Ny fra-pris på elbilen Jaguar I-Pace er nå satt til 747.900 kroner – en økning på hele 100.000 kroner. Etter at det i lang tid har vært usikkerhet om de nye prisene.
- Andre importører har økt prisene på grunn av valuta tidligere enn oss, vi har holdt tilbake, sier Marius Hayler, som leder Jaguar Land Rover-importøren BC Norway AS, til BilNytt.no.
Han peker på oppgraderingene som nå har skjedd i forbindelse med produkt-oppdateringen, som 3-fase-lading og nytt infotainment-system.
I-Pace-lageret tomt
Hayler sier at enkelte forhandlere fortsatt har 2020-modeller I-Pace på lager. Importøren har ikke selv noe lager av biler.
- Vi ser at våre 10 forhandlere har hjulpet hverandre med biler. Insignia er blant forhandlerne som har vært flinke å selge I-Pace og gikk tidligere tom for biler enn andre, sier Hayler.
- Vi havnet i limbo i to måneder mens vi ventet på priser for 2021-modellene av modeller som Jaguar I-Pace og plug-in-variantene av Evoque og Discovery Sport, sier Thomas Øvreseth til BilNytt.no.
Han er administrerende direktør i AS Insignia, som selger Jaguar, Land Rover, Morgan og Aston Martin i Oslo.
BilNytt.no skriver i dag at Insignia doblet bunnlinjen i 2019, men venter negativt resultat i 2020.
- Det er ikke lett å selge biler når man ikke kjenner prisene. Nå har vi akkurat fått disse, sier Thomas Øvreseth (t.v.). Her sammen med Marius Hayler.
Ikke glad for prisøkning
- At prisen på I-Pace har økt mye er naturligvis ikke noe vi er glade for, sier Thomas Øvreseth til BilNytt.no.
- Men på den annen side er bilen blitt relativt kraftig teknologisk og har dermed blitt en sterkere konkurrent til Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC. Den har også fått noe mer standardutstyr, fortsetter han.
Les også: Forhandlerne får ikke biler - omsetningsfall på 60 %
Ladbart viktig
Også Jaguar XE og E-Pace får kraftige prishopp med opp til 11,2 % økning for XE og 15 % for E-Pace. Marius Hayler avdramatiserer E-Pace-økningen og viser til at dette er en modell det nesten ikke selges noe av.
I stedet er fokuset hos importøren de ladbare utgavene av Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport.
Thomas Øvreseth hos Insignia har tro på at 2021 kan bli et bra år, og han mener at prisene på deres viktigste modeller er konkurransedyktige.
Ifølge Insignia-sjefen har prisene på Range Rover Sport og Range Rover PHEV økt med 6,7 - 8 %, noe han beskriver som en mer normal endring hensyntatt valutasituasjonen.
Thomas Øvreseth lister opp modellene han mener blir viktige den kommende tiden:
- Jaguar I-Pace
- Jaguar F-Pace PHEV (kommer i desember)
- Jaguar XJ (ny helektrisk modell, kommer i 2. kvartal 2021)
- Land Rover Defender vare- og personbil
- Land Rover Discovery Sport PHEV
- Range Rover Evoque PHEV
- Range Rover Velar PHEV (kommer i desember)
- Dette blir de viktigste modellene for oss fremover, sier Øvreseth.
Les også: Jaguar Land Rover-forhandlere fikk 5 mill. i kontantstøtte
Følg BilNytt.no på LinkedIn