Artikkelen er oppdatert etter at den først ble publisert tirsdag morgen:

I enkelte sitater i den første versjonen av denne artikkelen fremgikk det at fristen for EØS-landet Norge ikke nødvendigvis er 7. juli. Det er ikke riktig. Det er 7. juli som gjelder også i Norge, da det ikke er noen egen typegodkjenning for personbiler i Norge.

I mai ble andelen elbiler i registreringstallene for nye personbiler den laveste på lenge – bare 77 %.

BilNytt.no har tidligere skrevet at årsaken i stor grad var endringer i leasingreglene, og at bilutleieselskapene fornyer flåten sin på denne tiden av året. 

Mange sommerturister vil fortsatt ha fossilbil, og mange av leiebilselskapene leaser bilene sine. 

Nye regler for typegodkjenning
Men også en annen faktor har hatt betydning for 
at mange fikk gode tilbud på ulike biler i mai og juni:

Flere biler på utgående typegodkjenning er solgt unna til gode priser i løpet av våren. Det gjelder både fossilbiler og elbiler, ikke minst kinesiske elbiler.

Uten at BilNytt.no har fått bekreftet et konkret antall, skal det være snakk om flere tusen biler på lager i Norge der typegodkjenningen utløper 7. juli – og som derfor måtte selges unna.

I løpet av våren har mange jobbet med å selge unna partier med biler til sterkt rabatterte priser.

Bakgrunnen er at alle nye kjøretøy må typegodkjennes i henhold til de nye sikkerhetskravene i EU-forordning 2019/2144, bedre kjent som General Safety Regulation II (GSR 2).

Blant annet må nye personbiler ha forhåndsmontert klargjøring for montering av alkolås, tretthetsvarsler, automatisk nødblink ved bråbrems, hindringsvarsel ved rygging, kollisjonsdataopptaker («svart boks») og flere avanserte førerassistentfunksjoner.

Mange venter derfor ulike «pussige utslag» på registreringsstatistikken også i juni og den første uken i juli.

Ikke alle forberedt
BilNytt.no er kjent med at ikke alle bilimportører og forhandlere i tide har vært forberedt på endringen som kommer. 

Situasjonen er av enkelte forhandlere blitt karakterisert som «ganske kaotisk»:

Bestilte biler fra fabrikk skal ha blitt kansellert da importøren lovlig sent ble oppmerksom på det nye regulativet, og konstaterte at de bestilte bilene ikke var i tråd med reglene og derfor ikke ville kunne selges når GSR 2 trer i kraft for fullt.

Enkelte bilimportører er gjort oppmerksom på dette av sine forhandlere, mens andre importører har jobbet med dette siden i fjor høst.

Likevel kommer fristen brått på mange.

Begrenset overgangsordning
Espen Andersson, leder for Kjøretøy i divisjon Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen, bekrefter at det har hersket noe usikkerhet rundt de nye kravene:

- Vi har fått en del spørsmål rundt det, ja, sier Andersson til BilNytt.no:

Statens vegvesen har en overgangsordning for såkalte «restkjøretøy»:

Aktører som som måtte bli «tatt på senga» med overliggere på lager etter tidsfristen, kan søke om registrering av lagerførte biler som ikke er typegodkjent i henhold til den nye forordningen.

- Vi har jo overgangsordningen med etterregistrering av overliggere. Men det er klart, er det igjen for mange av dem etter ikrafttredelsen, er jo det et problem, sier Andersson.

Vilkårene for å søke om restkjøretøy finnes hos Statens vegvesen og i bilforskriftens § 3-3.

Unntaket er begrenset til en periode på 12 måneder. Det vil si at dersom søknad om å registrere restkjøretøyer innvilges, må kjøretøyene registreres innen 12 måneder fra det nye kravet trer i kraft.

For personbil kan antallet restkjøretøy ikke overstige 10 % av antall kjøretøy av samme type som ble tatt i bruk i Norge det foregående år.

Dersom 10 % utgjør mindre enn 100 kjøretøy av samme type, kan det tillates registrert maksimalt 100 kjøretøy.

Under BILs servicemarkedsforum før helgen diskuterte kommunikasjonssjef Andreas Bibow Handeland (f.v), servicemarkedssjef Trond Helge Myrvang og Espen Andersson i Statens vegvesen GSR 2-reglene.

- De fleste har kontroll
Også Tore Lillemork, seniorrådgiver hos Norges Bilbransjeforbund (NBF), henviser til overgangsregelen:

- Jeg ser ikke at det vil bli noe reelt problem all den tid muligheten for å etter-registrere restkjøretøyene ligger der, sier Lillemork til BilNytt.no.

- For typegodkjente kjøretøy som ikke klarer de nye kravene fra 7. juli, må det søkes om restkjøretøy, sier Tore Lillemork. 

Han opplyser at temaet igjen vil tas opp under et frokostmøte med NBF-medlemmene 19. juni.

Heller ikke Trond Helge Myrvang, servicemarkedssjef hos Bilimportørenes Landsforening (BIL), er alarmistisk hva angår konsekvensene av de nye kravene som vil bli innført:

- Jeg opplever ikke at det er stor bekymring blant våre medlemmer – dette basert på at det har vært få henvendelser rundt dette, sier han til BilNytt.no.

Myrvang forteller at temaet ble luftet under BILs servicemarkedsforum på Støtvig hotell rett før helgen.

- Det oppleves som at de fleste har god kontroll på dette og kjenner ordningen for registrering av restkjøretøy, sier Myrvang

Hos Toyota-importøren er man forberedt på endringen som kommer.

- Hos oss har vi god kontroll på dette, og sekunderer forhandlerne underveis, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norway.

- Biler som er bestilt og som dette angår, vil vi sørge for blir registrert i tide, presiserer han og legger til at reglene for eventuelle overliggere er godt kjent.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo