Christian Lagaard går fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) til Bertel O. Steen når han nå blir ny PR- og informasjonssjef for Kia Bil Norge fra 1. oktober.

- Jeg hadde lenge tenkt at jeg skulle ta en sjefsjobb en gang i førtiårene. Nå kom vinduet litt tidligere enn jeg hadde tenkt og den gleder jeg meg veldig til, sier Christian Lagaard. 

- Med elektrifiseringen får alle produsentene utdelt nye kort, og jeg synes Kia har veldig spennende kort på hånda. Etter å ha sett EV6 så tror jeg Kia vil være på et helt annet sted om kort tid, sier Christian Lagaard til BilNytt.no, og legger til:

- Jeg hadde ikke gått til hvilket merke som helst – men jeg har valgt Kia fordi jeg tror på dette merket.

Administrerende direktør hos KIA, Irene Solstad er svært godt fornøyd med at hun kom i mål med sin nye PR- og informasjonssjef, som også får plass i ledergruppen. 

- Vi er glade for å ha ansatt Christian Lagaard som informasjonsansvarlig. Jeg er sikker på han vil gjøre en meget god jobb med å formidle alt det spennende som skjer hos Kia fremover, sier Solstad.

- Kia er et merke i vekst, og har på få år gått fra posisjonen som «underdog» til å bli et topp 10-merke. Konsernet vil bli ledende på elektrifisering, og innen 2026 skal vi lansere 11 nye elbiler. Kommunikasjon blir viktigere enn noen gang, fortsetter hun.

Sammen med Ida Krag har Christian Lagaard vært en av arkitektene bak ambassadørprogrammet til NBF og BIL.

Les også: Slik prøver lokale bilforhandlere å stoppe elbilmoms i 2022

Snakke bilen opp
Lagaard ble ansatt i NBF 1. juni i fjor - og kom da fra FCA-forhandleren Autovia i Bærum. 

Hans oppdrag har vært å snakke bilen opp i samfunnet, og Lagaard har blant annet vært sentral i produksjonen av en video som takker bilen. Lagaard har også figurert som NBFs og bilbransjens ansikt utad i flere nyhetsinnslag på TV, radio og nyhetsartikler det siste året. 

- Vi er lei oss for at Christian forlater oss, men samtidig stolte av at Kia og Bertel O. Steen valgte en av våre. Et bevis på at NBF er en bra plass å lære seg bil og bilbransjen, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef hos NBF.

Han presiserer at Lagaard vil være en del av NBF til over stortingsvalget, og bidra både under valgkampen og når et nytt storting er på plass.

NBF mener det er viktig for at bilen skal beholde den sterke posisjonen i samfunnet. Kommunikasjonsrådgiver vil ha en sentral rolle i å oppfylle det formålet, og NBF leter allerede etter en person som kan fylle stillingen.

- Siden Christian Lagaard startet har NBF blitt vesentlig mer synlige i media. Vi har vært i alle avisene det siste året og ting ligger godt til rette for nestemann som skal lede arbeidet videre hos oss, sier Egil Steinsland.

- Jobbe på en annen måte
Lagaard har variert kommunikasjonsbakgrunn fra TV 2, TVNorge og fra slottets kommunikasjonsavdeling.

- Stadig flere innser at bilen er en del av klimaløsningen, men bransjen kommer til å måtte jobbe sammen på en annen måte enn vi er vant til i fremtiden. Her vil NBF ha en samlende rolle, så de blir kanskje ikke helt kvitt meg, sier Christian Lagaard.

- Uansett vil den som skal overta stafettpinnen i NBF gjøre en utfordrende og viktig jobb for bilen i Norge. Omringet av flinke kolleger som alle brenner for bransjen og bilen, fortsetter han.

- Jeg mener jo at det å bidra til å selge nullutslippsbiler og bidra til en mer bærekraftig bilpark og mobilitet i Norge er en viktig jobb for samfunnet vårt, legger han til.

Lagaard etterfølger Mette Simonsen Sauge, som 1. september går over til å bli Retail Designer i avdelingen for kjede- og forhandlerutvikling i Bertel O. Steen.

Mette Simonsen Sauge (til venstre) går til en ny rolle i Bertel O. Steen etter å ha vært informasjonsansvarlig hos Kia-importøren i 11 år. Her sammen med Kia-sjef Irene Solstad på bilutstillingen i Geneve 2019.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Karoline Sandvik Hernar | 
Knut Moberg |
Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn