Mens Nio leverte sitt årsregnskap for 2022 først i mars 2024, er 2023-tallene klare rett før man går inn i 2025.
Årsregnskapet for 2023 viser at Nio Norway AS måtte svelge unna nok et gigantunderskudd:
Et tap før skatt på hele 234,1 millioner kroner.
Det er langt verre enn årene før.
Nio Norway har tapt over en halv milliard på kun tre regnskapsår i lille Norge, før det utfordrende året 2024:
Tilbake i 2022 tapte selskapet 155 millioner kroner, etter å ha tapt 137 millioner i oppstartsåret 2021.
Nio Norways 2023-omsetning endte på 526 millioner kroner, ned omkring 20 % fra 660 millioner kroner året før.
Resultatmarginen gikk fra vondt til verre: Fra -23,5 % i 2022 til -44,5 % i 2023.
Med 621 nye Nio i 2023, tapte selskapet denne gang 377.000 kroner for hver nye Nio som ble registrert.
Tapet per leverte bil var 137.000 kroner per bil i 2022 og på 685.000 kroner per bil i 2021.
Konverterer lån til egenkapital
Egenkapitalen i selskapet var ved utløpet av 2023 kraftig i minus:
Egenkapital var på -522 millioner kroner, mens samlet gjeld i selskapet var på 1,066 milliarder kroner.
Hoveddelen av gjelden er til morselskapet Nio Nextev Europe Holding B.V.
Årsrapporten røper at så sent som 11. desember i år avholdt selskapet en generalforsamling hvor det ble vedtatt å konvertere konserninterne lån på 899 millioner kroner til egenkapital.
Denne konverteringen skal eliminere risikoen for at fortsatt drift er usikker, da selskapets egenkapital ikke lenger vil være negativ. Dette vil ytterligere styrke selskapets finansielle stilling, heter det i årsrapporten.
Men det er ingen ting i årsrapporten som vitner om en snarlig bedring for resultatene i Norge. Tvert imot:
Selskapet skriver at de forventer at resultatene vil være på samme nivå i nær fremtid, og en bedring på lengre sikt.
Har brent av en halv milliard - før 2024
527 millioner er altså det samlede underskuddet før skatt på tre år, og ingenting tilsier altså at selskapet vil greie å forhindre at de store tapene fortsetter i 2024 og 2025.
For selv om Nio tar finansielle grep, gjør de tilsynelatende ingen endring i salgsmodellen for å minimere de store tapene:
«Nio brenner penger i peisen i kjellerstua på Karl Johan i et omfang som skulle tilsi at de hadde fått kuldesjokk» skrev BilNytt.no i kommentaren «den nye måten å selge bil på er "gamlemåten"».
Mens andre nykommere, for eksempel Xpeng og Polestar, har justert sin forretningsmodell i Norge, virker Nio dønn lojal til egen strategi selv om det fortsetter å koste dem dyrt:
Nio har fortsatt verken agenter eller forhandlere, kun servicepartnere, og knyttet til seg to nye i 2024 etter at Frydenbø Bil ga opp bilmerket.
I stor kontrast til Nio gikk den kinesiske bilimportøren Xpeng Motors Norway med overskudd i 2023 – med en salgsmodell der sterke forhandlerkonsern gjør jobben.
Det samme er nå tilfelle hos Polestar, mens kinesiske bilmerker som BYD og MG hele tiden har hatt tradisjonell forhandlermodell i Norge.
Lojal til egen strategi
Nio Norway har med sin direktesalgsmodell og fem gedigne showroom rigget seg slik at de faste kostnadene er svært høye, med kostbare leieavtaler og et stort antall egne ansatte.
Husleie gikk opp fra 25 millioner i 2022 til 41 millioner kroner i 2023.
Nio Norway har forpliktet seg til en husleie på hele 244 millioner til sammen i fem år etter 2023.
Andre bilmerker har kommunisert at de er på vei bort fra store showroom i sentrum av byer, da det ikke gir salgsresultater.
Lønnskostnader gikk opp fra 93,5 millioner til 117,5 millioner kroner.
Nio Norway har omkring 130 ansatte på sine lokasjoner i Norge:
- Hovedkontoret (er flytter fra Nydalen til Lysaker Torg 25)
- Nio House Oslo
- Nio House Kristiansand
- Nio Space Bergen
- Nio Space Trondheim
- Nio Space Stavanger
- Nio Hub/Nio Service Center (Oslo).
Flere bilmodeller
Nio har etter hvert satset på taxi-markedet med store prisavslag, i forsøk på å få opp volumene. Dette kan være med på å gjøre tapene per bil enda større.
I løpet av 2023 økte Nio porteføljen til fem modeller i Norge, mens de i størstedelen av 2022 bare hadde én.
Registreringstakten til merket har likevel fortsatt vært lavere i 2024, enn den var tilbake i 2022.
Og ikke bare har Nio – nå godt inne i sitt fjerde år i Norge etter oppstarten – lansert flere og rimeligere modeller; de har også fått på plass et nett av batteribyttestasjoner etter en trang fødsel.
Imidlertid skal det åpenbart mer til for å få fart i salget i Norge. Siden starten våren 2021 er det ifølge tallene fra OFV registrert kun 2.845 Nio totalt her i landet.
Trenger volum
An Ho, daglig leder i Nio Norway, medga overfor BilNytt.no i vår, da 2022-tallene – kraftig forsinket – ble kjent, at de må «opp noen hakk på volum», for å gå break-even.
Der er ikke Nio i dag – langt fra – selv om 889 biler registrert så langt i år er 46,5 % opp fra en svært svak tilsvarende periode i fjor.
Hele 477 av disse, eller godt over halvparten, er drosjer.
Nio og Oslo Taxi inngikk en avtale om levering av biler sensommeren 2023, som blant annet innebærer at drosjeselskapet skal få «de beste priser på bilene, batteripakker og gode garantiordninger».
Fortgang i utvidelse av batteribytte-nettet
I intervju med BilNytt.no i vinter annonserte An Ho at det fremover ville bli fokus på nettopp batteribyttestasjoner, samt på servicemarkedet.
Han understreket samtidig at underskuddene skyldtes de store investeringene.
7. november ble den 20. batteribyttestasjonen i Norge åpnet, på Tiller i Trondheim. Nio annonserte kort tid etter at de hadde passert 100.000 batteribytter i Norge siden starten.
Med den foregående byttestasjon-åpningen i september, fikk hovedstaden en ny stasjon på Furuset. Oslo har dermed to batteribyttestasjoner – etter å ha vært en hvit flekk på kartet i tre år.
Nå har Nio-eierne i det minste flere steder i Sør-Norge der de kan skifte et utladet batteri med et fulladet.
- Mange av våre brukere har ventet lenge på flere batteribyttestasjoner og det er veldig gøy å se at dette begynner å ta form i enda større grad, sa An Ho i sommer, da anlegget på Bryn åpnet .
- Vår misjon er å gjøre hverdagen til våre brukere enklere, samt å bidra til et mer bærekraftig samfunn, la han til.
Siden har det åpnet ytterligere fire stasjoner – i Sarpsborg, i Bamble, på Furuset og i Trondheim.
I juni 2024 åpnet Nio et nytt servicesenter for næringskunder.
Det var særlig viktig med tanke på avtalen med Oslo Taxi, på samme måte som åpningen av de to batteribyttestasjonene i Oslo.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn