Hvert år gjennomfører MotorBransjen og BilNytt.no årsintervjuer med alle importørlederne, der de forteller om året som har gått, året man har gått inn i, om egne ambisjoner og nyheter, og ellers hva som opptar importørene.
Her er komplett oversikt over de ferskeste årsintervjuene med bilimportørene. Klikk på navnet for å kommet til hele intervjuet.
Les fjorårets importørintervjuer her.
--------------------------------------------
PEUGEOT: - Forhandlerne har masse «Passion for Peugeot»
- Vi har hatt en betydelig omsetningsøkning i 2020, og med god ordrereserve og forventede salgsvolumer for 2021 forventet vi også en økning i omsetningen neste år, sier Rune Hensel, som leder Peugeot-importen hos Bertel O. Steen.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
AUDI: Dobbel triumf
- Vi jobber med å øke effektiviteten både på salg og i servicemarkedet, og vi har en veldig lean organisasjon med strategisk riktig tilstedeværelse, sier Elin Sinervo, som leder Audi-importen hos Harald A. Møller.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
PORSCHE: - Å skape skreddersydde bilopplevelser er en del av vår visjon
- Jeg mener utvilsomt at en flat innføring av elbilmoms med lav prosent gradvis økt over flere år hadde vært det enklest håndterbare og mest forutsigbare for hele bransjen, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche-importør Autozentrum Sport.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
VOLKSWAGEN: - Det blir en gamechanger
- Vi tror at når alle merkene kommer med en lineup som er tilpasset markedet, så går kundene tilbake til andre kjerneverdier, som et sterkt forhandlernett, merkelojalitet og andre faktorer som tradisjonelt har vært viktig, sier Harlad Edvardsen-Eibak, som leder Volkswagen-importen hos Harald A. Møller.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
MERCEDES-BENZ: - Må krige for bilene våre
- Vi har aldri solgt så høy andel biler i prissjiktet fra 700.000 og oppover, sier Kjetil Myhre, som leder importen av Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
SKODA: Skal bli topp tre i 2021
- Det som taler for at 160.000 kan nås er det lave rentenivået, store ordrereserver, flere elektriske familie-SUV-er fra flere merker, muligheten for moms på elbil i 2022 og at bilutleiebransjen kan komme tilbake, sier Thomas Meiner, som leder Skoda-importen hos Harald A. Møller.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
TOYOTA: Satser på hydrogen
- Hva myndighetene gjør i forhold til avgifter – der er det en del baller i lufta som kan påvirke bransjen. Samtidig er Toyota i en situasjon hvor vi føler vi klarer oss godt dersom det kommer endringer, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
BMW: Håper på et normalår - får tilbake M-modeller
- Vi har gjort vårt beste for å støtte forhandlerne med biler fra vår egen demoflåte. Etterspørselen etter nyere brukte biler har vært stor, sier Baudouin Denis, som leder BMW Norge.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
SUZUKI: - Vi driver med en enkel forretningsmodell som kan oppleves annerledes
- Forhandlerne må tjene penger, og en agentmodell med brukbar forhandlermargin kan ha livets rett, sier RSA-sjef Frank Dunvold.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
HYUNDAI: Mer vekst, flere forhandlere og nye modeller
- Etter at koronopandemien slo til har det vært begrenset med kurs og forhandlermøter, men videokonferanser har fungert bra. Alt i alt har vi blitt mer effektive, sier Thomas Rosvold, som leder Hyundai-importøren i Norge.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
LEXUS: - Nettsalget skal ikke være noen konkurrent til forhandlerne
- Forhandlerne er vår viktigste ressurs. Det blir samme kundetilbud på nett som hos forhandlerne, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
RENAULT: Skal øke salget med 35 %
- Når det gjelder økonomiske resultater i fjor har våre egne forhandlere levert både bedre enn 2019 og bedre enn budsjettert. Det tror jeg også gjelder for de fleste av de frie forhandlerne, sier administrerende direktør i RBI Norge, Nils-Henrik Holmen.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
MAZDA: Endelig elbil
- Vi har fått gehør for våre ønsker om god produksjonsallokering også på nyåret. Norge er fortsatt et viktig marked for Mazda, sier administrerende direktør i Mazda Norge, Karianne Westby.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
MITSUBISHI: Omstillingsåret
- Vi skal drive med service og deler til Mitsubishi i overskuelig fremtid. Her har vi foreløpig ikke tatt ut det potensialet vi kan, sier administrerende direktør i Mitsubishi-importør MMC Norge, Rune Gjerstad.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
MINI: - Viktig med Brexit-løsning
- Oxford er og blir «home of Mini» og det er jobbet med en rekke ulike scenarier rundt Brexit i lang tid, sier Mini-sjef Baoudouin Denis.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
LAND ROVER: Flere nye plug-in-modeller
- Vi tok med oss en ordrebok på 250-300 biler inn i 2021, hovedsakelig plug-in-hybrider, country manager i Jaguar Land Rover-importør BC Norway, Marius Hayler.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
NISSAN: Risikospredning og bedre balanse i forhandlernettet
- Mange forhandlere har jobbet hardt med å skaffe bruktbiler i år, og samtidig vært handlekraftige når det gjelder å tilpasse egen drift. I sum gjør det at mange kommer ut av 2020 med hevet hode, sier Nissan-sjef Anders Mamen Lund.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
VOLVO: Inn i en ny æra
- Vi skal være der kundene er, og ha et stort og sterkt nettverk av forhandlere, sier administrerende direktør i Volvo Car Norway, Rita Kristin Broch.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
CITROËN: Skal tredoble personbilsalget
- For et 2 %-merke er du glad i forhandlerne som presterer og dyrker dem fremover, sier merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Ole Stefan Nedenes.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
KIA: Omorgansiering gir nye muligheter for Kia
- Vi vil få flere biler som har passert garantitiden på syv år inn på våre merkeverksteder. Vi ønsker å ta vare på også de eldre bilene, sier administrerende direktør i Kia Bil Norge, Irene Solstad.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
FORD: Offensiv - med synkende markedsandel
- Vi kan vi prise oss lykkelige over å ha en veletablert produsent med 117 års historie i ryggen. Det gir noen tryggheter og et fokus på kunden som jeg tror er litt unikt, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
OPEL: Røff start for ny Opel-sjef
- Forhandlerutvikling spiller en sentral rolle i Bertel O. Steen. Vi kom oss en del rundt før lockdown. Det tar tid å starte opp forhandlere, spesielt når mange startes opp samtidig, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
FCA-MERKENE: - Det kommer til å bli et hektisk år
- Vi har et komplett utvalg både på person- og varebil, og et modell-spekter og volum som en forhandler kan leve på alene, sier country manager hos FCA Norway, Frank Bauge.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
JAGUAR LAND ROVER: Fra elbil til plug-in
- Vi tok med oss en ordrebok på 250-300 biler inn i 2021, hovedsakelig plug-in-hybrider, sier country manager i BC Norway, Marius Hayler.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
HONDA: Går for dobling
- Vi ser for oss store muligheter i Norge. Nå er vi inne i en god utvikling etter dårlige år, sier Mikael Larsen, som er ansvarlig for Honda-importen i Norge.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
SUBARU: Skal leve på gamle lagerbiler
- 2020 skulle være året hvor vi feiret 45-årsjubileum, men 12. mars måtte vi snu oss rundt og tenke på helt andre ting, sier administrerende direktør i Subaru Norge, Torbjørn Lie.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
POLESTAR: - Vi har lært veldig mye
- Det er bra at bransjen får et felles mål. Produsenter som ikke har elbiler begynner å få dårlig tid. Norges null-utslippsstrategi innen 2025 er rett vei å gå. Kravene mobiliserer hele bransjen, sier Polestar-sjef Alexander Hørthe.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
DS: Skal doble antall forhandlere - men ikke selge flere biler
- Det er ikke utenkelig med frittstående forhandlere. Det viktigste er at forhandleren som tar til seg merket har fokus og et engasjement rundt DS, sier DS-sjef hos Bertel O. Steen, Thomas Christensen.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
SEAT: Lover mer «bråk»
- Hvordan eierskapsformen på bilene er, er interessant, men ikke utslagsgivende. Vårt mål er å teste hva kundene vil ha, sier Seat-sjef hos Harald A. Møller, Ole Kristian Ågotnes.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
MG: - Fantastisk mye bedre
- Vi har meget tett kontakt med MG Europa i Amsterdam. Der er det både kinesere og europeere. De er ekstremt kjappe til å ta beslutninger og å lytte til markedet. Vi opplever at det hele fungerer, sier administrerende direktør i MG-importør Norwegian Mobility Group, Jan Kåre Holmedal.
Les hele saken ->
--------------------------------------------
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn