske partner i området, har vært i en dialog om overtagelse av Notodden Bil og Speedshop, men at samtalene stoppet opp. 

Autostrada er i dag Peugeot- og Mercedes-Benz-forhandler i Notodden. Før jul skrev BilNytt.no at Autostrada Notodden planlegger å utvide fra 430 kvadratmeter til 2.000 kvadratmeter på dagens tomt.

I tillegg er Autostrada Kia- og Mercedes-Benz-forhandler i Seljord, men konsernet har ikke Citroën i porteføljen.

- Skal Kia og Citroën ha representasjon i Notodden?

- Kia skal fortsatt være representert i Notodden, der Autostrada Notodden er Kias partner, sier Anders Rikter til BilNytt.no.

Han er direktør for kommunikasjon og samfunn hos importøren Bertel O. Steen.

- Mobile Kongsberg har Citroën i dag, og skal fortsette med merket. Det er en halvtime unna, fortsetter Rikter.

- Hvorfor er Notodden Bil og Speedshop sagt opp som Kia- og Citroën-forhandler?

- Bilmarkedet blir mer og mer krevende, og dette ser ut til å forsterke seg i fremtiden. Vi ser økt konkurranse fra flere merker, og stadig tøffere krav fra produsentene, svarer Rikter.

- Et av tiltakene som må til for at vi som bilimportør skal være konkurransedyktige også i fremtiden, er færre og sterkere eiere i forhandlernettverket. Dette har vært vår strategi siden 2018, og den står seg minst like godt i dag, sier Anders Rikter.

- Vi ser at stordrift og større enheter er retningen som tvinger seg frem, investering i felles løsninger og ny CI vil tynge eksisterende forhandlerdrift, sier Anders Rikter.

Fikk ikke svar
Bent Karlskås sier han har prøvd å få en forklaring fra Bertel O. Steen på oppsigelsene:

- Vi har skrevet til konsernledelsen for å spørre om vi i det minste kunne fortsette med Citroën. Vi mente at våre mange trofaste Citroën-kunder gjennom 50 år hadde fortjent det, men vår henvendelse er ikke besvart.

- Det er kanskje ikke tilfeldig at medarbeidere hos importøren vi har jobbet tett sammen med i mange år, plutselig ikke lenger er våre kontaktpersoner, fortsetter Karlskås.

Bertel O. Steen har forståelse for at omstilling er krevende for forhandlerne:

- Uten å gå i detalj om prosesser med den enkelte forhandler, så forstår vi godt at slike omstillinger er krevende, sier Anders Rikter hos Bertel O. Steen.

- Vi tilstreber derfor å ha gode prosesser med de forhandlerne endringene omfatter, selv om resultatet kan oppfattes negativt for den enkelte, legger Rikter til.

Bruktbil, servicemarked - og BYD
Da oppsigelsene fra Bertel O. Steen var et faktum sto Notodden Bil og Speedshop uten nybilagenturer. 

Bent Karlskås valgte å ta kontakt med RSA og ble ganske raskt forhandler for BYD.

- Det er tøft og krevende å bygge opp et nytt bilmerke lokalt. Men vi har tro på BYD og RSA som importør. De viser tydelig at de setter stor pris på forhandlere, sier Karlskås.

Notodden Bil og Speedshop-sjef Bent Karlskås satser nå for fullt på BYD. 

- I tillegg satser vi mer på salg av brukte biler og verksteddrift. Vi har mange stolte teknikere med spesialkompetanse for merkene vi har hatt i vår portefølje.

- Kan det bli flere bilmerker?

- Vel, vi er i samtaler med flere importører og det er tydelig at mange er interessert i å snakke med oss. Vi jobber også med å få redusert det lageret vi har av usolgte biler fra Bertel O. Steen.

- Det er særlig krevende å finne kunder til en del elektriske biler. Det kan virke som om markedet for elbiler er mettet.

- Elektriske varebiler er det liten interesse for. Bedrifter i vår region har store avstander, blant annet i forbindelse med arbeid knyttet til fritidsboliger. Da må bilene ha tilstrekkelig rekkevidde, sier Bent Karlskås.

Notodden Bil og Speedshop holder til egeneide lokaler sentralt i Notodden. Den nyeste delen av anlegget er for bruktbiler.

Nøkkeltall Notodden Bil og Speedshop AS:

Eies av familien Karlskås. Medlem i Autogruppen. Eneste bilforhandler i Notodden med lokalt eierskap. Var også Honda-forhandler til 1997.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn