Tidligere i dag skrev BilNytt.no at det lå alternative løsninger og tilbud på bobestyrers bord som også kunnet sørget for å opprettholde konkurranse i markedet for transporttjenestene.

BilNytt.no stilte søndag en rekke spørsmål til bobestyrer Lene Langseth i Tyr Advokater, med forespørsel om et intervju.

- Kommer tilbake til dere hvis det er aktuelt å gi kommentar
Når BilNytt.no omsider kommer i kontakt med advokatfullmektig Tuva Sørby i Tyr Advokater mandag morgen, får vi til svar at de er opptatt i møter.

Senere får vi kontakt med Tuva Sørby også på Lene Langseth sitt telefonnummer:

- Vi kommer tilbake til dere hvis det er aktuelt å gi kommentar, svarer Tuva Sørby til BilNytt.no fra både sin egen telefon og fra Langseth sin telefon.

- Vi sitter litt opptatt som, du kanskje skjønner, legger hun til.

Etter hva BilNytt.no har grunn til å tro, fikk ikke andre budgivere mulighet til å fortsette forhandlingene før konkursboet var solgt til Axess.

Dette er noen av spørsmålene som BilNytt.no har stilt til bobestyrer:

  • Hvordan ser dere som bobestyrer på konkurransesituasjonen etter at Axess overtar ATS?
     
  • Hadde det ikke vært bedre for kundene og de ansatte at en annen aktør overtok, fremfor den største konkurrenten?
     
  • Hva var grunnen til at dere ikke lagde en avtale med andre aktører som var med i sluttspurten?
     
  • Hva skjer hvis konkurransemyndigheter griper inn?
     
  • Har bostyrer kun til oppgave å sikre videre drift, uten å tenke på konsekvenser i trinn to?
     
  • Vi skjønner at bobestyrer skal sikre de ansatte. Men er ikke de 200 stillingene i ATS mer usikre på sikt hvis ATS og Axess slås sammen – fremfor at en annen sterk aktør overtar?
     
  • Kan Axess sette i gang en sammenslåing og iverksette synergieffekter med en gang? Eller må de drive selskapet separat i en periode?
     
  • Er deres oppgave som bostyrer over nå? Vil eventuelle videre etterspill bli en oppgave for andre?

Flere interessenter
Konsernsjef Harald Frigstad svarte følgende på BilNytt.no sitt spørsmål om han kunne bekrefte at Bertel O. Steen bød på konkursboet – og var en reell kandidat til å overta ATS:

"Jeg kan bekrefte at Bertel O. Steen har jobbet hardt med å finne løsninger for å sikre at ATS kunne drives videre. Det skulle bare mangle, vi er helt avhengig av leveransene som ATS har levert til oss".

Bobestyrer Lene Langseth bekreftet på lørdag at boet hadde vært i dialog med flere interessenter.

Hun sa da følgende:

"Boet har vært i dialog med flere interessenter. Etter intensive forhandlinger aksepterte boet i går kveld tilbud fra Axess Logistics som vil sikre kreditorfellesskapet og de ansatte på en meget god måte".

Det er svenske Nordic Car Logistics AB som er eneeier av Axess Logistics AS.

Ifølge BilNytt.no sine kilder, har ATS og Axess en andel på over 90 % av bilvolumet som hentes ved Drammen Havn. Det er en rekke mindre aktører i ulike størrelser: Norsk Biltransport AS er en aktør, sammen med en rekke andre mindre selskaper.

Nøkkeltall Axess Logistics AS:

Nøkkeltall Auto Transport Service AS:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn