For 100 år siden – 14. januar 1922 – skrev Aadne Kverneland forhandler-kontrakt med Ford.

Kverneland Bil er med sin 100 år lange historie en av Europas eldste Ford-forhandlere – og eier-familien har vært den samme hele tiden.

Hver eneste kontrakt med Ford har vært underskrevet av en Ådne Kverneland i disse 100 årene.

- Denne avtalen skulle senere vise seg å bli gullkantet. Bare i løpet av få år gjorde Henry Fords innføring av samlebåndsproduksjon at bilprisene ble redusert til en tredjedel og etterspørselen økte kraftig. Uten Ford hadde vi aldri vært der vi er i dag, sier Ådne Kverneland. 

Brødrene Kverneland var i flere år nesten enerådende på bilmarkedet i Stavanger, som Ford-forhandler.

Fra 1922 og fram til i dag har imidlertid selskapet gått fra å selge ett til 11 ulike bilmerker:

Ford, Volvo, Mazda, MG, Jaguar, Land Rover, Polestar, Nio, Alfa Romeo, Fiat og Jeep forhandles nå fra Kverneland Bils forhandlere i Stavanger, Sandnes, Bryne, Haugesund, Bergen og Oslo og snart Kristiansand.

- I bilbransjen utkjempes kontinuerlig en intens konkurranse, hvilket for meg gjør den vital, spennende og attraktiv, sier Ådne Kverneland som er barnebarn av Aadne som startet Brødrene Kverneland i 1921.

«Det er spennende, utfordrende, det blir mye arbeid å få alt på plass, og det vil trygge driften også i resten av konsernet i årene som kommer»

Etter å ha startet opp med to bruktbiler i 1921, solgte Kverneland Bil nesten 7.000 biler i fjor.

- Ole Gabriel Kverneland hadde 12 barn, litt for mange for at alle skulle bli værende i fabrikken, forteller Ådne Kverneland til BilNytt.no i dag.

Ole Gabriel Kverneland drev en smie som senere ble til en landbruksmaskin-fabrikk.

- To av sønnene, Aadne og Olaus, fikk låne 50.000 kroner og startet opp med biler i Kongsgaten i Stavanger, sier han.

Aadne ble merkantil leder og Olaus teknisk sjef. 50.000 kroner på den tiden tilsvarer rundt 1,2 millioner kroner i dag.

Brødrene var bilinteresserte og etablerte egen virksomhet noen år før de signerte kontrakten med Ford. Det finnes annonser helt tilbake til 1919.

Det har eksistert flere Kverneland-forretninger: Brødrene Kvernelands Automobilforretning hadde for eksempel Grant lastebiler, samtidig som Aadne personlig var representant for Kolberg, Caspary og solgte Essex og Hudson lokalt.

Men Ford ble det store engasjementet, og verkstedet som allerede eksisterte i Kong Karls gate var mer enn stort nok til at man kunne sette sammen T-Forder der. Bilene kom som samlesett i store trekasser.

Ådne Kverneland forteller til BilNytt.no at det ikke er lenge siden han fikk tilbud om å kjøpe materialer fra en hytte som var revet:

- Plankene var tydelig merket med Ford-logo.

Ådne Kverneland (til venstre) sammen med sin far Aadne (til høyre) og bestefar Aadne som startet Brødrene Kverneland, en gang på 1960-tallet. 

Ikke bare bil
Akkurat som grunnleggeren var sønnen – 2. generasjon Aadne Kverneland – en ivrig organisasjonsmann med flere ulike verv.

Sønnesønnen, dagens eier, har konsentrert seg om annen virksomhet før han endte i bil.

I tillegg til å blant annet ha vært forsker ved Handelshøyskolen i Stockholm, hatt styreposisjoner i medie-selskaper som Schibsted og Stavanger Aftenblad og blitt presentert som kunstsamler, overtok Ådne Kverneland konsernet i 1987.

Ådne Kverneland eier nå Kverneland Bil, gjennom Kverneland Investering, sammen med sin sønn Gard Ådne Kverneland.

«Etter mange års motbakke har mange nye elektriske modeller gitt oss muligheten til å konkurrere i et større marked. Det har vært en stor lettelse»

Ådne Kverneland har vært med på en eventyelig vekst i volum og resultater etter at han overtok eierskapet til Kverneland Bil i 1987.

- Mitt problem er at jeg er interessert i så mye at jeg ikke ønsker å bruke all min tid på å drive forretning, sa han en gang i et intervju med oss i MotorBransjen.

Men han drev det åpenbart godt nok til at MotorBranjsen kåret ham til Årets Forhandler i 2009. Han beskrev også et annet problem i et intervju med BilNytt.no:

- Mitt problem er at jeg ofte snakker for mye og sier det jeg tenker. Det er ikke alltid like lurt.

Noe av det første han da ble engasjert i var Fords Metro-forhandler-prosjekt, Ford Forum, i Sandvika utenfor Oslo. Samtidig som han drev egne butikker sto han i spissen for det mellom 1989 og 1991, før han trakk seg etter uenigheter med Fords ledelse.

- Selskapet gikk bra i hele perioden – ikke minst i 1991. Det hadde en formidabel vekst og var lønnsomt. Konseptet er mer aktuelt nå enn noen gang, sier Ådne Kverneland til BilNytt.no i dag.

30 år senere kaster han seg på et tilsvarende prosjekt:

Sammen med Autostrada skal han etablere det nye Volvo Car Stor-Oslo AS. Kverneland Bil og Autostrada eier 50/50 av den nye Volvo-forhandleren i Oslo som kjøper og overtar tre Bilia-forhandlere fra 1. juli i år. 

Feirer jubileet med nye rekorder
Hundreåringen er altså mer offensiv enn på lenge, og musklene er også større enn på lenge:

Kverneland Bil lander på en rekordomsetning på 2,7 milliarder kroner i 2021 etter å ha solgt nesten 7.000 nye og brukte biler. Et volum som kunne blitt betydelig høyere med bedre leveringssituasjon.

- Det har styrket selskapet og skapt rom for optimisme, understreker han.

- Etter mange års motbakke har mange nye elektriske modeller gitt oss muligheten til å konkurrere i et større marked, sier Kverneland.

- Det har vært en stor lettelse, og blant annet derfor har vi klart å øke omsetningen med ca en milliard, det vil si en økning på hele 60 %, forteller Kverneland i dag.

- Og hvor stort blir rekordresultatet 2021?

- Ja, det blir rekord med god margin, men jeg tror vi skal la Helge Ellingsen bli ferdig med regnskapet før vi går ut med det, svarer Ådne Kverneland til BilNytt.no i dag.

Konsernleder i Kverneland Bil, Helge Ellingsen, sier til BilNytt.no at det er et understatement at 2021-resultatet blir bedre enn 2020-tallene.

Med store forbehold grunnet leveringsutfordringene tror Ellingsen på en like god omsetning for Kverneland Bil i 2022, tross ketchup-effekten selskapet opplevde på Ford i 2021.

Kverneland Bil er godt i gang med å etablere Polestar i Kristiansand, og har signert partneravtale med Nio.

Gisle Valen og Ådne Kverneland går sammen om å drive Volvo-forhandler i Oslo-området.

Nøkkeltall Kverneland Bil AS:

Et stort datterselskap
- Vi gjør en kraftig satsing med å overta Volvo-forhandlerne i Stor-Oslo, hvilket er den største investeringen vi noen gang har gjort, sier Ådne Kverneland.

- Med Volvo Car Stor-Oslo bygger vi nå opp et datterselskap med et omsetningspotensial på to til tre milliarder kroner, forteller Ådne Kverneland.

Det vil altså si det samme nivået som eieren Kverneland Bil ligger på nå.

- Helge Ellingsen er med som styremedlem og blir dermed en viktig person også inn mot denne virksomheten, forteller Ådne Kverneland som er styreleder i Volvo Car Stor-Oslo.

I det samme styret sitter Gard Ådne Kverneland og Autostrada-lederne Erik Bentsen, Benedicte Bibow og Gisle Valen.

- Det er en god timing for 100 års-jubileet med rekordtall i 2021 – og storsatsing i 2022?

- Ja, det er spennende tider og vi har tro på fremtiden, smiler Ådne Kverneland.

- Bilbransjen står fortsatt i en brytningstid med spennende endringer, men vi er på ballen – og jeg tror at med alle de nye aktivitetene og gode samarbeidskameratene vi har så er vi i ferd med å posisjonere oss godt for fremtiden.

Han nevner søsterkonsernet MyCar som eies sammen med Frydenbø, Avis-bilutleie som eies sammen med Gumpen, i tillegg til Volvo Car Stor-Oslo som eies sammen med Autostrada:

- Det er spennende, det er utfordrende, det blir mye arbeid for å få alt på plass, og det vil trygge driften også i resten av konsernet i årene som kommer, avslutter Ådne Kverneland.


Annonse fra Stavanger Aftenblad 4. februar 1922, der kontrakten med Ford Motor Company markedsføres.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e Martin Huseby Jensen Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn