Tirsdag hadde Forbundskansler Friedrich Merz en paradetur på bilutstillingen i München. 

Alle han møtte var blide og gode venner og nå skal sannelig Brussel får høre!

Starten på det som er dagens aktuelle innslag i europeisk bilpolitikk kan tidfestes til den 27. august:

Da skrev ACEA – som representerer europeiske bilprodusenter – og CLEPA – som representerer den europeiske underleverandør-industrien – et brev til presidenten for Europa-kommisjonen, Ursula von der Leyen, og ba om en revurdering av forbudene mot forbrenningsmotorer i 2035.

Forbundskansler Friedrich Merz i ferd med å åpne IAA Mobility 2025.

Merz med klar beskjed
Under åpningen av bilutstillingen var den tyske Forbundskansleren så tydelig i talen sin som en politiker kan være:

Europa bør holde seg til elektromobilitet – «i prinsippet» – mente han, men «vi trenger større fleksibilitet i regelverket».

Ordet «teknologinøytral» brukte han fire ganger og snakket om «konkurranse om de beste ideene».

Tonen var med andre ord god da han tok den obligatoriske rundturen og hilste på toppene, både for bilprodusenten og leverandørindustrien.

Hildegard Müller er president i VDA, den tyske bilindustri-foreningen er et naturlig innslag ved åpningen.

Tysk splid og enighet
Men gårsdagens politiske innslag var ganske ensidig.

Fra Berlin har vi nylig hørt stemmen til Armand Zorn, nesteleder for SPD-gruppen i Forbundsdagen:

- Lite gjennomtenkte politiske manøvrer som den fra Markus Söder – leder for CSU – bremser investeringer og skader industrien gjennom selve debatten, sa Zorn.

Söder er også av dem som har vært litt høylydte i det siste og blant annet krevd at EUs forskrift om at det kun skal være nullutslippsnyregistreringer fra 2035 og utover, skulle oppheves.

Det er derfor liten tvil om hvilket budskap Tyskland kommer til å ta med seg til Brussel om to dager. Det så man også tydelig på stemningen under den lange rundgangen der også næringsminister Katherina Reiche hengte med.

Hun er partikollega – CDU – av Forbundskansleren.    

Industriens tre kriser
Bilindustrien sliter på tre klare områder nå:

  1. Ødeleggende konkurranse med Kina
  2. Tollsatser i USA
  3. Overgangen til elektrisk mobilitet

Elbilinnføringen går tregt. Bare 15 % av nyregistreringene i Europa er rene batterielektriske biler. For vare- og lastebiler er det enda magrere. 

Prognosene bløffet med helt andre tall da EU-kravene i sin tid ble vedtatt med Tysklands applaus.

Når det gjelder toll, sa Merz at han ville ha ønsket et bedre resultat – og så fram til at EU ble litt mer selvstendig for å kunne forhandle på lik linje.

Et bilde for albumet. Merz sammen med nye BMW iX3 og BMW-sjef Oliver Zipse.

Kinesisk elefant
Og punktet med kineserne, som virkelig er den store elefanten i rommet, ble behandlet på en ganske oppsiktsvekkende måte:

På sin rundtur der godt over 100 av utstillerne er fra Kina og tilsynelatende dekker mye mer enn 50 % av arealet, besøkte han ikke én eneste kinesisk stand.

Det eneste interessante ikke-tyske avviket som kom, var da han satte seg inn i en konseptbil bygget av amerikanske Qualcomm med Snapdragon-varemerket.

Tonen var glimrende hele veien. 

Det eneste «snagget» oppsto hos Mercedes-Benz, der Merz klaget over masse elektronikk-tøv i sin egen, private GLC. Som ble aksentuert da Ola Källenius, Mercedes-sjefen, ikke klarte å åpne frunken på den nye GLC han ville vise frem.

Feilen viste seg imidlertid ikke å være bilens, men en stand-tekniker hadde koblet feil. Da det endelig ble oppklart hadde følget pent gått videre.

Også hos BMW og Volkswagen var det blide fjes og gjensidig harmoni, og det var åpenbart at CEO’ene ikke ville være for tøffe i klypa under denne festforestillingen.

Møtet med Ola Källenius, Mercedes-sjefen fikk en litt annen vri. Her står næringsminister Katherina Reiche sammen med Merz.

Jommen fikk Forbundskansleren prøvesittet den kommende Folkevognen, Polo Cross, også.

Bak fasaden i festtalen
Men mange fortalte at ved presentasjoner som hadde gått forut for åpningen hadde tonen vært tøffere.

Til en gruppe politikere og lobbyrepresentanter, en av de foregående dagene, hadde for eksempel Volkswagen-sjef Oliver Blume vært ganske klar, ifølge Handelsblatt: 

- Det er ikke realistisk at vi bare vil ha helelektriske kjøretøy i Europa fra 2035.

Den samme Blume som også sa at nå er festen over: «Die Party, die wir in der Automobilindustrie über Jahrzehnte gefeiert haben, die ist in dieser Form vorbei».

Det er nok mange som gjerne vil vite hvilken tidligere fest han snakker om. Han må tenke tilbake til godt før pandemien, hørte vi fra mange av hans kolleger.

Slike toner var det åpenbart ikke nødvendig å spille da man møttes til festmarsjen.

I hvert fall ikke fra bilprodusentene som svevde på en sky av milliardinvesteringer og nye (elektriske) modeller.

Av en eller annen grunn vakte Opels nye Mokka GSE mer interesse enn den tøffe konseptbilen.

Leverandørene slår alarm
Det ble imidlertid et litt klarere budskap da følget kom til tilbehørsindustrien. 

Mahle-sjefen, Arnd Franz, har lenge advart om store tyske permitteringer dersom det blir et for tidlig forbud mot forbrenningsmotorer.

Og andre leverandører som ble besøkt kan fortelle tilsvarende:

Bosch vil for eksempel kutte rundt 15.000 jobber innen 2030, ZF opp til 14.000 og Schaeffler 4.700. 

Spesielt er budskapet fra Schaeffler-sjefen, Klaus Rosenfeld, klart:

Han er nemlig også formann i CLEPA, en av de to som sendte bekymringsbrevet til Ursula von der Leyen. Den andre var Ola Källenius som også er styreleder i ACEA.

CLEPA fører nemlig en ganske dyster statistikk over arbeidsplasser som blir borte i industrien på grunn av overgangen til elektrisk, og over hvor mange nye stillinger som etableres. 

ZF var en av de store underleverandørene med meget klar beskjed til tyske politikere.

Skarpere tone
Budskapene er ikke nye, men tonen begynner å bli mye skarpere.

Og budskapet er også enkelt:

Bransjen har forpliktet seg til elbilen, men krever bedre rammebetingelser fra politikerne og en lemping av den såkalte forbrenningsmotorutfasingen i 2035.

Akkurat som bilindustrien fikk oppfylt sitt ønske om et mye mindre krevende flåteutslipp-regelverk som skulle vært virksomt fra i år.

Europas elektriske kurs vil imidlertid ikke bli avgjort i München, men i Brussel. 

Det finnes imidlertid ikke antydning av føringer for hvilken retning den vil få. Ingen signaler om Kommisjonens, eller Parlamentets, holdning denne gangen.

Forbundskanslerens eneste ikke-tyske omvei på inspeksjonsrunden: Sitteprøve i Snapdragons konseptbil.

Ett vesentlig problem varsles
Men en ting er helt klart:

Industri og politikk nærmer seg hverandre i en avgjørende fase.

Vi kommer til å se det snart igjen i Tyskland også. 

Til deltakerne i München lovet Merz et toppmøte for bransjen i løpet av de neste fire til seks ukene.

Et møte med industrien og med de områdene i Tyskland som er sterkest berørt. 

- Der vi skal inn i en industripolitisk dialog om bransjens fremtid, «Zukunft der Automobilindustrie in Deutschland», sa han.

Men et problem skal vi ikke overse, advarer mange om:

- Forbrukerne vil bli urolige av debatten og derfor utsette nybilkjøpet. Om det hele nå blir forskjøvet to-tre år, og vi så skal ha hele debatten på nytt.

Det kommer til å lamme bransjen, får vi høre fra fornuftige stemmer på sidelinjen. 

Hele Forbundskanslerens tale kan du lese (eller høre) her.

Streamet og blogget og på alle plattformer.

Les kommentaren: München: Ingen kinesisk maktdemonstrasjon - tyskere tilbake i form

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn