- Vi omprofilerer vår lokasjon på Kalbakken i Oslo, sier leder for bruktbil i Bertel O. Steen Detalj, Øyvind Hallenstvedt.
Bertel O. Steen har i mange år hatt et bruktbilutsalg i Kakkelovnskroken på Kalbakken, i samme bygg som Snap Drive – og vis-a-vis Volkswagen-forhandler Møller Bil Kalbakken.
Denne bruktbilavdelingen døpes nå om til Bertel O. Steen Outlet - Oslo.
- Frem til nå har vi testet litt ulike sortimentspolicyer, som blant annet litt eldre biler enn hos våre øvrige forhandlere, fortsetter Hallenstvedt.
- Dette har gitt oss verdifull læring og bidratt til at vi nå ønsker å rendyrke en Outlet-satsning. Da er det helt naturlig å bruke en av våre eksisterende lokasjoner i Oslo, sier han.
Offisiell oppstart er i dag, tirsdag 11. oktober.
Krav om prøvekjøring
I Bertel O. Steens outlet-satsing er utvalget av biler konkret definert:
Det dreier seg typisk om litt eldre biler, biler med høy kilometerstand, kosmetiske elementer eller biler som mangler en service.
- Vi kommer til å selge både våre egne Bertel O. Steen-merker samt andre merker, sier Hallenstvedt.
Ifølge Hallenstvedt kommer Bertel O. Steen Outlet til å selge biler i prisklassen opp til 450.000 kroner.
Til sammenligning har Bilia Outlet Innlandet for tiden to Porsche Taycan til omkring en million kroner til salgs, i tillegg til flere andre biler som koster nær millionen.
Dette er noen av bilene som er til salgs i Bertel O. Steens nye outlet:
- Skoda Octavia (2005), 187.000 km, kr 19.000,-
- Hyundai i30 (2009), 149.000 km, kr 39.000,-
- BMW X5 (2011), 208.000 km, 229.000,-
- Nissan Qashqai (2014), 152.000 km, kr 99.000,-
- Toyota Land Cruiser (2015), 138.000 km, kr 389.000,-
- Vanligvis er det slik at det er frivillig å prøvekjøre bilen når man skal kjøpe. På en outlet-bil så vil vi ha krav om at bilen skal prøvekjøres da dette gir kunden en bedre innsikt i hva kunden kjøper, sier Øyvind Hallenstvedt.
- Vi tar også en enkel funksjonstest av bilen, fortsetter han og legger til at forhandleren skal gjøre det de kan for å være åpne om hva de vet om bilene, slik at kunden vet hva de faktisk kjøper.
I tillegg til Bilia, er også Birger N. Haug, Møller Bil og Hedin blant de store aktørene med egne bruktbil- og outlet-satsinger i Norge.
Myrhaug: - Et ledd i profesjonaliseringen
- Etableringen av outlet er et ledd i profesjonaliseringen av vår bruktbilsatsing, sier Thorbjørn Myrhaug, konserndirektør for Bertel O. Steen Detalj, til BilNytt.no.
Myrhaug forteller at satsingen på outlet kommer i tillegg til arbeidet med prosesser hos forhandlerne. Han mener det dreier seg om aktiviteter som utfyller hverandre.
- Du kan ikke bare flytte en bruktbilselger fra en forhandler til outlet. Bruktbilsalg i outlet er en egen kunst, sier Thorbjørn Myrhaug.
Myrhaug ønsker ikke at nysatsingen skal gå på bekostning av samarbeidet med Autoringen, og understreker viktigheten av å ha med flere partnere i Autoringen:
- Vi vil fortsatt megle biler. Men det ville være "bare tull" om Bertel O. Steen skulle gjøre det alene - vi må spille på lag med de øvrige eierne, og gjerne flere, og slik få opp volumet gjennom Autoringen, sier Myrhaug.
Les også: Autoproff vil formidle 50.000 bruktbiler i Norge
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn