I dag annonserte Lotus prisen på sin kommende elektriske SUV Eletre under et direktesendt arrangement.

Basisversjonen skal koste fra 887.990 kroner, mens mer påkostede modeller får fra-priser på over millionen:

Lotus Eletre S vil koste fra 1.114.990 kroner, mens toppmodellen Eletre R med 905 hestekrefter koster fra 1.390.990 kroner. 

Prisene inkluderer ikke den foreslåtte vektavgiften og elbilmomsen, men bare med påslag av moms over 500.000 kroner gir følgende priser:

  • Eletre: 887.990 eks avgifter (kr 984.988 inkl elbilmoms) 
  • Eletre S: 1.114.990 (kr 1.268.738 inkl elbilmoms) 
  • Eletre R: 1.390.990 (kr 1.613.738 inkl elbilmoms)

Lotus, som har hatt lav vekt som et varemerke, nevner ikke noe om Eletres vekt. 

I og med at bilens egenvekt ikke oppgis, er det heller ikke mulig i skrivende stund å regne ut hva den evenutelle vektavgiften vil bli og dermed hvor mye Eletre vil koste dersom regjeringens forslag til nye avgifter går gjennom. 

I første omgang vil Lotus Eletre gjøres tilgjengelig i disse markedene:

  • Norge
  • Sverige
  • Tyskland 
  • Nederland
  • Belgia
  • Frankrike
  • Italia
  • Sveits

De første utleveringene vil etter planen skje sommeren 2023.

Bilen skal vises frem under Oslo Motor Show som arrangeres på Lillestrøm førstkommende helg.

Lotus-toppene (f.v.) Peter Horbury, Maximilian Szwaj, Ben Payne og Matt Windle presenterte i dag nye Lotus Eletre. Libby Potter ledet samtalen.

Forhandlernettverk ikke klart
I sommer skrev BilNytt.no at Lotus var på jakt etter agenter i Norge, og at det lå i kortene at Volvo-forhandlere var blant aktuelle kandidater.

Under arrangementet i ettermiddag ble det uttalt at Lotus vil ha 179 retail-partnere world-wide.

Men det kom ikke flere detaljer om hvem som skal stå for distribusjon, utlevering, salg og service av Lotus i Norge.

- Hvor nær er dere å lande agentnettverket i Norge?

- Det er mange aktører som ønsker å representere Lotus i Norge. Kvaliteten på søknadene er gjennomgående eksepsjonelt god, sier Duncan Johnston til BilNytt.no.

Han er ansvarlig for utviklingen av distribusjonsnettverk for Lotus i Norden.

- Kan dere bekrefte at Volvo-forhandlere står på listen?

- Vår evaluering handler mer om å bedømme evnen forhandleren har til å levere kundeopplevelsen Lotus-kunden fortjener, enn om det merket de representerer fra før, svarer Johnston. 

Beslutningen nærmer seg: BilNytt.no er kjent med at aktører som tidligere har vært i samtaler med Lotus, ikke lenger er aktuelle.

- Kan du si noe mer konkret om den prosessen i dag?

- Utvelgelsesprosessen er ikke ennå helt i mål, så det ville ikke være riktig av meg å gi noen kommentar angående potensielle partnere nå, svarer Johnston.

Lotus Store snart klar i Oslo
BilNytt.no erfarer at Bilia er blant de heteste kandidatene. Bilia bygger et nytt stort anlegg i Oslo, som var tiltenkt å bli det nye hovedanlgget for Volvo i Oslo.  

Bilia har også representasjon i Bergen og Trondheim, for å ikke snakke om Sverige. Men det kan også være at Lotus velger flere norske aktører, for eksempel Nardo Bil i Trondheim.

Lotus kan fort bli et merke i Bilia sitt nye hovedanlegg i Oslo som skal stå klart neste sommer. Bilias Jaguar og Land Rover-forhandler, Insignia AS, flytter også inn i det nye anlegget.

- Hvor nærme er dere en avgjørelse angående showroomet i Oslo – hvor etableres det?

- Vi er nå i siste forhandlingsrunde på Lotus Store i Oslo, svarer Duncan Johnston.

BilNytt.no har tidligere skrevet at Lotus vil drive showrommet i Oslo i egen regi, mens partnere vil drive service- og utlevering i Oslo øst og Oslo vest, Asker og Bærum, og i andre store byer.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn