I forrige uke frarådet NAF kunder å kjøpe bruktbil fra Birger N. Haugs outlet-konsept.
Etterpå gikk Tore Rylander i Norges Bilbransjeforbund (NBF), der Birger N. Haug ikke er medlem, ut med et innlegg der NBF mener at NAF skremmer bruktbilkjøpere.
NBF skriver at «absolutt ingenting er galt med bruktbiloutlets» hvis forhandlerne følger fem enkle råd.
Ifølge Motor.no gikk NBFs Egil Steinsland ut og ba Birger N. Haug om å tenke seg om, slik at salg av bruktbil ikke får et unødvendig dårlig rykte.
BilNytt.no snakket med både Birger N. Haug-eier Carl-Einar Haug og administrerende direktør Christian Stenbo om hvordan situasjonen påvirker Birger N. Haug:
- Vi jobber med saken nå, sa Birger N. Haug-sjefen til BilNytt.no i forrige uke.
Tar grep
I dag kan han gi flere detaljer for hvilke endringer Birger N. Haug nå gjør i sitt outlet-konsept:
Birger N. Haug går selv ut i dag og svarer opp kritikken ved å varsle endringer i outlet-konseptet:
- Når en kunde kjøper outlet-bil hos Birger N. Haug skal kunden oppleve oss som åpne, ærlige og profesjonelle, sier Christian Stenbo.
Han viser til at konseptet har fått kritikk for å ikke være tydelig nok på forbrukerrettighetene.
Nå endrer Birger N. Haug praksis for å rydde all tvil av banen:
- Hele bakgrunnen for outlet-konseptet er at kunden skal oppleve det som trygt å kjøpe en eldre bruktbil. Kunden skal ikke være i tvil om sine rettigheter som forbruker, sier Stenbo.
Innfører tilstandsrapporter
Alle outlet-biler vil få en tilstandsvurdering som gir kundene informasjon om bilens tekniske tilstand.
Denne tilstandsvurderingen inngår fremover som en del av kjøpekontrakten med Birger N. Haug.
- Dette gir våre kunder et enda bedre grunnlag for å vurdere sitt kjøp, sier Christian Stenbo.
- Vi har alltid vært opptatt av å gi korrekt informasjon, og tilstandsvurderingene gjør denne informasjonen enda mer strukturert og tydelig.
- Som varslet ønsker vi å ta en gjennomgang og kvalitetssjekk av outlet-konseptet vårt. Som et resultat av denne gjennomgangen har vi besluttet å gjøre endringer i konseptet, sier Christian Stenbo.
Følger forbrukerkjøpsloven
Videre vil annonser for outlet-biler inneholde informasjon om at bilen selges uten bruktbilgaranti fra Birger N. Haug, samtidig som forbrukerkjøpslovens regler gjelder fullt ut, opplyser Stenbo.
Dette innebærer fem års reklamasjonsfrist, innenfor de rammer loven gir.
Birger N. Haug var tidlig ute med outlet-konseptet i Norge da de åpnet sin første outlet i Røyken i 2017.
Gjennom årene har konseptet blitt videreutviklet og forsterket i tråd med erfaringer og tilbakemeldinger.
- Vi er tydelige og ærlig på at outlet-biler er eldre bruktbiler som selges billig, samtidig som kjøpsopplevelsen skal være profesjonell og ryddig, sier Stenbo.
- Eldre bruktbil innebærer større risiko enn nyere biler, noe vi aldri har lagt skjul på. For oss er det viktig å ikke skape falske forventninger.
Gjennomgår alle annonser
Forhandleren skal nå systematisk gjennomgå alle annonser knyttet til outlet-konseptet for å sikre at all kommunikasjon oppfyller den nye praksisen.
- Denne prosessen vil ta noe tid fordi vi ønsker å være grundige. Målet er at ingen kunde skal være i tvil om sine rettigheter når de kjøper bil hos oss, sier Stenbo.
Inviterer til dialog
Som en del av arbeidet ønsker Birger N. Haug å invitere NAF og Forbrukerrådet til møte.
- Vi kommer til å invitere NAF og Forbrukerrådet til et møte. Vi vil lytte, handle og være med på å styrke hele outlet-markedet.
- Heldigvis opplever vi at vi har mange fornøyde kunder som har tillit til oss, en tillit vi ønsker å leve opp til også i fremtiden, avslutter Stenbo.
Les også: - Er outlet en omdømmerisiko for bruktbilselgeren?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn