Overgangen til elektriske varebiler går langt tregere enn for personbiler.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) utgjorde elvarebiler under 30 % av nybilsalget i 2024, en nedgang fra året før.

Det var Volkswagen som registrerte flest elvarebiler i fjor med 3.866 biler. Merkets el-andel i eget varebilsalg endte på 41 %. 

Toyota ble nummer to i elvarebilmarkedet med 1.363 elvarebiler i fjor og en el-andel i eget varebilsalg endte på 37 %.

Må pushe elvarebiler i år
- Vi i Toyota Norge har en ubegrenset tilgang til elvarebiler i 2025, og bestillingen fra Brussel er å få solgt så mange som mulig, sier Piotr Pawlak til BilNytt.no.

Han er administrerende direktør i Toyota Norge.

I år må Toyotas Proace-serie ha over 60 % elbilandel i Norge for å møte kravene fra Toyota i Brussel.

Derfor rigger den norske importøren seg nå for å bli en stor pusher av elektriske varebiler i 2025.

Men norske Toyota-forhandlere har slitt med å klare å selge elvarebiler til bedriftskundene uten å løse flåtekundenes største utfordring:

Lading for bedriftens ansatte, og oppgjøret for dette.

- Bedriftskundene har etterlyst enklere løsninger for refusjon og administrasjon knyttet til lading, så det skal de få, sier Piotr Pawlak selvsikkert.

- En «game changer»
Mens Toyota ligger relativt godt an til å tilfredsstille de europeiske utslippskravene for personbiler, har produsenten store utfordringer med å møte CAFE-kravene på varebil.

Det medfører at Toyota Norge må selge omkring to elvarebiler for hver dieselvarebil i 2025.

Den norske Toyota-importøren har derfor vært nødt til å bruke store ressurser for å senke terskelen for at bedriftskunder kan velge elvarebiler: 

Selskapet lanserer nå «Toyota Profflading» som ifølge importøren er en helt ny ladeløsning som vil gjøre hverdagen lettere for både for sine bedriftskunder og deres ansatte:

- Tjenesten er utviklet for å møte behovene til våre bedriftskunder, sier Pawlak.

Den nye løsningen skal ifølge Pawlak gi bedrifter én samlet faktura for all lading og sørger for at ansatte får automatisk refusjon for hjemmelading.

- Vi tror dette kan være en «game changer» for bedrifter som vurderer å bytte til elektrisk varebil, sier Pawlak.

Han hevder at Toyota var tidligere ute enn sine konkurrenter med å vise kundene hva de kan spare ved å velge en elektrisk varebil, og at Toyota nå løser en av kundenes største utfordringer.

Alf Moland, som har jobbet i Toyota Norge siden 2005, er leder for «Toyota Profflading». - Det har vært utfordrende å komme i mål, sier han til BilNytt.no.

Har spurt kundene
Den nye løsningen er utviklet i Norge, i likhet med den digitale løsningen for servicemarkedet som ble lansert før jul.

«Toyota Profflading» lanseres nå i januar etter en lengre pilotperiode.

Før lanseringen har Toyota gjennomført kundeundersøkelser for å finne ut hva som skal til for at flere skal velge elbil:

Arbeidsgivere i Toyotas kundeportefølje har etterlyst en oversikt over alle ladeutgifter på én faktura, og en måte å forenkle ladeadministrasjonen av hele selskapets bilflåte.

Samtidig har ansatte som bruker elektrisk firmabil ønsket tilgang til offentlig lading uten å gjøre kostbare utlegg og mulighet til å slippe det administrative arbeidet knyttet til refusjon for hjemmelading.

Toyota Norge mener den nye løsningen adresserer begge parters behov. 

- Det er viktig at de som bruker bilen hver eneste dag har en god opplevelse med elektrisk varebil. Vi har tenkt mye på sluttbrukeren mens vi har jobbet med løsningen, sier Pawlak. 

Han mener løsningen vil føre til økt bruk av hjemmelading og dermed bidra til lavere kostnader sammenlignet med at ansatte bruker hurtigladere.

- Løsningen gjør at bedrifter sparer penger, samtidig som de bidrar til fornøyde medarbeidere og økt effektivitet ved at medarbeidere lader mindre i arbeidstiden, og mer hjemme om natten.

Mål om 3.000 abonnenter
Med «Toyota Profflading» kan de ansatte bruke ett ladekort som kan brukes på offentlige ladestasjoner, men aller viktigst på hjemmeladeren til den ansatte:

Den ansatte slipper å beregne forbruk, pris og å kreve pengene tilbake fra arbeidsgiver. 

Arbeidsgivere slipper å administrere kredittkort eller separate regninger, og all ladeinformasjon fra bilflåten samles på ett sted.

Til slutt får de én samlet faktura som kan integreres med leasingkostnader. 

Piotr Pawlak har satt seg ambisiøse mål for lanseringen:

- Vi skal ha hele 3.000 abonnenter til Toyota Profflading innen midten av 2025, sier han.

Les også: Denne bilen vil sette fart på to bilmerkers elbilandel i 2025

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn