BilNytt.no-kommentar
Atle Falch Tuverud

«Du har toppen 15 sekunder på deg til å gripe oppmerksomheten», sa jeg til meg selv, der jeg sto i oljebyen Stavanger.

Foran meg satt godt over 1.000 ungdomsskoleelever.

De var attpåtil stablet i høyden på galleriet i den store salen. 

«Hvilket planet kommer de fra – og hvilket språk forstår de?» tenkte jeg idet ungdommene entret salen som en summende sverm aliens fra galaksen et sted. 

«Hvorfor skal disse gidde høre på meg? Og hvordan kan jeg nå frem?».

Jeg er vant til å ha et publikum som er motivert og interessert i hva vi har å melde.

Og jeg pleier å ane hvordan et budskap mottas av våre lesere. Nå var situasjonen en helt annen.

Erna Solberg hadde snakket før meg – og sagt at landet trengte dem. 

Hennes budskap var at det er trygt å velge yrkesfag – og bilfaget; det vil alltid være jobber med en spennende og variert hverdag.

Solberg sa at det ikke er for sent å ombestemme seg – og velge en annen retning senere. Pluss et par andre budskap som hører hjemme midt i en valgkamp.

Jeg valgte en litt annen tilnærming. Jeg behøvde ikke å være politisk korrekt:

Skap heller spenning enn trygghet, tenkte jeg. Det er ingen interesseorganisasjon som betaler lønna mi.

Jeg kan ha en tendens til å avbryte meg selv med innskutte bisetninger. Det behøver jo ikke være en ulempe når man skal nå frem til TikTok-generasjonen, tenkte jeg.

Hvordan få budskapet fra frontal-appen til frontallappen?

Jeg valgte et forsøk på en heseblesende, usammenhengende, overveldende kaos-strøm.

Så kunne elevene kanskje heller prøve å forklare sammenhengene for hverandre – seg imellom – etterpå…

Jeg begynte med at det å følge bilbransjen fra dag til dag er som en sann historie fra virkeligheten – og virkeligheten overgår fantasien.

Hver dag.

Jeg viste et bilde av noe som skal illustrere kaosteori – uten å forklare det – og hevdet at akkurat sånn ser bilbransjen ut.

Et bittelite innblikk akkurat nå. Bildet ser ikke helt oversiktlig ut. For å si det mildt.

Jeg viste et bilde av Elon Musk med «Occupy Mars»-t-skjorta. Ikke en gang jorda var stor nok for denne mannen. The sky is not the limit. Han skal til Mars. 

Men hva skjedde? 

Jo, han endte opp på det ovale kontor med fireåringen sin X på armen – og med Donald bak det store skrivebordet i massiv eik.

For ett år siden anså «alle» Tesla som helt enerådende og uangripelig i markedet. 

I begynnelsen av 2025 har Tesla slitt med usolgte biler på havna i Drammen.

Den dagen jeg holdt dette innlegget var Volkswagen suverene med oppgang på 83 %, mens Tesla var ned 23 % i Norge. Store røde og grønne tall.

Men bare vent til neste rentekampanje lanseres på deres nye Model Y, og lommeboka til kundene taler for seg selv, sa jeg.  

For hva gjør Tesla? Hva gjør Nio, Polestar og andre som ikke får solgt biler?

Bare et par timer etterpå kom Teslas nullrentekampanje ved lunsjtider denne fredagen – 25. april.

Og nå, en måned, senere har Tesla tatt igjen fjoråret.

Noen har større muligheter til å dumpe prisene enn andre. Fra den ene dagen til den andre:

Hva Elon Musk sier og beslutter den ene dagen, har påvirkning på verkstedet eller bilforhandleren på Bryne, Forus eller Sola i morgen – og i overmorgen. 

Det er en actionfilm, sa jeg.  

Samtidig viser undersøkelser i Kina at merkevaren Tesla har gått fra å være forbundet med en innovativ pioner til å bli ansett heller traust og gammeldags. 

Jeg viste bildet av den selvkjørende Cybercab: «Hvor pokker skal jeg ha hendene nå?» 

Tesla har uten tvil vært innovative. Men det er mye usikkerhet rundt selvkjøringen. Tesla bruker kamera og ikke Lidar.

Storskjermen viser et dramatisk bilde der en selvkjørende Tesla dundrer rett gjennom et lerret malt som en landevei.

På samme måte som tegnefilmen «Per Ulv» – som de unge tilskuerne i hvert fall ikke har hørt om.

Og hvis dere tror at kineserne har vært flinke med TikTok – så glem det et lite øyeblikk!

Nå skremmer kineserne vannet av resten av bilprodusentene med den ene maktdemonstrasjonen etter den andre.

På Shanghai-utstillingen – som pågikk samtidig – gjennomførte kjempen BYD en forestilling egnet til å skape bekymring hos mer enn én konkurrent:

Ja, alle.

Den eneste sjansen til å klare seg på sikt i konkurransen med Kina er visstnok å ha tilstedeværelse i Kina.

Det gjelder enten man skal selge, produsere eller bare forstå det globale bilmarkedet. 

Men kineserne fortsetter å dra fra!

«Audi DNA meets China innovation»...

Det har også tatt tid for europeiske bilprodusenter å skjønne at den ganske unge kinesiske kjøpermassen ser på bilen sin som en kombinert kino, spillehall og karaokebar – like mye som et transportmiddel.

Volkswagens nye satsing i Kina inkluderer Audi med sitt nye merke, AUDI, uten ringer, men med kinesisk-utviklet teknologi.

Dette skal ha påført de tyske ingeniørene et anfall av kollektiv depresjon. 

Jeg hadde nesten lyst til å si at apotekene i Tyskland var utsolgt for antidepressiva. Generasjon Z og generasjon Alfa er opptatt av mental helse og er gjerne helt åpne om at de går i terapi – fordi deres foreldre ikke gjorde det…

Bilde av Stella Li på storskjermen. Dama som fronter BYD i Europa er bransjens nye stjerne.

Stella Li er kåret til «2025 World Car Person of the Year» for BYDs store fremgang til å bli en global leder for «NEV-kjøretøy».

Ikke alle får det til:

Nio har vært villig til å brenne av en halv milliard bare i Norge – på å ikke få det til. Hvordan skal konkurrenter og omverden forholde seg til slikt?

Kineserne er tydeligvis helt avhengig av lokale norske helter – som kan sitt marked:

For indirekte sa jeg også at ikke alt er nytt og kaos: «Den nye måten å selge bil på er gamlemåten». 

Polestar flytter salget fra nettet og fra showroomene til bilselgerne i forhandleranleggene.

Like før hadde Lotus lagt ned showroomet i Oslo sentrum, og overlatt salget til Olav Medhus.

Hos Medhus er det relasjoner og godt gammaldags salgsarbeid som gjelder fra morgen (eller formiddag) til kvelds. 

Og ikke kom å si at bilbransjen ikke er kultur!

Ikke kom å si at bilbransjen ikke tar vare på tradisjoner, messet jeg til forsamlingen.

Fortsatt er det familieeide kremmer-selskap som overlever: 

Som et symbol på kontinuitet: Bilde av Aadne Kverneland, Aadne Kverneland og Ådne Kverneland, som i tre generasjoner har solgt Ford i Stavanger – lenge før det ble oljehovedstad. 

Over 100 år med samme bilmerke. Men litt annet enn bare Ford de siste 20 årene.

Aadne, Aadne og Ådne Kverneland.

For å få med litt humor så sa jeg at hvis de lurte på hvem som var hvem, så var det Ådne til høyre og Aadne til venstre (uten å påpeke forskjellen i skrivemåte). 

Jeg noterte meg at ingen lo.

Tydeligvis helt feil målgruppe. 

Litt senere på dagen skapte akkurat denne setningen humring hos Næringsforeningen i Stavanger på et annet arrangement. Publikummet var et helt annet. 

Men ikke tro at et hundre år gammelt familiekonsern ikke er tilpasningsdyktig av den grunn. Ikke kom å si at det ikke skjer ting – her rett ved dere, nærmest hoiet jeg.

Samme dag tok Kverneland inn Zeekr som nytt bilmerke.

Sannsynligvis hadde de færreste i salen kontroll på alle de 15 nye bilmerkene vi har fått til Norge. 

Ådne som eier selskapet sammen med fjerdegenerasjon – sønnen Gard Ådne Kverneland – har nå blitt blant landets største aktører på Volvo – blant annet ved å ha fått kontrollen på Volvo i Oslo.

Bilde fra det nye verkstedet til Volvo Car Ryen.

Daglig leder Michael Bang Helgerud viser frem de fantastiske verkstedlokalene som kun skilles fra salgsavdelingen med store glass-vinduer og glassdører.

Teknikerne jobber i team med bytte hver tredje måned – der bileierne kommer traskende rett inn i operasjonssalen.

Bilde av Malin og Eline som er lærlinger hos Haugesund Skade & Lakk – etter å ha prøvd musikk, dans og drama.

Andre har byttet ut frisørsaksen, rørleggertang og elektromateriell til fordel for bilbransjen.

Det å jobbe som billakkerer er kanskje ikke så annerledes enn å jobbe med helt andre yrker.

Stephan Winkelmann på Lamborgihini-besøk i Norge, med en haug av unge bilentusiatser på slep. Det er fortsatt rockestjerner og glamour og motor – for dem som trigges av det. 

Eller det er bærekraft:

Bilde av Ida Pernille Hatlebrekke på storsjkermen.

Hun har sett en mulighet for en «bærekraftkarriere» i et av Norges 20. største konsern målt i omsetning. 

Ida Pernille Hatlebrekke og Petter Hellman da Møller Mobility gikk til topps i PWCs klimaindeks.

Arne Sivertsen (t.v.) og Bjarne Sunde (t.h.) står bak Autopia – Norges største nybilutstilling de siste årene. Her med Erna Solberg og Høyres Margret Hagerup.

Denne samlingen skjer på Autopia-utstillingen – der Hans Petter Bø i Bilfag Rogaland har greid å få inn vanvittige mengder skoleungdom. 

Vidar Strande i Bilfag har rigget opp sitt store rullende roadshow på Autopia.

Erna Solberg kaster glans og godt over 20.000 messebesøkende har store, forundrede øyne over det de får se. Er bilfaget alt dette?

Vidar Strande (t.v.) og Hans Petter Bø står på tidlig å sent for å lokke neste generasjon inn i bilbransjen.

Stavanger Forum Expo er vel mest kjent for den store olje- og gasskonferansen ONS (Offshore Northern Seas). Da Elon Musk gjestet ONS i Stavanger tilbake i august 2022 skapte han overskrifter: «Vi trenger mer olje, ikke mindre».

Men nå gjelder det altså å få ungdommene i Rogaland til å velge bil fremfor «oljå» – som det heter der.

Hvordan si nei til oljå, og ja til oss i bilbransjen?

Det er i alle fall ingen tvil om at bilbransjen byr på en mye mer spennende hverdag.

Og det må vi få frem. Nå.

«Bilbransjen er ikke for hvem som helst. Den er for deg! …Selv om du kanskje ikke vet det ennå…» sa jeg til ungdommene og henviste til den NBFs kommende kampanje.

I forkant av Autopia-ustillingen hadde NBF-sjef Stig Morten Nilsen besøkt oss i redaksjonen.

Han kunne fortelle at en ny Kantar-undersøkelse har vist at folket tror at bilbransjen er noe bortimot klimaversting og lite samfunnsnyttig.

NBF er nå på misjonsoppdrag etter omdømme-sjokket: 

«Bilbransjen mobiliserer for å overbevise folket om at bransjen ikke er som de tror». Slik innleder BilNytt.no intervjuet med Stig Morten Nilsen.

Navnet på den kommende kampanjen og NBFs årskonferansen var det samme: «Bilbransjen er ikke for hvem som helst».

NBF har god økonomi og mange millioner på bok etter salget av Bilbransjens Hus i Drammensveien. Nå skal altså store beløp benyttes på kampanjene: 

«Vi har besluttet at dette er det beste vi kan bruke noen av disse pengene på. Det er bransjens fremtid. Dette vil være den viktige investeringen for fremtiden», sier NBF-sjefen.

«Det dreier seg ikke bare om rekruttering av teknikere og fagarbeidere, men om å få tak i de beste folkene til alle typer stillinger. Vi er en av de viktigste bransjene i landet. Det må vi få frem», sier Stig Morten Nilsen i intervjuet med oss.

Tilbake i Stavanger håpet jeg at ungdommene hadde oppfattet at jeg i hvert fall er «høy» på bilbransjen. 

Om de så bare hadde forstått en brøkdel av budskapet.

«Gjør hva dere vil, men ikke avskriv bilbransjen», avsluttet jeg.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn