Tirsdag i neste uke, 3. juni, arrangeres konferansen «Fremtidens Bilbransje» på Grand Hotel i Oslo.

Bak arrangementet står Finansavisen, Automotive Consulting Group (ACG) og Autolease. Se konferanseprogram nederst i artikkelen.

Bilforlaget er samarbeidspartner og er representert med BilNytt.no og BilJobb.no.

Konferansen samler ulike eksperter, fagpersoner og rådgivere som vil dele sin kompetanse og sine spådommer om bilbransjen i et tett program.

Back to basics
Til debatt møtes Rita Kristin Broch, nyansatt kommersiell direktør i Bertel O. SteenClaes Persson, administrerende direktør for Xpeng Motors Norway og Olav Medhus som eier superbilforretning og Lotus-forhandler ByMedhus.

De tre har forskjellige utgangspunkt, men er alle i samme bransje og konkurrerer om kundenes oppmerksomhet.

Petter Smebye, styreleder og partner i ACG, er debattleder på konferansen.

- Hva er det egentlig som skiller disse aktørene fra hverandre i dag, når det gjelder salg av bil?

- Egentlig ikke så mye. Nye innovative bilprodusenter selger biler på nesten samme måte som Bertel O. Steen har gjort i 125 år, svarer han.

- Nær alle er nå tilbake til å selge bil på «gamlemåten» og markedet er fortsatt 100 %, slår Petter Smebye fast.

- Elbilmerket Lotus er siste eksempel på at produsentutsalg fra et urbant showroom viste seg å være vanskelig – om ikke umulig.

Han minner om at Lotus har gitt opp å selge bilene selv og har overført salgsdistribusjonen til ByMedhus – som skal selge bilene på «gamlemåten».

Ingen pustepauser
- Hvilke utfordringer står bransjen i og hva kan vi se av endringer fremover?

- Nybilmarkedet blir stadig trangere, med en hel haug nye aktører. Nesten 50 % av markedet er allerede tatt av Volkswagen, Toyota og Tesla, sier Smebye.

Hittil i år (pr. 26. mai) har Volkswagen en markedsandel på 16 %, Tesla 13 % og Toyota 10 % – til sammen 39 % – ifølge OFV-tallene.

Det er verdt å nevne at Tesla nettopp har startet en ny utleveringsboom, mens det er stille før stormen når flere nye Toyota-lanseringer er ventet i annet halvår.

Petter Smebye viser til at både Volkswagen og Toyota nå kommer med en bred range elbilmodeller til konkurransedyktige priser.

- Å møte konkurransen fra disse tre store merkene, er ingen enkel øvelse. Det koster masse penger å «kjøpe» markedsandeler, og ikke alle har råd til å henge med på det løpet, sier han.

- Det blir heller ingen pustepause fremover. Alle bilfabrikkene pusher veldig på for å få ut bilene sine – og det er flere biler enn kunder.

- Først tapte etablerte bilmerker salg til Tesla. Nå står nye kinesiske bilmerker på døren og skal friste kundene over til dem med innovativ teknologi og aggressive priser, sier Smebye.

- Dette påvirker markedet fremover, og det kan nok fortsatt bli press på prisene. Det blir spennende å se hvor vi er om fem års tid – hvem er i føringen da? spør Petter Smebye.

Folk og anlegg koster
Petter Smebye har erfaring som tidligere administrerende direktør for General Motors Norge, på den tiden da både Opel og Saab var en del av butikken.

Han har hatt flere ledende stillinger i Møller-konsernet og i RAC Group, og vært styreleder i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

De siste årene har ACG satset på såkalt mangement for hire. Inntil nylig var Smebye innleid som daglig leder for Frydenbø Bil Molde, som Frydenbø Bil kjøpte av Møller Bil i 2023.

For tiden bruker han mye tid på å lede byggeprosjektet der Frydenbø Bil Molde oppgraderer sitt forhandleranlegg.

De store driverne for kostnader er anlegg og folk, forteller han:

- Dette indikerer at det vil være press på å redusere kostnader knyttet til lokaler og bemanning i årene fremover.

- Man ser at man kanskje ikke trenger enorme salgshaller hvor alle farger er utstilt, men heller et sted å møte kunder.

- Kundene orienterer seg veldig godt på nett før de oppsøker bilforhandleren. Det handler om å dra nytte av at folk er veldig orienterte, sier Smebye.

- Er bransjen dømt til å tilpasse seg en fremtid med lavere marginer?

- Trendene peker mot at distribusjonsmodellene må tilpasses for å møte en fremtid med lavere marginer og mer informerte kunder, sier Smebye.

- Jeg tror bransjen må fokusere på kostnadseffektivitet, spesielt knyttet til den fysiske strukturen og bemanningen, samtidig som man opprettholder et sted for kundemøter og service, sier Petter Smebye.

Virvar med mange merker?
Etter en periode der merkeforhandlere stadig takket ja til flere bilmerker i sin portefølje, har det de siste årene vært en trend at flere «rydder opp» og avslutter enkelte bilmerker.

Mange av forhandlerne som har oppnådd gode resultater i tøffe tider, har konsentrert seg om få, men sterke bilmerker.

Eksempelvis har BilNytt.no tidligere skrevet at Nils Tronrud oppnår gode marginer på å kun ha Volkswagen av Harald A. Møllers merker.

Nylig doblet han antall rene Volkswagen-forhandlere fra to til fire via oppkjøp

- Hvor mange bilmerker skal en forhandler representere?

- Det beste er egentlig å ha ett bilmerke med god lønnsomhet, eller i det minste å ha bilmerker fra samme importør eller produsent, svarer Petter Smebye.

- Da kan du konsentrere deg fullt og helt om et system og bli veldig god på dette.

- Sitter du med flere bilmerker på lavt volum må du hoppe rundt og sjonglere oppmerksomheten på mange områder samtidig, sier Petter Smebye.

Han trekker også frem store opplæringskostnader og ulike investeringskrav som en ulempe ved å representere flere bilmerker.

- Produsentene og importørene har intrikate bonussystemer for service og salg. Det er mange muligheter for å miste inntekt i virvaret, sier Smebye.

- Men alle kan ikke være Toyota-forhandlere?

- Nei, det er riktig. Samtidig skal det påpekes at man blir sårbar med ett bilmerke hvis det plutselig ikke kommer aktuelle produkter, sier Smebye.

- Det er svært forståelig at mange har sett seg nødt til å få flere ben å stå på i usikre tider, når det hele tiden kommer noe nytt fra nye innovative bilmerker.

- Flere av de tradisjonelle bilmerkene har blitt akterutseilt, og mange har vært nødt til å tenke alternativt, sier Petter Smebye.

Månelanding på verkstedet
- Hvor skal bilforhandlere hente omsetningen de eventuelt mister fra bilsalget?

- Lønnsomheten må opp i servicemarkedet. Før kunne serviceavdelingen dekke inn alle faste kostnader for bilforretningen – men slik er det ikke lenger.

- Vi må tilbake dit, sier Smebye og forteller videre:

- Det er mye å hente på effektivisering av servicemarkedet, og AI-teknologi kan hjelpe virksomhetene til å bli bedre drevet, sier Smebye.

-  Vi trenger en månelanding på verkstedet. Skal AI og roboter endelig ta ut etterlengtede gevinster og effektivisering i servicemarked? spør Smebye.

- Tesla-kundene mister ikke nybilgarantien hvis de hopper over servicebesøk – dette er en utfordring for konkurrentene som er avhengig av servicejobber som stabil inntektskilde, sier Smebye.

Program for Fremtidens bilbransje:

  • Andreas Loga, KPMG
    Bilbransjen i endring – globale trender med norske konsekvenser
  • Øyvind Solberg Thorsen, OFV
    Norge på hjul – innsikt i fortiden og blikk mot fremtiden for bilmarkedet
  • Robert Næss, Nordea
    Kina i førersetet – vil de dominere bilmarkedet?
  • Christina Bu, Norsk elbilforening
    Hva nå, elbil-Norge? Veien videre etter 2025-målet
  • Jon-Ivar Nygård (Samferdselsminister), Morten Stordalen (Frp) og Arild Hermstad (MDG)
    Full tank eller full stopp? Politisk debatt om bil-Norge
  • Isabell Rustad, Racerbilsjåfør
    Racing, råskap og rutine – reisen mot en profesjonell karriere i motorsport
  • Claes Persson, Xpeng
    Når utfordrer blir den etablerte
  • Olav Medhus, Superbilgründer
    Superbiler, strøm og strategi – hvordan selge biler på gamlemåten i en digital bilverden
  • Rita Kristin Broch, Bertel O. Steen
    Med 10 merker i ryggen er Bertel O. Steen ledende
  • Debatt med Claes Persson, Olav Medhus og Rita Kristin Broch"
    Gamle og nye aktører" møtes
  • Håkon Sæbø og David Kordahl Andersen
    “Mil etter Mil, en podcast om bil”: Elsk eller unngå – bilene som kan gjøre deg rik eller ruinert
  • Petter Smebye (debattleder)
    Partner og styreleder i ACG Consulting
  • Andreas Scheel (konferansier)
    Redaksjonssjef i Finansavisen Motor

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn