INNLEGG:
Ida Krag
Leder næringspolitikk, Norges Bilbransjeforbud (NBF)
For ni måneder siden ville et utall anonyme kilder i Arbeiderpartiet kaste ham.
I går var Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre den store vinneren. Det er bare å gratulere med valgseier og tidenes comeback. Ap beholder makta, og vil regjere alene videre.
Men der Ap i forrige periode hadde flertall sammen med Senterpartiet og SV, må Støre i denne runden legge til Rødt og MDG for å ha stortingsflertallet bak seg.
Rødgrønt har blitt til tuttifrutti, og Støre +2 var noe helt annet enn vi kan forvente at Støre +4 vil bli. Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste hvis vi legger til grunn at det vi får er en videreføring av dagens situasjon.
Med ett parti i regjering, blir det ingen ny regjeringsplattform. Ap kommer til å regjere med utgangspunkt i eget partiprogram, og Stortinget blir forhandlingsarena.
Tuttifrutti-partiene kommer selvsagt til å snakke sammen på bakrommet, og både MDG og Rødt har en samarbeidsavtale på ønskelisten. Men Ap har vært klare på at de ikke ønsker et formalisert samarbeid.
Første runde med nytt Storting i spill kommer allerede om fem uker, når regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2026 legges frem. Ap må da forhandle med både Sp, SV, Rødt og MDG for å få flertall.
Det betyr neppe tidlig klarhet om bilavgiftene, for å si det sånn. Videre må vi forvente at med en regjering med såpass spedt parlamentarisk grunnlag – og med fire til dels svært ulike partier å danne flertall med, kan vi i årene som kommer forvente sene avklaringer i Stortinget både i budsjettspørsmål og i andre saker av betydning for bilbransjen.
Vi må innstille oss på noe økt usikkerhet, og det er stor sannsynlighet for at drømmen om både et bredt skatteforlik, eller et bredt forlik om bilpolitikken, for den del – forblir nettopp drømmer. Det er heller ikke utenkelig at Sp kan ønske å shoppe flertall med blå side i enkelte saker.
Hva er så NBFs valgløfte?
Vi skal fortsette å jobbe på for bransjens interesser, utvikle kontakter og nettverk for mest mulig gjennomslag. Med Stortinget i spill, og med flere partier med sterkt engasjement for det grønne skiftet på veiene, gir det nye Stortinget mange muligheter.
Veien til en bilpark som i all hovedsak er nullutslipp, skal gås opp og trenger fortsatt virkemidler. Nyttekjøretøyene har et ambisiøst 2030-mål å nå, og NBF har sammen med BIL, ZERO, Norsk elbilforening og Grønt Landtransportprogram vist at vi har løsningene i vårt Veikart for 2030.
Det blir fire spennende, viktige år!
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn