BilNytt.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud og Stian Blindheim


Forrige ukes nyhet rystet i grunnvollene til alle Bilia-medarbeidere, til alle i Volvo-nettverket, ja, til alle i bilbransjen.

Det var naturligvis forrige ukes "snakkis" i bilbransjen og øvrig næringsliv. Bernt Jessen var først ute med å mene noe om bakgrunnen for oppsigelsen her i BilNytt.no.

Siden har det vært mange teorier og meninger.

Det er flere faktorer som er interessante:

  • BALANSE I FORHANDLERNETTVERKET
     
  • DIGITALISERING OG DIREKTESALG
     
  • VOLVO-EIER MED HASTVERK
     
  • NYTT HOVEDANLEGG I OSLO OG FORHANDLEROPPKJØP 
     
  • ENDRINGER I GRUPPEUNNTAKET

Det var først nærliggende å tro at alle Volvo-forhandlerne hadde fått oppsigelse for reforhandling av avtalene, og at børsnoterte Bilia var den første til å melde dette. Det viste seg imidlertid fort at det var mer dramatisk og at det kun var Bilia som var sagt opp som Volvo-forhandler.

Over natten forduftet en fjerdedel av Bilias børsverdi.

BilNytt.no har den siste tiden skrevet at det skjer en omorganisering hos Volvo-importøren. Mange i Volvo-nettverket har ventet på at noe skulle skje. En oppsigelse av Bilia var imidlertid ikke det de så komme.

«Hvorfor går man til et så drastisk skritt med en aktør som gjør en veldig god jobb?» spør øvrige Volvo-forhandlere seg.

Svaret ligger ganske sikkert i helt andre grunner enn dårlige prestasjoner. For Bilia har en fortløpende god track record, noe også Volvo Forhandlerforening var tydelige på i BilNytt.no søndag.

Bilias 13 Volvo-forhandlere i Norge står for nærmere 40 % av Volvos nybilsalg her i landet. 

Indikasjoner på dårlige salgstall for Volvo i Oslo blir for snevert. Fornebu (Bærum) og Oslo må sees under ett.

I tillegg er det først nå i november at Volvo har sin første elbil på plass. Uten en elbil har det vært utfordrende å krige om markedsandeler for Bilias forhandlere i Stor-Oslo.

Rett før oppsigelsen fra Volvo ble det kjent at Bilia i samarbeid med Volvo hadde funnet fremtidsløsningen for Volvo i Oslo, etter 40 år på Økern.

Bilias nye hovedanlegg for Volvo i Oslo på 12.500 kvadratmeter er ferdigstilt i 2023 med en leieavtale som går helt frem til 2038. 

Les også: Bilia bygger nytt Volvo-anlegg på 12.500 kvm i Oslo

Bilia-sjef Frode Hebnes uttalte i midten av november at utbyggeren vil tilpasse nybygget i Oslo slik at både Bilias og Volvo sine krav til kvalitet, kundefokus, miljø og synlighet blir ivaretatt på en god måte.

Denne langsiktige planleggingen sammen med Volvo er derfor et av momentene som nok gjør at Bilia er ekstra overrasket over oppsigelsen.

- Elsker Bilia
Lite henger så tett sammen som Bilia og Volvo i Norge, og forholdet har røtter helt tilbake til 1933, da John Erik Isberg fikk forhandleravtale med Volvo i Oslo.

Konsernet har vokst siden den gang, og Bilia-konsernet er ifølge ICDP det 11. største bilkonsernet i Europa.

Bilias konsernsjef Per Avander var klokkeklar på én ting forrige uke:

- Kundene elsker Bilia, og vi har møtt alle mål som vi har fått hos Volvo, sa han.

Alle som har vært kunde eller jobbet hos Bilia vet at konsernet er helt i tet når det gjelder kundeservice. Det er mål for hvor lang tid det skal ta før kunden får et «Hei!» og en kopp kaffe. 

Selv om det er Volvo som har satt mange av KPI-ene, er det Bilia som har levert resultatene ut mot kundene. De har nok også bidratt i Volvo-nettverket med «best practice» fra sine andre merker – BMW og Toyota.

Bilia har, med sin høye markedsandel i Norge, utvilsomt vært en helt avgjørende faktor for at bilmerket Volvo har vunnet Norsk Kundebarometers kåring av høyest kundetilfredshet to år på rad de tre siste årene - uansett bransje.

Holdningen overfor kundene sitter så godt i Bilia-organisasjonens ryggrad at til og med når vi i BilNytt.no-redaksjonen ringer administrerende direktør i Bilia svarer han på følgende måte:

«Velkommen til Bilia, du snakker med Frode».

Les også: Bilia med tre merker med topp kundetilfredshet 

Da Frode Hebnes la frem tallene for Bilias aktivitet i Norge etter årets ni første måneder, kunne han slå fast at konsernet aldri hadde levert et sterkere kvartalsresultat, eller hatt større ordrereserve i Norge. Det går mot tidenes rekordresultat i Norge.

Balanse i nettverket
Det må føles som et stort paradoks for Bilia at de som den største aktøren er den mest utsatte i Norge, samtidig som importøren har meldt at de ønsker større og færre enheter.

Som den største aktøren i Volvo-nettverket har Bilia på mange måter hatt rollen med å utfordre Volvo-importøren på vegne av alle Volvo-forhandlerne, for eksempel i diskusjoner om forhandlervilkår, implementering av nye systemer – eller Care by Volvo.

Styrkeforhold og balanse i forhandlernettet er et svært aktuelt tema blant mange av bilimportørene.

Importørene ønsker ikke å gjøre seg sårbare ved å legge for mange egg i samme kurv – hverken når det gjelder forhandlinger om vilkår, eller når det gjelder det aktuelle forhandlerkonsernets skifte av fokus til eventuelt andre bilmerker.

BMW er den importøren som gjennom konsolidering har kommet lengst med å ha få og store eiere i sitt forhandlernett, men samtidig med balanse. Bilia og Bavaria er jevnstore aktører, mens Sulland nå er en betydelig tredje-aktør med hele 12 BMW-forhandlere.

Hos de øvrige store bilimportørene er det som regel kun der bilimportøren selv eier forhandleren at de lar én aktør vokse seg stor, eksempelvis Motor Forum, Bauda (deleid), Møller Bil og Bertel O. Steen Detalj.

Hvis Volvo mente at Bilia allerede var for store, er det rart at de godkjente oppkjøpet av Jensen & Scheele Bil i 2019, noe også forhandlerforeningen har trukket frem.

I slutten av oktober ble Bilia-eide Jensen & Scheele Bil tildelt Volvo-importørens nyopprettede «Gull Verdt»-pris for unike og personlige kundeopplevelser. Lite visste nok Volvo-sjef Rita Kristin Broch om oppsigelsen da hun stekte vafler til prisvinneren.

Flere sterke signaler
Bilia har all grunn til å være overrasket over oppsigelsen. Det har imidlertid vært flere ulike forvarsler på at det er store endringer på gang i måten Volvo ønsker å selge sine biler på.

Over tid er Volvo blant aktørene som har hintet mest om digitalisering og direktesalg fra produsenten.

Allerede i 2014 var daværende administrerende direktør i Volvo Car Norway, Øystein Herland, tydelig på at Volvo skulle ha en lederrolle når det gjaldt digital handel av nye biler.  

Da siste generasjon Volvo XC90 ble lansert høsten i 2014, ble som kjent 1.927 spesialutgaver solgt på nett. Disse var borte på et blunk.

Og da Volvo lanserte første versjon av abonnementstjenesten Care by Volvo i 2016, var Herland tydelig på at konseptet var et skritt i retning av den fremtidige digitaliseringen av bilhandelen.

Les også: Herland: - Timingen er riktig

Til tross for at Care by Volvo ble lansert i versjon 2.0 i år, er det foreløpig levert ut et beskjedent antall biler. Likevel trekker importøren ofte frem Care by Volvo som en salgskanal i sin kommunikasjon.

Volvo Cars har som uttalt ambisjon at 50 % av merkets bilsalg globalt skal skje digitalt innen 2025. Produsenten har også som målsetting at det skal etableres fem millioner direkte kontakter mellom produsenten og kunden innen 2025.

Det er kun fire år frem i tid.

Volvos eier Geely har allerede 100 % direkte kundekontakt for søstermerket Polestar

«Digital paranoia» - eller digital realitet?
Volvo har vært tidlig ute med å endre servicemarkedet, først med PST, og deretter VPS. Her ligger de fortsatt milevis foran konkurrentene.

Les også: 80 % av Volvo-servicene gjøres på timen

Nå tar Volvo tilsynelatende tak i distribusjonen og salgsformen. Her kan de imidlertid ikke si at de er først. Tesla har holdt på siden 2013, uten at andre i særlig grad har kopiert dem.

Kanskje blir Volvo blant de første av de tradisjonelle bilaktørene som får satt direktesalg fra produsenten ut i live i stor skala. I Sverige selges imidlertid allerede Mercedes-Benz etter agentmodellen og i Tyskland opptrer Volkswagen-forhandlerne som agenter for fabrikken i ID.3-salget. Tidligere har også BMWs i3 blitt solgt på samme måte.

Det er mye som tyder på at den såkalte «digitale paranoiaen» som herjet store deler av bransjen for et par år siden, for eksempel hos Møller Mobility Group og Bertel O. Steen, absolutt ikke har roet seg hos Volvo og deres kinesiske eiere. Kanskje snarere tvert imot. 

Kanskje mener Volvo at de ligger bak tidsskjemaet for digitalisering – selv om de ikke nødvendigvis ligger bak alle sine tradisjonelle konkurrenter.

Det er muligens ikke digital paranoia – kanskje det er en digital realitet Volvo nå er i ferd med å innføre?

Kopiere Polestar-modellen?
Flere Volvo-forhandlere har bare ventet på at Polestar-modellen på et tidspunkt skal kopieres over til Volvo.

Polestar-modellen er en indikasjon på hvordan utviklingen kan bli i hele Volvo-nettverket. Mens Polestar selv driver flaggskip-butikken i Oslo sentrum, gikk de i kompaniskap med Volvo-forhandlerne  Frydenbø, Nardo og Kverneland om de øvrige Polestar Spacene i Norge.

Det er imidlertid ingen av Volvo-forhandlerne som har kunderelasjoner når det gjelder verken salg eller service av Polestar-bilene. 

Fabrikken «eier kunden».

BilNytt.no meldte i forrige uke at Norges andre Polestar Space nå er åpnet i Stavanger sentrum. Kverneland Bil drifter spacet. 

Det er ikke usannsynlig at Bilia om to år får fortsette som Volvo-forhandler utenfor Oslo, eller at de blir agent og servicepartner også i Stor-Oslo. 

En ny form for avtale med Bilia vil kunne gi en dobbel gevinst for Volvo:

Produsenten kan få kontroll over Stor-Oslo og direkte kundekontakt i Norges desidert største by, samtidig som størrelsen på den største eieren i forhandlernettet reduseres og balansen i Volvo-nettverket blir jevnere.

For øvrige norske Volvo-forhandlere kan det dermed være langt tryggere å være forhandler i en mindre region, selv om produsenten selv tar over kundeforholdet i hele nettverket. Norske familieeide Volvo-forhandlere kan muligens i større grad bli «reddet» av geografien.

I år vil Volvo-forhandlere tjene godt på Polestar, grunnet høyt salg i lanseringsåret, og ikke minst grunnet tilbakekallinger og flere timer på verkstedene enn forutsett.

Men hvor lukrativ er Polestar-modellen i år tre eller fire? er spørsmål som stilles.

BilNytt.no har flere ganger tatt opp temaet direktesalg fra produsent til sluttkunde med Volvo-importøren.

«Hvis det kommer endringer i hvordan vi selger våre biler i Norge vil vi eventuelt informere om det», gjentok Volvo-sjef Rita Kristin Broch på flere spørsmål da BilNytt.no snakket med henne om blant annet fremtidig distribusjon og nettverk tidlig i november.

I forbindelse med at Volvo-importøren i høst meldte seg inn i Norges Bilbransjeforbund (NBF), spurte BilNytt.no om det var aktuelt for importøren å gå inn i rollen som detaljist i Norge, for eksempel ved å kjøpe opp forhandlere som i Sverige.

- Det foreligger ingen planer om det i Norge for øyeblikket, svarte kommunikasjonssjef Erik Trosby. 

Fabrikken kjøpte forhandler for halv milliard?
Det er nærliggende å tenke at produsenten selv kan ta hånd om de store byene som Oslo, Stockholm, København og Gøteborg.  

I de to svenske storbyene tok Volvo kraftfulle grep allerede for kort tid siden:

Volvo Cars stoppet faktisk Bilias oppkjøp av den store forhandleren Upplands Motor. Volvo Cars gikk deretter selv inn som kjøper av forhandlerkjeden.

I begynnelsen av september gikk Bilia-eier Mads Qviberg ut i avisen Dagens Industri og sa at han trodde Volvo Cars må ha betalt mellom 500 og 600 millioner svenske kroner for selskapet som Bilia hadde ønsket å kjøpe.

Samtidig er Volvo Cars i ferd med å overta forhandlerkjeden Bra Bil i Sverige.

Målet er å slå sammen Upplands Motor og Bra Bil med sitt egen forhandlerselskap Volvo Bil, for å teste «en teknologiledet transformasjon av detaljhandelsvirksomheten».

Det er usikkert hvordan klimaet mellom Volvo Cars' kinesiske eiere og Bilia har utviklet seg etter at produsenten stoppet Bilias oppkjøp av Upplands Motor.

Men det er mye som tyder på at beslutningen om oppsigelse er tatt ganske nylig hos Volvo Cars og Geely.

At avgjørelsen er tatt over hodet på den norske Volvo-importøren er hevet over tvil. 

Ifølge Volvo Car Norway var oppsigelsen en konsernbeslutning

For sent ute - for lansering av XC40 Pure Electric 
Volvo hadde en gylden mulighet til å innføre en ny distribusjonsform samtidig som de nå i høst tok skrittet inn i den elektriske verden med sin nye helelektriske bil, Volvo XC40 Recharge Pure Electric.

Det ville vært god timing for å innføre en ny distribusjonsløsning.

Det rakk de tydeligvis ikke.

Neste år kommer Volvo med enda en ny elbil. Hvis Care by Volvo-plattformen skal spille en sentral rolle ved elbilsalget og det skal lykkes i Norge, må nok konseptet endres slik at Care by Volvo går fra å være er en leasing- og leieportal, til også å bli en salgsportal. Norske bilkjøpere er fortsatt glad i å eie bilene sine – og spesielt elbilene – i dagens avgiftsregime.

Nettopp det at Bilia ble sagt opp først, kan i neste omgang kanskje bli en fordel for Frode Hebnes i Norge  og Per Avander i Sverige. De vil begge kunne omstille seg først, for en ny fremtid.

Konspirasjonsteorien:
Gruppeunntaket

Jon Winding-Sørensen

Hvis vi skal gripe tak i dagens situasjon og virkelig vil jobbe med en skikkelig konspirasjonsteori kan vi se på Gruppeunntaket.

Det arbeides for tiden hardt med et nytt gruppeunntak som vil kunne tre i kraft den 31. mai 2023.

Hva det vil inneholde, av for eksempel beskyttelse mot underlige oppsigelser, er det ingen som vet.

Hvordan et nytt gruppeunntak vil regulere merkeautoriserte verksteder, er det heller ingen som vet.

Faktisk er det ingen som vet om det virkelig vil bli noe nytt gruppeunntak, selv om sannsynligheten for det er stor.

Dette kan bety at Volvo har sett en mulighet få andre foreløpig har sett.

Hvis Volvo tar et kraftfullt grep i dag, et grep som først vil bli satt ut i livet i 2023, vil de ha en tempofordel (hvis det er slik de ser på det) i forhold til alle andre som først våkner opp når det nye Gruppeunntaket er på plass og man da, kanskje, kan herje som man vil med kontrakter og partnerskapsavtaler.

Det er kanskje der vi finner årsaken til at Volvos Internasjonale Forhandleforening – EVCDA – har meldt seg inn i den nye takorganisasjonen AECDR (der også NBF har meldt seg inn). Organet jobber hardt med å vedlikeholde Gruppeunntaket slik vi kjenner det i dag.

Det er lite som tyder på at Volvo tenkte på muligheten for slappe kontraktbestemmelser i neste Gruppeunntak da de sørget for en oppsigelse akkurat i tide til at Bilia-avtalen kunne utløpe ved årsskiftet 22/23.

Men hvis andre produsenter tenker i samme baner, får vi kanskje allikevel små etterskjelv som antyder en bekreftelse på at denne fjerne teorien har noe for seg.

Hvis vi for eksempel innen 31. mai 2021 (eller muligens 31. desember i år for enkelte) får beskjed om at Daimler har sagt opp Bertel O. Steen, eller at Ford Motor Co. har bestemt seg for å avvikle Ford Motor Norge og alle dens forhandlere og overlater hele butikken til for eksempel Hedin, skal vi kanskje begynne å tro på denne konspirasjonen likevel.

Det er litt X-Files over bilbransjen for tiden.

 Følg BilNytt.no på LinkedIn