BYD fosser frem mot all time high i Norge, selv om det har vært roligere de siste ukene:

I 2021 ble det registrert 1.066 eksemplarer, året etter 2.655, før det i 2023 ble det et godt steg tilbake med 1.388 personbiler.

I 2024 ble det registrert 2.669 eksemplarer. Det tallet er for lengst passert:

Per 15. september i år er det ifølge OFV registrert 3.460 nye BYD personbiler i Norge, en fremgang på hele 133 %.

2.400 biler før nyttår
Men nå er det forholdsvis stille på registreringsstatistikken. Det har en naturlig forklaring:

- Vi er tomme, sier Frank Dunvold til BilNytt.no.

- Vi har vært litt forsiktige med å bestille biler. Det ligner ikke oss, legger RSA-sjefen til. 

- Det er uvanlig at vi opererer med ventetid.

- Min påstand er at BYD Sealion 7 akkurat nå er blant Norges fem mest solgte biler, hvis vi måler etter kontraktsinngang.

Nye biler er nå på vei i flere omganger:

Innen året er omme vil registreringstallene være betydelig høyere, slår Dunvold fast:

- Vi har en båt med 498 biler på vei hit og venter en ny båt med 914 biler i slutten av måneden. Det kommer en tredje båt med omkring 1.000 før året er omme. 

- Jeg er nærmest blitt skipsmegler, smiler Dunvold.

Frykter for momsgrensen og økte avgifter
BYD vil passere 6.000 nye personbiler i år, hvis alle de 2.412 nye bilene som er underveis blir registrert før nyttår.

- Mange av bilene som er på vei er allerede solgt, sier Frank Dunvold.

Og de kommende forhandlingene om statsbudsjettet kan føre til at det blir enda mer fart på BYD-registreringene, tror Dunvold:

- Det blir registreringsrush, ikke minst dersom momsgrensen blir flyttet til for eksempel 400.000 kroner i forbindelse med statsbudsjettet, sier Frank Dunvold.

Han tenker at det fort kan bli resultatet ettersom Arbeiderpartiet må få til en budsjettenighet med Senterpartiet, Rødt, SV og MDG.

- Det kan bli kamp om pengene, og da kan løsningen være at momsgrensen og vektavgiften kan bli justert. Jeg frykter det, sier Frank Dunvold.

- Men ettersom ESA har godkjent momsfritak på elbiler ut 2026, håper vi at myndigetene ikke gjør endringer i det kommende budsjettet, men venter et år til, sier Dunvold.

Han mener flere snur debatten på hodet når de bruker argumenter om at økt moms på elbiler vil føre til at folk begynner å kjøpe fossilbiler i stedet for elbiler.

- Det er ingen grunn til å frykte det. Fossilbiler er allerede for dyre til det.

- Den store faren derimot, er at hvis momsen øker mye, blir det et kraftig fall i nybilsalget.

- Hvis elbiler blir for dyre, får vi ikke skiftet ut de gamle fossilbilene. Det er det eneste argumentet mot å røre momsen nå, sier Dunvold. 

- Momsgrensen bør ikke røres, sier RSA-sjef Frank Dunvold.

Haster bilene til Norge
- Hvis det skulle bli endret momsgrense fra 1. april 2026, vil dere da bestille enda flere biler med levering før den trer i kraft? 

- Selvsagt vil vi det, svarer Dunvold.

- En utsatt innføring vil være fornuftig. Da får man tid til å områ seg, få biler på frakt og kunder kan om mulig få bestilt og levert før momsen inntreffer. 

Nettopp av denne grunn er alle bilbåtene lastet med BYD planlagt å gå rett til Drammen havn.

- Vi har ikke tid til å laste om i Europa. Noen av båtene kan riktignok gjøre stopp i Europa og losse noen biler.

- Vi jobber med å få biler levert til kundene dersom det skulle bli endringer i momsen.

BYD Sealion 7 er storselgeren med 2.326 registrerte eksemplarer hittil i år, foran Dolphin med 430 og Seal U med 307 biler.

Suzuki eVitara
Frank Dunvold venter også en solid forsendelse av Suzukis eVitara før året er omme.

En for importøren etterlengtet modell, siden det er merkets aller første elbil. 

Opprinnelig var planen at kundeleveringene skulle starte i september, stipulert til hele 1.500 biler før nyttår. 

Planene er endret etter at det oppsto produksjonsproblemer, grunnet mangel på sjeldne jordarter.

- Slik det ser ut nå får vi 6-700 Suzuki eVitara mot slutten av året og vi planlegger for 3.000 biler neste år, sier Frank Dunvold.

Han virker godt fornøyd med å få en storselger under en eventuelt ny toppmomsgrense:

- Hvis momsgrensen flyttes til 400.000 kroner får vi eVitara under den også, smiler Dunvold.

Toyota-forsinkelse
Suzuki-plattformen er også tildelt Toyota, i samarbeidet de to produsentene imellom.

Toyota hadde, før forsinkelsene oppsto, planlagt for 3-4.000 registreringer av «søstermodellen» Toyota Urban Cruiser i år, med start fra oktober.

Slik det ser ut nå, kommer ikke Toyotaene før et stykke ut i første kvartal 2026.

- Hvorfor får dere biler i år mens Toyota ikke får?   

- Hvem lager bilen, spør Dunvold tilbake retorisk. 

- Det er en Suzuki og derfor kommer vi foran i køen, slår han fast.

Suzuki eVitara skal produseres ved Gujarat-fabrikken i India. 

Jakter biler til andre land
I Norge er RSA importør av Suzuki, Isuzu, BYD, Maxus, JAC, KGM – og står bak forhandlerkjeden RSA Bil. 

Selskapet er også BYD-importør på Island.

RSA er importør for Maxus i Norge, Sverige, Danmark, Island, Grønland, Færøyene, Finland, Baltikum, Polen, Ukraina og Tyskland. I Tyskland signerte RSA nylig JAC-importen.

Da BilNytt.no møtte Frank Dunvold og kommersiell direktør Espen Kristoffersen under IAA-messen, var de på jakt etter flere nye bilmerker for andre markeder enn Norge.

I juni klappet uvanlig nok en direktebåt fra Kina med nesten 900 eksemplarer av Sealion 7 til kai i Drammen havn.

Normalt skjer omlasting av slike leveranser i en europeisk havn før videre transport til Norge.  

Les også: BYD-forhandlerne foran oppgradering av anleggene

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn