BMW og Mercedes-Benz eier utstillingsgulvet i München med helt nye iX3 og GLC.

Både Mercedes-Benz og BMW kommer nå med neste generasjon elbiler.

Store SUV-er som skal forsvare både pris og merkevare.

Hos Volkswagen Group er det derimot en drøss småbiler som er de store nyhetene:

De tre småbilene Volkswagen ID.Polo (inkludert en GTI-variant), Skoda Epiq og Cupra Raval.

Og ikke minst konseptbilen ID.Cross, som høyst sannsynlig er en kommende Polo Cross. 

- Ned i pris og opp i størrelse
Det er den norske importsjefen glad for:

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller, møter BilNytt.no til samtale ved Messe München søndag kveld.

Bilmessen er åpen for presse mandag og tirsdag og for publikum fra onsdag 10. til og med søndag 14. september. 

Ulf Tore Hekneby er på svipptur – og i dress og slips – for å være med på et Volkswagen-arrangement kvelden før utstillingen åpner, der toppsjef Oliver Blume skal vise hva Volkswagen Group er gode for.

Mange «små» bilnyheter er godt nytt, ifølge Hekneby. 

- Men er dette segmentet stort nok i Norge?

- Mange kunder vender tilbake til kompaktklassen og vi er helt sikre på at segmentet vil vokse videre. Småbilene har gått ned i pris og opp i størrelse.

- Det blir definitivt nok kjøpere, slår Hekneby fast, og legger til:

- Konkurrentene har veltet seg i segmentet, mens vi ikke har vært til stede i samme grad.

For noen år siden solgte Harald A. Møller betydelige volumer av trillingene Volkswagen e-Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Nye Polo er en god størrelse større.

- Vil ikke salget av Polo gå utover ID.3-salget?

- Polo vil nok spise av ID.3, for Polo får stor bagasjeplass, men samtidig vil det være mindre passasjerplass enn i ID.3.

- Det er ikke unaturlig at Polo vil spise av ID.3, men det er plass til begge, sier Ulf Tore Hekneby i samtale med BilNytt.no.

Travel høst
De fire nye modellene kommer til Norge om et års tid, sier Ulf Tore Hekneby. 

- Det blir en busy høst neste år. Og selv om bilene kommer litt ut i året, vil det bli noen tusen biler fordelt på merkene i 2026.

- De nye modellene vil dessuten gi oss god fart inn i 2027. Da har vi et veldig bra modellprogram for alle merkene, sier Harald A. Møller-sjefen. 

- BMW får mye oppmerksomhet for Neue Klasse iX3 og Mercedes-Benz for GLC. Audis store nyhet er Q3 Sportback som ladbar hybrid? 

- Da må jeg minne om at både Audi Q6 og Audi A6 er nye modeller hos våre forhandlere, svarer Hekneby.

- Men Audi har ingen elektrisk kompaktbil? Når får vi se en Cupra Born som Audi A3?

- En elektrisk «A3» kommer nok etter hvert, sier han og trekker samtidig frem det han mener er den store Audi-nyheten, Concept C, som viser Audis nye designretning, og som blir TT Roadster etter hvert.

Flere navne-comeback 
Volkswagen ID.Polo skiller seg fra ID.3 med at den blir forhjulsdreven og skal lages på Cupra-fabrikken i Spania. 

Harald A. Møller-sjefen smiler fra øre til øre over at Polo-navnet er inne i varmen igjen også på de elektriske variantene. Volkswagen har startet utrullingen av kjente modellnavn. 

- Du sier Polo. Men den heter da ID.Polo?

- Formelt heter den ID.Polo, men vi kommer til å kalle den bare Polo i Norge. Andre land har jo vanlig Polo og vil nok bruke ID.Polo for å skille denne fra fossilbilen.

SUV-versjonen av Polo – som på utstillingen vises som konseptbilen ID.Cross – blir høyst sannsynlig Polo Cross når den er klar for produksjon.

- Det vet vi ikke noe om foreløpig. Men Polo Cross har vi jo hatt før, sier Hekneby fornøyd. 

- Når bytter Volkswagen ID.3 navn til Golf og ID.4 til Tiguan?

- Det vet vi ikke, men det kommer en ny facelift på ID.4 etter hvert, svarer han. 

Fortsetter denne utviklingen kan Hekneby etter hvert ta vel imot Passat (ID.7).

Dessuten er det ventet at konseptet ID.Every1 kommer tilbake som en ny Up.

- Fantastisk modellprogram
Senere i dag vil Skoda vise sitt konsept Vision O, som er en fremtidig elektrisk Octavia.

- Den kommer ikke i morgen og ikke i overimorgen, men ikke så lenge deretter, sier Hekneby om den nye Skodaen.

- Skoda får et fantastisk modellprogram med Epiq, Elroq, Enyaq og en syvseters SUV i Vision S7, som vi vil leve godt av i årene fremover, sier Hekneby, uten selv å ta navnet Octavia i sin munn.

Hekneby sier at Volkswagen skal stå løpet ut og gi Tesla konkurranse, selv om Tesla ligger foran dem på registreringsstatistikken nå.

- Hvilken strategi har dere for kampanjer i dagens marked?

- Vi er i markedet med rentekampanjer, men vi har ikke planer om å gi bort penger.  

Selv om det er tøffe tak og marginene er under press, handler det først og fremst om gode forhandlernettverk, understreker Hekneby. 

- Vi vet at kunder tenker med lommeboken og vi ser at trygghet og forutsigbarhet gir oss et konkurransefortrinn i møte med nye merker, avslutter Hekneby mens han ser en for ham ukjent kinesisk bil komme kjørende utenfor messen.

Ulf Tore Hekneby er tilbake på Frysja i dag, men importlederen hadde god tid til en søndagsprat med BilNytt.no i München.

 HER ER NOEN AV NYHETENE PÅ IAA MOBILITY 2025: 

Aito
Samarbeidsprosjekt mellom teknologigiganten Huawei og bilprodusenten Seres. Seres-konsernet kjøpte Aito-merket fra Huawei, men får fortsatt den teknologiske plattformen fra tech-selskapet.

I München viser merket nyeste Aito 9-, 7- og 5-modeller for et globalt marked. 

Skifter Seres navn til Aito i Norge? Kanskje innen utløpet av 2026. 

Aito 9 skal redefinere luksus med intelligens i München.

Audi med konsept og ladbar hybrid
Audi Q3 Sportback er den store produksjonsklare nyheten. Det er en ladbar hybrid som ikke kommer til Norge. 

Det freidige konsept Audi Concept C, som Audi-toppsjef Gernot Döllner presenterte i Milano uken før utstillingen, er en ny TT som kommer om et par år. 

Avatr
Avatr vekker oppsikt i Münchens gater dagen før dagen. Dette er et produkt som benytter Huawei-teknolgi.

Avatr-bilene er utstyrt med kamaeraer i alle bauer og kanter. Her har en babyblå og en sort Avatr omringet en grønn Changan Deepal S07 i München.

BMW med selvtillit
Neue Klasse representerer nye BMW. Alt er nytt, bortsett Hofmeister-knekken på C-stolpen og nyregrillen.

Nå kommer produktene som skal ta opp kampen med kineserne om teknologiske elbiler. Først ut er nye iX3.

Startprisen er fra 679.900 kroner. Rekkevidde opp mot 805 km WLTP. Og endelig et design som tar pusten fra kundene.

På utstillingen vises også en kamuflert 3-serie.

BMWs Neue Klasse med nye iX3 og en kamuflert 3-serie.

BYD 
Årets München-utstilling ser ikke ut til å være en maktdemonstarsjon fra lokomotivet BYD. Andre kinesiske bilprodusenter har langt større tilstedeværelse. 

Hovedfokus er på ladehybriden Seal 6, som ikke kommer til Norge. 

Changan 
Viser Deepal S05 og den norske importøren slipper prisene på bilen noen timer etter at utstillingen åpnet.

SUV-en har syv års nybilgaranti og, i motsetning til Deepal S07, firehjulstrekk.

Cupra 
Viser Raval, søsterbil til ID.Polo og Skoda Epiq, og showcar-konseptet Tindaya. 

Dongfeng
Dongfeng er en av de store bilprodusentene i Kina som selger biler under en rekke forskjellige merkenavn. Nyhetene er ikke helt åpenbare før utstillingen åpner.

GAC
GAC girer opp i Europa. Og produsenten har pekt ut Norge, Tyskland, Østerrike og Sveits som noen av sine nøkkelmarkeder. 

Vil en norsk importør være bekreftet før utstillingen er over? RSA har tidligere bekreftet dialog, men deretter har det blitt stille.

I München viser GAC kompaktbilen Aion UT og SUVen Aion V.

GAC ar partnerskap med Toyota og Honda, og kan unngå straffetoll til EU, siden GAC har produksjon i Thailand. 

Både GAC Aion UT og ...

... GAC Aion V er polskregistrerte for anledningen.

Hongqi 
Viser nyheten E-HS5, den skal komme til Nogre, der vi allerede har E-HS7 og E-HS9.

Hyundai
Viser Ioniq2, som det har vært mye hemmelighetskremmeri rundt. Bilen plasserer seg i størrelse mellom lille Inster og mer romslige Kona. 

Kia 
Mens EV5 har Europapremiere på IAA, vises bilen allerede denne uken i Norge hos Bertel O. Steen Ullevål.

Også det lille konsepte EV2 vises på IAA.

Leapmotor
Leapmotor viser nye Lafa 5. Det er en kompakt kombikupé som ser så bra ut at det skal mye til at ikke Bertel O. Steen vurderer den sterkt.

Leapmotor, som er deleid av Stellantis, vil også vise T03B10 og C10.

Leapmotor viser kombikupeen Lafa 5.

Lucid
Europa-premiere for Gravity.

Mercedes-Benz
Også Mercedes-Benz går tilbake til kjente modellnavn og faser ut EQ-betegnelsen.

Den største nyheten er nye GLC. Først ut på en ny elbilplattform er CLA, som allerede er kommet til Norge.

Viser også CLA Shooting Brake.

Elektriske Mercedes-Benz GLC er produsentens største nyhet.

Mini
Viser to John Cooper Works showbiler. 

Omoda/Jaecoo (Chery) 
Omoda og Jaecoo fra Chery er på plass i München. Fortsatt har vi ikke fått svaret på hvem som skal importere bilmerkene til Norge.

RSA har lenge vært samtalepartner, men når skal Norge komme på kartet?

Opel
Opel er det eneste Stellantis-merket som er i München. Det tyske bilmerket viser jordnære Opel Mokka GSE og spinnville Corsa GSE Vision GT med 800 hk.

Polestar
Polestar 5 er ikke bilen for massene. Den skal få Porsche-priser og vil natgelig ikke hjelpe den hardt pressede produsenten å få sving på salget globalt.

Porsche
En ny 911 Turbo ble offisiell søndag kveld. I tillegg er nå deres nye elektriske Cayenne et skritt nærmere.

Renault 
Renault viser sin ny fossildrevet Clio, som er en storselger i mange andre markeder enn i Norge. Den forholdsvis ferske norske importøren er ikke ventet til München.

Skoda
Flere store nyheter: Nesten produksjonsklar Epiq og også en fremtidig elektrisk Octavia, gjennom konseptbilen Vision O.

Viser også konseptbilen Vision 7S, en elektrisk syvseter. 

Smart 
Hovedfiguren er Smart #5. Bilen har allerede hatt en opptreden i Norge, da Bertel O. Steen nylig viste SUV-en for utvalgte interessenter og presse på Rudskogen.

Smart bekreftet også nylig at de viser en ny toseter, Smart #2. Da snakker vi om noe som ligner den opprinnelig Smart-oppskriften, fra produsentens om nå eies av Mercedes-Benz og Geely.

Tyrkiske Togg er klar for Tyskland.

Togg
T10X er en helt elektrisk SUV i C-segmentet fra den tyrkiske bilprodusenten Togg. Utleveringer i Tyrkia startet i 2023, og bilen skal nå lanseres i Tyskland. 

Volkswagen
Viser ID.Polo, ID.Polo GTI, konseptbilen ID.Cross, en SUV-variant av ID.Polo. På el-siden vises også ID.3 GTX Fire+Ice, som er en hyllest til en Golf II fra 1990.  

Volkswagen viser også nye T-Roc, som ikke kommer til Norge.

Volkswagen lanserer ID.Polo og ID.Polo GTI.

Volvo
Vi kommer neppe på en bilutstilling igjen, var budskapet fra Volvo i 2018, da de sa de ikke skulle delta på Genève i 2019.

På årets messe kan det se ut som at Volvo er tilbake, men det er ikke helt riktig.

Det er ikke produsenten, men det tyske salgskontoret som vil vise publikum de nyeste Volvo-modellene.

Xpeng
Xpeng kommer med oppgradert G6 og oppgradert G9.

Xpeng-grunnlegger He Xiaopeng skal sjarmere Europa med sin tilstedeværelse. 

Xpeng kommer sammen med en humanoid robot ved navn IRON.

Xpeng lar ikke muligheten gå fra seg til nok en gang å vise flyvende biler.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn