Mitsubishi åpnet det såkalte «nullutslippsåret 2025» med å sende sin nye ladbare hybrid, den nye generasjonen Mitusbishi Outlander PHEV, ut på turné til norske forhandlere.
Nå gjelder det å få flest mulig kundesignaturer mens klokken tikker:
Fra 1. april øker avgiftene på ladbare hybrider.
Budskapet til kundene under den pågående turneen er: «Unngå avgiftsøkningen, bestill nå og spar 56.000 kroner».
Her går Outlander-turneen:
- 13. januar: Motor Forum Asker & Bærum
- 14. januar: Motor Forum Oslo
- 15. januar: Motor Forum Fredrikstad
- 16. januar: Sulland Sarpsborg
- 17. januar: Motor Forum Follo i Ski
- 20. januar: Motor Forum Hamar
- 21. januar: Sulland Bilsenter Lillehammer
- 22. januar: Motor Forum Eidsvoll
- 23. januar: Motor Forum Drammen
- 25.-26. jan: Larvik Bilmesse 2025 (Motor Forum Larvik)
- 27. januar: Auto Car i Arendal
- 28. januar: Motor Forum Kristiansand
- 30. januar: Motor Forum Stavanger
- 3. februar: Varden Bil i Haugesund
- 4.-5. februar: Motor Forum Bergen
- 6.-9. februar: Båt, Bil & Caravanmessen i Sotra (Motor Forum Bergen)
- 12. februar: Grua Auto på Hadeland
- Fremstår ikke rimelig
BilNytt.no skrev i oktober at Mitsubishi-sjef Christian Schmidt hos Motor Gruppen kunne love en konkurransedyktig pris for den nye Outlanderen, tross de høye avgiftene.
- Har dere en interessentliste for modellen?
- Ja, bilen som kommer er Mitsubishis beste og mest avanserte produkt noen gang, svarer Christian Schmidt.
- Vi har registrert stor interesse, både fra trofaste kunder og andre vi har fått inn via nyhetsbrev. Også utleieselskaper har interesse for denne typen bil, sier Christian Schmidt.
- Fra 1. april skjerpes avgiftene igjen markant på ladbare hybrider – vil dere rekke å levere biler til kundene før det?
- Ja, bilen er allerede i produksjon for det europeiske markedet. Jeg er ganske trygg på at vi vil få biler som kan registreres før 31. mars. Men hele det planlagte volumet på 800 biler blir det likevel ikke, svarer Schmidt.
- Bilen blir dyr slik den skal bli avgiftsbelagt...?
- Det blir en bra avgiftsdel, ja. For oss fremstår det virkelig ikke rimelig at den avgiftsbelegges som den gjør, sammenlignet med helfossile biler.
Han henviser ellers til konsernsjef Vidar Eriksens friske uttalelser om temaet før årsskiftet.
Han sa blant annet at «det er ironisk at en bil med utslipp på 18 gram straffes vesentlig hardere enn en bil som slipper ut 150 gram».
- Har dere redusert ambisjonene med tanke på det?
- Nei, vi tror etterspørselen vil være der, svarer Schmidt:
- Elbil passer ikke for alle, og vi har tidligere sett at kundegruppene til Mitsubishi og Renault er forskjellige.
- Husholdningene som representerer den klassiske «Mitsubishi-familien» har generelt bedre økonomi, forsikrer han.
Schmidt legger til at kundene gjerne allerede har et forhold til merkenavnet og produktegenskapene.
Hos Sulland Bilsenter Lillehammer møtte nysgjerrige kunder opp for å se nærmere på nye Outlander tirsdag denne uken.
Gambler ikke
Mitsubishi-sjefen medgir at det vil være et tøft marked:
- Vi har ikke ennå fasit på hva som fungerer på Outlander når det gjelder kampanjer, leasing, lån, vinterhjul eller hengerfeste på kjøpet, rentekutt og lignende.
- Vil dere satse på leasing når det gjelder Outlander, med mulighet for eksport der momsregningen blir borte og man får de høye engangsavgiftene refundert?
- Vi vil tilby alle typer finansiering, også leasing, svarer Schmidt.
- Outlander har høy restverdi, men vi har ikke til hensikt å gamble på eksport av dem, sier Christian Schmidt.
Han sier seg sikker på at bilene blir attraktive også i fremtiden – med høy restverdi to til fem år frem i tid.
Schmidt benekter ikke at eksport kan være en mulighet underveis, men at man ikke kan planlegge for det på forhånd.
Han legger til at selv om det er interesse for modellen i utlandet også, er den ikke sammenlignbar med den som er i Norge.
Ny dynamikk, men fortsatt tøft
Christian Schmidt har arbeidet i Motor Gruppen siden 2016 og kan nå se tilbake på «de gode årene» med en viss nostalgi.
- Det var noen veldig gode år fra 2016 til 2020, før Mitsubishi bestemte seg for å fryse utvikling av nye modeller for Europa, forteller han om tiden da Mitsubishi briljerte på bestselgerlistene her i landet med Outlander PHEV.
- Siden pandemien har det vært mye tøffere, sier Schmidt.
Han er klar på at Vidar Eriksen, som har vært Motor Gruppen-konsernsjef siden i fjor sommer, gjør en veldig nødvendig jobb.
Til BilNytt.no Eriksen i desember at «vi må jobbe enklere, smartere og bedre», da tre direktører gikk på én uke.
- Det skjer mye med Vidar. Det er alltid en krevende prosess med enkeltpersoner som har måttet gå, men det har vært nødvendig å slanke organisasjonen og å tilpasse seg en ny situasjon i markedet, sier Schmidt.
- Det er gøy å jobbe med ham, selv om det er en krevende tid. Og så har han vekket til live selgerne igjen – det er han god på, legger han til.
I tillegg til de tre direktørene som har forlatt Motor Gruppen, har den påtroppende Renault-importøren hentet totalt syv personer fra den avtroppende importøren.
- Er det nok, med tanke på de ekstremt lave volumene Motor Gruppen har på nybil nå?
- Det er klart at om 2024 var tøft, så vil 2025 også bli et svært tøft år. Men vi er rigget for det, svarer Schmidt.
- Vi har ikke separate importørorganisasjoner, men merkeansvarlige og støttefunksjoner på tvers, som er den eneste riktige måten å jobbe på slik det er nå, mener Christian Schmidt.
- Det norske markedet er samtidig veldig forstyrret av politiske avgjørelser og avgiftsendringer, og vi er prisgitt riktige produkter.
- Vi var nylig i Japan på et GDM-overordnet forhandlermøte – General Distributors Meeting. Der forsøker vi blant annet å fortelle våre partnere hvordan det norske markedet fungerer, sier han.
- Når det er sagt: Vi ser heldigvis konturene av bedre og riktige produkter fremover – nok til at både importørdelen og forhandlerdelen kan se mot bedre tider igjen etter hvert.
Elbil kommer
- Ja, det ble en tid spekulert i om Mitsubishi kom til å trekke seg helt ut av Europa. Hva er planene videre?
- Nå lanserer vi jo i denne omgang nye Outlander. Det er et «ekte Mitsubishi-produkt», understreker Schmidt.
Schmidt forteller også at det i løpet av året vil komme en ny batterielektrisk modell, basert på Renault Megane/Scenic-plattformen. Det vil si at modellen ikke leveres med firehjulsdrift.
- Blir det noe volum på den i 2025?
- Nei, ikke i år – den kommer sent på året. Hvordan det blir i 2026 er for tidlig å si, og den vil selvsagt ha et lite handicap i Norge ved at den ikke kommer med firehjulsdrift.
- Mitsubishi vil altså ikke være spesielt lukrativt for forhandlerne den nærmeste tiden? Hva skjer på kostnadssiden når det gjelder for eksempel CI?
- Forhandlere kan se etter andre muligheter for å tjene penger. Det er også begrenset med kostnader involvert i lanseringen av nye Outlander.
- Noe vil det koste med opplæring, muligens noe nytt verktøy og lignende, men vi endrer ingenting på CI; der kommer det ingen nye krav, sier Mitsubishi-sjefen.
- Og forhandlere tar gjerne restverdi, men vi skal ikke knekke dem på det, legger han til.
Viktigheten av Motor Part
- Hvor utfordrende er det for servicemarkedet at de store volumene av Mitsubishi i bestanden nå begynner å bli virkelig gamle?
- Det er viktig for oss å holde på den eldre delen av bilparken – det styres noe sentralt, men i hovedsak er det nå Motor Part i Drammen som styrer dette, svarer Schmidt.
- Motor Part har gjort en strålende jobb gjennom 2024 og hatt fokus på å holde lojaliteten oppe og sørge for at forhandlerne får kundene inn, gjennom kampanjer og andre grep, sier Schmidt og fortsetter:
- Jeg er hos Motor Part minst en gang i uken for å sitte tett på både garanti, teknisk og trening og på salg og markedsføring av reservedeler og utstyr.
- Service-lojaliteten er anstendig, men Outlander PHEV er det veldig lite feil på. Det er jo også en av grunnene til at det er mange som venter på den nye, legger han til.
- Har Motor Part vært for flinke, slik at det nå ikke er mer potensial å hente ut?
- He he, det kan du kanskje si, ellers hadde de hatt større potensial for forbedring... Motor Part har jobbet veldig godt i mange år. Når det er sagt, fortsetter de å utvikle sine evner og kompetanse på området.
- Motor Part blir stadig flinkere!
Forrige uke ønsket Motor Forum Follo nye Mitsubishi Outlander velkommen med ballonger.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn