Bildemonteringsbransjen er i stor endring, og markedet konsolideres og utvikles. Bilia er blant aktørene som har sikret seg en sentral plass i verdikjeden. 

Bilias bildemonteringsfabrikk på Røyken har den siste tiden vært under innkjøring. 

Tirsdag 5. september skal Bil1Din på Røyken høytidelig åpnes med tidligere statsminister Erna Solberg som snorklipper. 

Bilia er hovedeier i Bil1Din etter oppkjøpet i fjor. Familien Brøndbo og Greftegreff solgte majoriteten til forhandlerkonsernet. 

- Forsikringsselskapene har tatt grep og satser mye mer på samarbeid og avtaler med demontører. Det er avgjørende for en utvikling i bransjen, sier Anders Greftegreff til BilNytt.no.

Han er daglig leder i Bil1Din AS og nye Bil1Din Østlandet AS på Røyken.

For ganske nøyaktig to år siden åpnet Bil1Din sitt topp moderne bildemonteringsanlegg i Namsos.

BilNytt.no er kjent med at Bil1Din er i dialog med flere forsikringselskaper om en avtale på Røyken, slik de har på Namsos: 

- På Røyken har vi i dag avtaler med tre store forsikringsselskaper og har valgt en merkespesifikk drift. Det gjør at vi kan spesialisere driften her, fortsetter han.

Bil1Din er samlokalisert med Bilia Skadesenter i det nye anlegget i Røyken mellom Oslo og Drammen. 

Bjarne Brøndbo (t.v) solgte i fjor 50,1 % av Bil1Din til Bilia-sjef Frode Hebnes. I løpet av de neste årene skal Bilia overta 90 % av selskapet. 

Spesialisering
Med storsatsingen i Røyken, ønsker selskapet å oppnå den optimale, industrielle demonteringen.

Forutsetningen da er at man ikke blander for mange merker, mener Greftegreff.

- I dag demonterer vi bare de bilmerkene Bilia har i sin portefølje, altså Volvo, Toyota, Lexus, BMW, Mini, Jaguar og Land Rover, sier han.

Merkespesifikk drift er vanligere i Sverige, og Greftegreff tror Norge vil følge etter. 

- Planen er å utvide med flere merker, men vi skal hele tiden spesialisere driften. Spesialisering er nøkkelen til effektiv produksjon av skadebiler.

- Det er også nøkkelen til leveringsevne og kvalitet, som er viktigst for verkstedene og kundene, mener Greftegreff.

Innad i bildemonteringsbransjen er man bekymret over prisutviklingen på kondemnerte biler. Konkurransen om objektene øker stadig, og det påvirker prisene. 

- Vi kjøper kondemnerte biler fra tre av de største forsikringsselskapene og kun objekter fra Østlandet, forteller Greftegreff.

Ifølge Bil1Din og flere andre demontører, er det snakk om en generell prisøkning siste år på mellom 50 og 100 %

Demontering skjer industrielt, og Bil1Din på Røyken jobber bare med Bilias bilmerker. Det som blir igjen av bilene, samles og fraktes til metallgjenvinning.

Under Arendalsuka var Anders Greftegreff i panelsamtale med blant andre Polestar-sjef Alexander Hørthe og Ida Pernille Hatlebrekke fra Møller Mobility Group samt flere representanter fra forsikringsselskapet If. 

Samler ulik kompetanse
Spesialisering er det også på salg av demonterte deler. Alt av salgsarbeidet skjer fra Bil1Dins lokasjon på Namsos. 

Utkjøring av skadedeler som er demontert i Røyken, kjøres direkte ut til kunden.

- Det spiller jo ingen rolle hvor de som selger delene har sitt kontor. På Røyken skal vi bli best på å demontere de merkene vi jobber med. Vi har tro på å samle kompetansen på én lokasjon, sier Bil1Din-sjefen. 

Det er vanlig å demontere cirka 40 deler i snitt per bil. På det meste dreier det seg om over 200 deler på helt nye biler og kun tre-fire deler på eldre modeller, opplyser han.

- I fremtiden er det ikke sikkert at vi plukker flere deler per bil. Det vil avhenge av omløp og etterspørsel. Men vi ønsker å legge til rette for ombruk på deletyper som i dag går til materialgjenvinning, for eksempel plastdetaljer og fester, til skadereparasjon. 

- Vi ønsker å tenke som en fabrikk. Da er det naturlig å dele opp prosessen i trinn, sier Greftegreff. 

Egne arbeidssoner er etablert der utstyr og medarbeiderne er spesialisert på demontering av henholdsvis motor, gir og komplette akslinger.

Les også: Brukte deler: Autocirc har gjort sitt åttende oppkjøp i Norge 

Nabo med bilskade
Å ha Bilias skadeavdeling som nabo i samme bygg, gir mange fordeler for demonteringsfabrikken til Bil1Din: 

- Vi har allerede opplevd at de delene skadeavdelingen til Bilia trengte, hadde vi lagret etter demontering. Det ble vinn-vinn-situasjoner for alle parter. Vi trengte bare å frakte delene gjennom en dør, forteller Greftegreff. 

En annen fordel med å være samlokalisert med Bilias skadeavdeling, er at de ansatte ved bilmonteringen kan tilegne seg kompetanse på et høyere nivå:

- Er vi usikre på noe teknisk eller om kvalitet, har vi eksperter noen få meter bort i gangen. Dette vil garantert løfte oss mange hakk i tiden fremover og hjelpe med vår misjon om å gjøre det mer attraktivt å velge brukt. 

Anders Greftegreff er daglig leder for Bil1Din. Han leder også avdelingen i Røyken. Broren Espen Greftegreff er plassjef i Namsos, mens faren Bjarne Brøndbo er «innovatøren i bedriften» – ved siden av å lede det populære bandet DDE.

De aller fleste av delene omsettes uten feil og mangler. Unntakene er for eksempel når en dør har en liten ripe eller bulk:

- Vi anmerker skaden og reduserer prisen slik at skadeverkstedet kan bestille denne og gjennomføre retting, forklarer Greftegreff. 

Bil1Din selger til alle, både privat og proff, men hovedfokuset er på proffmarkedet. 

- Fortsatt kjøper mange privatpersoner brukte deler. Men i dag er det blitt stadig mer vanlig å sette bort både delebestilling og reparasjon til verkstedet. 

Brukte deler blir demontert, emballert og deretter lagret. Selve salgsarbeidet skjer fra avdelingen i Namsos. 

Flere lokasjoner?
Rundt 30 ansatte er tilknyttet avdelingen på Røyken. Fabrikken har hatt en kostnadsramme for verktøy og utstyr på rundt 10 millioner kroner.

I dag har Bil1Din to lokasjoner; én i Namsos og én på Røyken. Spørsmålet er hva selskapet tenker om flere lokasjoner. 

Anders Greftegreff er ikke avvisende, men han vil først ha anlegget på Røyken i full produksjon. Og da må det skaffes flere kondemnerte biler. 

- Vi har et langsiktig mål om dekke hele landet, men har foreløpig ingen konkrete planer om nye lokasjoner, ser han.

Det er hovedvekt av Volvo, Toyota og BMW som står lagret utenfor Bil1Din-anlegget i Røyken.

Les også: Det nye Bil1Din-anlegget: - Søkerne kommer fra mange ulike bransjer

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn