Rita Kristin Broch har hatt travle dager som importsjef for et av Norges største privateide bilkonsern siden hun tiltrådte 1. mars.
Hennes stilling som kommersiell direktør i bilkonsernet er nyopprettet, og Bertel O. Steen har vært gjennom en omfattende omorgansiering:
Nylig sa konsernsjef Harald Frigstad at Bertel O. Steen nå er operativ i ny form.
- Det jeg synes er aller morsomst, er når teamet mitt og vi som jobber sammen virkelig kan se at vi skaper noe bra for kundene, sier Rita Kristin Broch i samtale med BilNytt.no.
Dette er hennes første intervju i ny rolle og neste uke skal hun fronte Bertel O. Steen i debatt med bransjekolleger:
Tirsdag 3. juni arrangeres konferansen «Fremtidens Bilbransje» på Grand Hotel i Oslo.
Arrangører er Finansavisen, Automotive Consulting Group (ACG) og Autolease. Bilforlaget er samarbeidspartner og er representert med BilNytt.no og BilJobb.no.
Broch er en av foredragsholderne, og hun skal som «etablert aktør» i debatt med nye aktører, representert ved Xpeng-sjef Claes Persson og luksusbilforhandler Olav Medhus i ByMedhus.
Endring og vekst
Etter over fem år som Volvo-sjef i Norge, leder Rita Kristin Broch nå importvirksomheten i Bertel O. Steen.
- I min karriere har jeg jobbet mye med endring og spesielt endring med fokus på vekst. Det er kjempegøy, og det er akkurat det jeg har kommet midt oppi her, sier hun.
- Det trengs vekst hos Bertel O. Steen nå. Siden toppårene under pandemien har det gått nedover?
- Vekst er alltid viktig. En vekststrategi må man ha. Det tror jeg er en kjerne, svarer Broch.
Hun fortsetter:
- Suksess er betinget av en bred forståelse for marked, konkurransefortrinn, nødvendige innsatsfaktorer, i form av mennesker, produkter og digitale systemer.
Etter milliardresultat i 2021 og gode tall i 2022, presenterte Bertel O. Steen på denne tiden i fjor et stort underskudd på hele 388 millioner kroner for 2023.
For 2024 var omsetningsfallet på hele 3,6 milliarder kroner. Tallene viser et negativt resultat før skatt på 172 millioner kroner.
Nylig var Rita Kristin Broch lærling for en dag hos Bertel O. Steen Ullevål, under kyndig rettledning fra Aftab Ahmad.
Konkurransen fra Kina
- Hva har vært det mest utfordrende å sette seg inn i hos Bertel O. Steen?
- Med det tempoet som er i konkurransen handler det rett og slett om å sette seg raskt inn i alt for å bli produktiv som leder, svarer hun.
- Bilbransjen er kanskje mer konkurranseutsatt enn noen gang. Konkurransen er intensivert med tollmurer i USA og med Kinas produksjon som er tredoblet de siste 15 årene.
- Hvordan skal dere møte konkurransen fra Kina?
- Man må være dyktig i alt. Konkurransen må møtes på alle fronter, svarer Broch.
- Man må vinne på pris, produkt, og en enkel kundereise. Jeg tror den som er best på en enkel og omsorgsfull kundereise vinner konkurransen.
På si’ har Broch boltret seg med bilene i konsernets portefølje, på ti bilmerker.
- Jeg tester ut alt vi har og kjører noen dager med hver modell. Jeg er ennå ikke kommet meg helt gjennom alt vi har å tilby.
- Hvilken liker du best?
- Jeg liker hele spektert, fra smått til stort, med to- eller firehjulsdrift. Det er et ganske unikt utvalg av biler, som dekker alle behov og som bare et fåtall andre kan matche, slår hun fast.
Fra ett til ti bilmerker
I sin tidligere jobb, som Volvo-sjef fra 2019, har hun «bare» håndtert ett bilmerke.
Nå skal hun sjonglere ti personbilmerker og et helt nytt felt; nemlig varebiler.
- Hvordan har den overgangen vært?
- Det er ikke egentlig så stor forskjell om det er ett eller ti merker.
- Selv om hvert bilmerke er unikt, er prosessene fra import til kundereisen de samme. Det er ganske likt som i andre bransjer og markeder, sier Broch.
Broch har bred toppledererfaring, fra frisørbransje og helsekost, reiseliv og iskrem.
I april ble hun gjenvalgt som styreleder Bilimportørenes Landsforening (BIL).
I fem år, som administrerende direktør for Diplom-Is, ble hun godt kjent med Bertel O. Steen:
- Vi var storkunde av Mercedes-lastebiler. Jeg har veldig gode erfaringer fra dette huset, de forsto at bilene måtte bli reparert umiddelbart slik at virksomheten kunne holdes i gang.
«Lærlingen» Rita Kristin Broch tok på seg et av sine to par vernesko, fra tiden i Diplom-Is: - Verne-joggeskoene måtte jeg ha for å kjøre lastebil og levere iskrem, mens verne-treskoene var til bruk når jeg var inne i fabrikken, forteller hun.
Skal strømlinjeforme
Nå skal Rita Kristin Broch, sammen med sin nye ledergruppe, strømlinjeforme prosessene for importvirksomheten i Bertel O. Steen.
- Jeg har fått med meg et fantastisk team og jeg ser hvor smart det er å samle merkesjefene og fagfunksjoner i ledergruppen, sier hun.
- Kan du utdype?
- Når du får en såpass solid størrelse og posisjon med det antallet merker vi har, så gir det også noen muligheter, svarer hun og fortsetter:
- Som stort importørhus har vi kritisk volum i bunnen, som gir oss muligheter til å investere i bygg og systemer, som for eksempel et toppmoderne klargjøringssenter i Drammen havn og betydelige investeringer i egne anlegg.
- Det hadde kanskje ikke vært så enkelt å få til uten å være så store.
Også digital utvikling skal gires opp:
- Det er kjempeviktig å være god her. Nye prosesser og ny teknologi gjør det mye enklere å lykkes som medarbeider. Medarbeidere som lykkes, får mer energi til å jobbe godt med kundene.
Dessuten, legger hun til:
- Kundene skal ha også ha enkel prosess. Målet er en sømløs opplevelse både digitalt og i kontakt med forhandlerne våre.
- Kundene skal orientere seg, de skal demokjøre, kjøpe og bruke bil, reparere den, bytte den inn og kanskje kjøpe en ny.
Derfor fikk hun stillingen
- Årsaken til at den stillingen jeg nå har fått, er opprettet, er nettopp å samordne og effektivisere alle disse prosessene; innkjøp, logistikk, lager, forhandlerutvikling, markedsføring og annet som er viktig i kundereisen og den digitale plattformen.
- Alt dette er jo det samme for alle bilmerkene våre, slår hun fast.
- Er dette fremtidens bilbransje?
- Slik tror jeg man er nødt til å jobbe i alle bransjer; å ta ut det du kan av effektivitet i alle prosesser.
- Hvor viktige blir forhandlerne fremover?
- Våre dyktige forhandlere er og blir meget viktige.
- Forhandlernettverket utgjør en viktig del av den fysiske strukturen som Bertel O. Steen har, og forhandlerne er helt nødvendige for å levere den «sømløse opplevelsen» både digitalt og i fysisk kontakt med kundene.
- Kutte merker?
- Vil det være aktuelt å kutte merker, for eksempel er DS og Alfa Romeo svært små og antallet forhandlere for flere små merker er redusert?
- Uavhengig av volum så har alle merker sin posisjonering. Energi og ressursbruk må stemme i forhold til hvilken posisjonering merkene skal ha i porteføljen.
- Vi skal bygge strukturkapital, sånn at du da kan legge på flere merker uten at kostnadene nødvendigvis øker så mye.
- Så det kan være aktuelt med nye merker?
- Det må fremtiden vise. Nå handler det mest om å håndtere de merkene vi har, avslutter Rita Kristin Broch.
Les også: Flere brikker på plass hos Bertel O. Steen: - Gode muligheter for å øke volumene
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn