I 2017 ansatte Jan Olav Fikstvedt i Møller Bil Stavanger og Forus en ny bilselger i et vikariat. Det skulle bli et vendepunkt – også for sjefen selv.
Fikstvedt er daglig leder for Møller Bil Sør-Rogaland AS som omfatter Møller Bil Stavanger (Volkswagen personbil og nyttekjøretøy) og Møller Bil Forus (Audi og Skoda), som begge er lokalisert på Forus-området i Stavanger.
De to forhandlerne omsatte for rundt 1,6 milliarder kroner i fjor.
En vekker
Den nyansatte tilbake i 2017 var Sara Lyngholm Lodden.
Etter en periode med bilsalg forlot hun forhandleren og gjennomførte en mastergrad blant annet i endringsledelse.
Salgsjobben hadde hun utført så bra at Jan Olav Fikstvedt «tilbakekalte» henne og ansatte 23-åringen som markedssjef.
Det har han ikke angret en dag på.
- Unge mennesker utfordrer sjefene sine på en helt annen måte. Hun tenkte helt annerledes enn meg og fikk meg til å se ting på nye måter, der jeg var inngrodd i gamle mønstre.
Det sier Jan Olav Fikstvedt til BilNytt.no i dag om vekkeren han fikk som 61-årig leder.
- Jeg måtte ta meg selv i nakken og lede på en annen måte. Det krever mer av meg, men det er farlig hvis man går i den vanlige tralten. Det har vært en veldig fin reise, sier Jan Olav Fikstvedt.
I dag har forhandleren stor variasjon blant de ansatte i salgsavdelingene og flere dyktige kvinner i lederroller og selgerstillinger, forteller han.
Dette er resultatene av et målrettet arbeid i Møller Bil Sør-Rogaland:
- Audi har kvinnelig markedssjef og to kvinnelige selgere.
- Skoda har kvinnelig markedssjef og to kvinner som selgere.
- Volkswagen mannlig markedssjef, og en kvinne som selger.
- Bruktbil mannlig markedssjef, og en kvinne som selger.
I sommer skrev BilNytt.no også om Bilia Skøyen, der flere av forhandlerens beste selgere er kvinner.
Ønsket en motsats
I Stavanger forteller Jan Olav Fikstvedt at da han innså at selgerne måtte være like forskjellige som kundene, startet arbeidet med å sette sammen team:
Selgerne skulle ha ulik bakgrunn og erfaringer.
- Vi måtte bli attraktive for dem som kanskje ikke tidligere har sett bilbransjen som en karrierevei – nemlig kvinner, sier Jan Olav Fikstvedt. Marianne Halvorstad er bruktbilselger i Møller Bil Stavanger.
- Vi ville også ha tak i unge mennesker med utdannelse, sier Jan Olav Fikstvedt.
Han utdyper:
- Jeg ønsket selgere som er litt motsats til «de gamle røverne». De er gode selgere, men har kanskje ikke alltid samme struktur og evne til å kunne formulere seg skriftlig og muntlig for å følge opp kundene på en god måte.
Forhandlerlederen sier de har gjort mye forskjellig for å nå unge mennesker, blant annet speed-dating med rekrutteringsintervjuer på BI.
- Når vi har presentert oss som firma på ulike arrangementer, snakker vi mindre om biler og salgsvolum og legger mer mer vekt på at vi jobber med mennesker og å skape gode relasjoner.
- Vår jobb er å gjøre kundene fornøyde. Da får vi et godt omdømme og det er det som vil gi inntjening i fremtiden. Vi har tenkt de lange linjene.
Les også: Slik har Toyota-kjempen lyktes med mangfoldsarbeidet

Fra venstre på bildet:
- Marianne Halvorstad, selger bruktbil, Møller Bil Stavanger
- Martine Håstø Borgenvik, selger Skoda, Møller Bil Forus
- Hanne Vølstad, markedssjef Audi, Forus
- Jan Olav Fikstvedt, daglig leder Stavanger og Forus
- Ida Lislevand, selger Volkswagen, Stavanger
- Karianne Gullaksen Lunde, selger Skoda, Forus
- Frida Erga Brunes, selger Audi, Forus
- Gir energi
Fikstvedt sier at unge mennesker med utdannelse krever noe helt annet av en leder, men at det har gitt ham energi.
- Kan du gi noen eksempler på hvordan du har måttet endre deg?
- Blant annet hvordan vi snakker til hverandre. Sjargongen er blitt en helt annen, sier Fikstvedt og trekker frem at unge mennesker ikke bare vil bli gitt instruksjoner:
- De vil drøfte ting. De har gått på skole og er vant til å resonnere for å forstå.
- De unge spør om hvorfor vi gjør det sånn eller slik, og tar ikke et ja for ja eller et nei for nei, sier Jan Olav Fikstvedt. Her med nybilselger Volkswagen Søren Skartveit hos Møller Bil Stavanger.
- De er selvstendige, de vil skrive brevene til kundene selv.
Fikstvedt mener «den nye vinen» har gjort ham mer pedagogisk som leder.
- Jeg er blitt mer åpen for å drøfte i stedet for å gi kommandoer, sier Jan Olav Fikstvedt.
Kvalifikasjon, ikke kjønn
Jan Olav Fikstvedt understreker at han ikke ansetter kvinner bare fordi de er kvinner.
- Overordnet tror jeg det er lurt at vi gjør oss attraktive for unge mennesker. Da vil vi få kvinnelige søkere også, sier Fikstvedt. Her er han med Skoda-selger Karianne Lunde i Forus-avdelingen.
- Hvor stabil er arbeidskraft som ofte er uten kunnskap om bil og bilbransjen?
- Det er min jobb å gi dem utfordringer slik at de blir. Det kan være mer eller annet ansvar og gjerne bytte over til andre merker. Slike endringer utløser energi.
- Stort ansvar fra ung alder skaper nok en viss lojalitet – jeg har turt å satse på dem. Jeg har ikke mistet noen, legger Fikstvedt til.
I akkurat det siste tar han litt feil, for akkurat hun snuoperasjonen startet med, Sara Lyngholm Lodden, startet på vårparten i 2024 som salgssjef for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller.
- Husker godt
- Er det ikke en ulempe dersom selgerne er uten kunnskap om bil og bilbransje?
- Unge mennesker har lett for å bli kjent med nye produkter og tar til seg kunnskap raskt. De er vant med å lese seg opp og de husker godt. De er jo så friske i hodet, sier Fikstvedt entusiastisk.
Selgerne trenger ikke være eksperter, mener han:
- De skal ha nok produktkunnskap til å kunne føre en fornuftig samtale med kundene. Mange kunder er godt opplest og kan ofte mye. Hvis selgeren ikke kan svare, tilkaller vi en en produktspesialist.
Fikstvedts mantra er at selgerne mest av alt skal bygge tillit og ivareta kundene.
- De skal se dem og lytte.
Her er nybilselger Audi hos Møller Bil Forus, Rolf Thomas Johansen, sammen med herr og fru Gabrielsen, som gjennomfører kjøp av en Audi Q6.
Les også: Undersøkelse: Bilbransjen oppfattes som sinke på flere områder
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn