De siste månedene har Tesla i stor grad latt øvrige aktører få godt med spillerom, uten større grep på priser eller rentekampanjer.
I april var Volkswagen omsider tilbake på pallen med billigere varianter av ID.4 og ID.3.
Nå importeres den kinesiske priskrigen på elbiler til Norge for fullt – for annen gang.
BYD har på noen uker lansert tre nye bilmodeller med pris under 500.000. BYD Dolphin koster fra 299.000.
I går slapp Xpeng prisene på sin kommende bestselger Xpeng G6.
Overraskende nok var startprisen rett på oversiden av 400.000-tallet.
Men da bilen ble tilgjengelig på Xpengs nettsider, var prisen på G6 plutselig på nedsiden av 400.000-tallet:
Der presenteres innstegsmodellen med en pris på kun 387.507 kroner.
... det er først senere i konfigurasjonen at vektavgift, vrakpantavgift og leveringsomkostninger legges til – akkurat på samme måte som hos Tesla.
Alle Xpeng-agentene – Bilia, Nardo Bil, Autostrada, Bil i Nord og Ålgårds Auto – presenterer Xpeng G6 med en kjøpspris fra 419.900 kroner på sine nettsider.
MG-priskutt ...
Andre bilmerker reagerer nå lynraskt etter at Xpeng lanserte G6 og etter at BYD har kommet med sine prispressere:
MG, som allerede har vært offensivt posisjonert i prislandskapet, kutter i dag prisene på sine tre hovedmodeller:
MG ZS EV, MG 4 og MG Marvel R får prisreduksjoner på mellom 16.000 og 30.000 kroner.
Eksempelvis koster nå en ZS EV Long Range fra 287.000 kroner, akkurat det samme som MG 4 Luxury.
MG legger seg dermed under BYD Dolphin, som begynner på 299.900 kroner.
Marvel R Performance med firehjulsdrift er satt ned fra 407.000 til 387.000 kroner.
MG-sjef Jan Kåre Holmedal har et mål om å levere 4.000 nye MG i Norge i 2024. Allerede har han registrert 1.660 biler.
... og Nissan-grep
Fra og med fredag 3. mai setter Nissan ned prisen på Nissan Ariya:
Ariya-prisene justeres ned med mellom 40.000 og 50.000 kroner, avhengig av modell:
Dette betyr en innstegspris for Nissan Ariya 63 kWt med forhjulstrekk på 349.900 kroner. Ariya med 87 kWt og firehjulstrekk begynner nå på 459.300 kroner.
Nissan Ariya ble lansert i Norge høsten 2022, etter flere forsinkelser.
- Vi har en god leveringssituasjon og ønsker å nå enda flere kundegrupper, noe vi håper å kunne med denne prisreduksjonen, sier Anders Mamen-Lund.
Han er Country Manager i Nissan Nordic Europe, Norge.
Med i ligningen hører at Nissan Leaf er svært nær livets slutt, og importøren ønsker nok ikke at kundene skal lokkes til å kjøpe for eksempel nye BYD Dolphin.
- Prisjusteringen er også en tilpasning til den økende konkurransen i det norske markedet, sier Mamen-Lund.
I en kampanjeperiode frem til 30. juni tilbyr Nissan en rentekampanje på 1,99 %, samt at kunden kan velge mellom en Defa-hjemmelader eller en serviceavtale.
Det er under ett år siden sist Nissan-importøren kuttet i prisene på Ariya.
- Vi håper dette vil bidra til god trafikk til våre Nissan-forhandlere, økt synlighet og ikke minst økt salg av vår populære Nissan Ariya, sier Nissan-sjef Anders Mamen-Lund.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn