Advarsel: Denne artikkelen er BilNytt.no sin egen feiring av seg selv. Vi slår oss på brystet og hedrer personene som i over fire tiår har vært med på å skrive om alt det spennende som skjer i norsk bilbransje.

I disse dager – 40 år etter BilNytt.no sin spede start høsten 1983 – er grunnleggeren Knut Moberg stoltere enn noen gang over hva redaksjonen leverer:

- Det har aldri skjedd mer i norsk bilbransje enn de siste årene, sier grunnlegger og senior-reporter Knut Moberg, som har levd halve livet med BilNytt.no.

Helt siden BilNytt først kom ut for 40 år siden har den særegne publikasjonen vært en del av hverdagen til aktørene i norsk bilbransje.

Sensommeren 1983 ble det første BilNytt-nyhetsbrevet gitt ut. Da var det fortsatt ett år til Arvid Sulland skulle eie sin første bilforhandler.

Slik så BilNytts første utgave ut:
Det startet som en fire-siders trykksak. Manus ble skrevet på skrivemaskin, kopiert og distribuert med A-post et par ganger i måneden. Klikk her for å se PDF

Da telefaksen gjorde sitt inntog, gikk Knut Moberg til anskaffelse av fem stykker! De ble brukt til å fakse ut hastenyheter som brant så mye at Posten var uegnet. For 20 år siden ble nyhetsbrevene til BilNytt.no innført på epost.

På slutten av 1980-tallet så BilNytt slik ut:

I desember 1988 skrev BilNytt at antall ansatte i bilbransjen ble redusert på grunn av svikt i bilsalget. Ved inngangen til 1990 ble Per Løken (Toyota), Birger Skjellvik (Volkswagen) og Richard Waitz (Ford) omtalt som «kombinertbil-direktørene».

Prislister, nyheter og sladder
Den dag i dag består BilNytt.no-redaksjonen i Bilforlaget av to personer som i høyeste grad var der da det skjedde i norsk bilbransje 1983. 

Selv om de to er omtrent samme årgang, er de nærmest så ulike som det går an:

Jon Winding-Sørensen hadde for lengst vært med på å grunnlegge Bilforlaget i 1975.

Knut Moberg ga ut oversikter, små brosjyrer, med bil- og delepriser til norsk bilbransje. Etter hvert begynte han å sende med nyheter fra bransjen sammen med oversiktene.

Det var mer «Se og Hør» enn Se og Hør. Folk leste BilNytt nesten med hjertet i halsen, ifølge Jon Winding-Sørensen:

- Knut lagde blant annet oversikter kvartalsbasis for Nå! og Dagbladet. Jeg husker at han ble så lei av at hver gang et nyhetsbrev hadde kommet ut, så satte aktørene opp prisene umiddelbart etterpå.

- Han fant ut at han måtte øke frekvensen. Du kan jo ikke fylle en ukentlig blekke bare med delepriser. Derfor dukket det opp stadig mer personalia og andre nyheter, mimrer Jon Winding-Sørensen.

- Etter hvert var folk mer opptatt av nyhetene og «sladderet» han ga ut, enn prislistene som fulgte med.

Moberg var også tidlig ute med regnskapstall.

Sjefredaktør Atle Falch Tuverud (midten) serverer kake til Knut Moberg (t.h) og Jon Winding-Sørensen. Begge har fulgt bilbransjen tett i mange tiår.

- Knut har jo funnet opp BilNytt.no-oppskriften, og noe tilsvarende ser ikke ut til å finnes i andre land. Det ble raskt et bare-må-ha-produkt. Og BilNytt.no er helt klart fortsatt et bare-må-ha-produkt i dag, sier Jon Winding-Sørensen.

Etter at Jon Winding-Sørensen og Trygve Tuverud hadde startet bladet Bil i 1975, så MotorBransjen – den gang Bilreparatøren – dagens lys i 1976.

- Vi var jo veldig misunnelige på BilNytt. Vi skulle gjerne hatt et lignende produkt på toppen av Bladet Bil og MotorBransjen, men i dette lille miljøet gikk det selvfølgelig ikke an å kopiere akkurat dette konseptet. Det hadde vært å miste ansikt, fortsetter han.

- Dessuten visste vi vel at det ikke gikk an å gjøre det bedre enn den altomfavnende enmannsgjengen Knut representerte.

Tre nyansatte
Noen av dem som nylig har fått innblikk i historien til både Bilforlaget og BilNytt.no, er de som er nyansatt i år.

Ståle Hatlen fra Schibsted og Kristine Antonsen fra Nordea er nye i markedsavdelingen.

I BilNytt.no-redaksjonen er det i dag, tro det eller ei, to Knut Moberg – som ikke er i slekt med hverandre:

Grunnlegger Knut Moberg d.e. (den eldre) fikk for to år siden Knut Moberg d.y. (den yngre) som kollega.

I tillegg til de to Mobergene, Jon Winding-Sørensen og Atle Falch Tuverud, består BilNytt.no-redaksjonen av Martin Mørk, Petter Knutsen Bjørkelo og Per-Espen Løchen.

Sistnevnte er i jubileumsåret ny i redaksjonen og har med seg erfaring fra NTB, Tønsbergs Blad, Varden, NRK, TV 2 samt Oliver og Petter Solbergs motorsportsteam.

Fra venstre: Ståle Hatlen (leder marked), Per-Espen Løchen (næringslivsjournalist), Kristine Antonsen (digital salgs- og markedsansvarlig) og medie- og redaksjonssjef Petter Knutsen Bjørkelo.  

BilNytt.no inn i Bilforlaget
Samtidig med at Knut Moberg jobbet med BilNytt, var han reporter med stor R i Dagbladet på flere områder enn bil.

Først på begynnelsen av 2000-tallet begynte Moberg å skrive fast for Bilforlagets ulike publikasjoner.

- Etter at jeg begynte å jobbe fast for MotorBransjen og Bil, ivret jeg for at BilNytt.no skulle bli en del av Bilforlaget, forteller han.

- Det var helt logisk og helt riktig – det er her BilNytt.no hører hjemme, sier Knut Moberg om det som ble en realitet i 2005.

Det ga en helt annen oppdrift å få BilNytt.no inn i en større redaksjon med støttefunksjoner, mimrer Moberg.

- Det har vært flere opp- og nedturer, men nå er jeg mer fornøyd enn noen gang, sier gründeren selv.

- Det er fint å se at BilNytt.no i dag drives videre i beste form av folk som er halvparten av min alder. Flere av dem var ikke en gang født da tjenesten ble lansert, sier Moberg.

- De siste årene har det virkelig vært moro, sier han.

Innsikt
De siste fem årene har Atle Falch Tuverud vært sjefredaktør for BilNytt.no.

- Vi har et ansvar for å gi leserne innsikt i hva som kommer. Vi skal ikke bare skrive om det leserne våre vil ha, og tror de vil ha. Vi skal også skrive om det de trenger å høre, sier Atle Falch Tuverud. 

- BilNytt.no har vært en del av hverdagen til aktører i norsk bilbransje i 40 år. Og det er ikke tvil om at vi er viktigere og mer relevante en noen gang, sier Jon Winding-Sørensen.

- Internasjonal bilindustri har kommet mye tettere på norsk bilbransje. Hvorfor kjøper Volkswagen seg inn i Xpeng? Hvorfor er en priskrig i Kina relevant for varelageret til en bilforhandler på Hadeland? spør Tuverud.

- Knut bidrar fortsatt i høyeste grad, ikke minst med reportasjer fra hele landet. Norsk bilbransje er mer enn aktørene rundt Oslofjorden, sier sjefredaktør Atle Falch Tuverud. 

Hele Norge
Knut Moberg er kjent for å stå opp klokken fire om morgenen i Tønsberg. 

Han vil være ute i god tid før første fly går fra Gardermoen, enten han skal til en bilforhandler i en by i Nord-Norge eller til et bilverksted i en grend ute i havgapet:

- Ingenting er morsommere enn å være ute der det skjer. Norsk bilbransje består av fantastiske mennesker. Mitt motto har vært at ingen sak er for stor og ingen er for liten. Alle har en historie å fortelle, sier Moberg.

Og Knut Moberg kan fortsatt sette agenda, ikke minst når han treffer folk som snakker rett fra levra.

- Jeg synes fortsatt det er gøy at en samtale jeg har med Espen Regevik i Mandal Bil over en kaffe den ene dagen, blir hovedoppslag på NRK med referanse til BilNytt.no dagen etterpå.

- Men i dag er det som oftest saker fra andre i redaksjonen som blir referert i riksmedier, sier Moberg og viser til en rekke aktuelle saker i år.

- Det er et privilegium å fortsatt få lov til å bidra, sier Knut Moberg. Jon Winding-Sørensen skuler bort på sin kollega og bjeffer: - Få lov til å bidra? Hvorfor skulle vi ikke det?

Jon Winding-Sørensen mener det er snakk om litt mer enn å få lov:

- Vi klarer jo å samarbeide med yngre krefter. Vi kan jo bidra på en annen måte, nettopp fordi vi har vært med en stund.

- Nei, Knut. Ikke vær så beskjeden. Dette er vinn-vinn både for oss og for BilNytt.no, fortsetter Winding-Sørensen.

Atle Falch Tuverud er enig:

- Det er ganske så interessant å få lov til å jobbe med to legender i faget som aldri ser ut til å miste drivkraften lenge etter pensjonsalder.

Han mener at de to fortsatt inspirer, utfordrer og skjerper redaksjonsmiljøet:

- At de to – på helt forskjellige måter, av og til og mer eller mindre uvitende – også bidrar til en viss form for underholdning internt, tar vi som en ren bonus. Det blir i hvert fall ikke kjedelig på jobb, humrer sjefredaktøren.

Knut Moberg er opptatt av å trekke frem teamarbeidet i BilNytt.no-redaksjonen: - Det er yngre krefter som nå drifter BilNytt.no fra dag til dag og fra time til time. De er med på å få sakene vi leverer til å skinne, sier han.

Dette lagarbeidet er synlig på en spesiell måte:

- Ja, BilNytt.no har i motsetning til de fleste andre norske medier ikke spesifikke bylines på artiklene. Bakgrunnen er at det ofte er tre-fire personer som bidrar på de ulike artiklene, selv om det ofte bare er en person som henter inn kommentarer, forklarer Tuverud.

- Derfor står navnene på alle redaksjonsmedlemmene oppført nederst i hver artikkel. Det gjør at vi er med på å gjøre hverandre gode, selv om det nok hadde vært mer tidseffektivt å ikke gjøre det på denne måten.

- Det legges ned en stor jobb på blant annet faktasjekk av hver artikkel, legger han til.

Sette i sammenheng
- Responsen fra leserne forteller oss at vi bringer innsikt, grundige analyser og kommentarer som bransjen ikke finner noe annet sted, sier Tuverud.

- Ja, og svært ofte er spørsmålene BilNytt.no-redaksjonen stiller intervjuobjektene viktigere enn svarene for mange av leserne, skyter Jon Winding-Sørensen inn.

Noe av det BilNytt.no har hatt fokus på de siste årene, er å gi leserne bedre innblikk i hvorfor ting skjer – ikke bare hva som skjer:

- Noe av det mest kritiske arbeidet redaksjonen gjør, er å dekode hva som skjer. Det er krevende, men også gøy når det skjer så mye samtidig, sier Tuverud.

Han trekker frem noen eksempler:

- Vi prøvde i en tidlig fase å forklare hvorfor Møller Mobility Group satset for fullt på bærekraft og mangfold.

- Det var mange som fnøs da vi skrev om dette til å begynne med, og det var ikke akkurat de artiklene som ga mest klikk. I dag er det mer relevant en noen gang.

Han trekker frem et annet eksempel:

- Det var viktig å prøve å fortelle hva Teslas prisdumping 13. januar i år faktisk var for noe. På det tidspunktet var det mange ulike og forvirrende reaksjoner i mediebildet, sier Tuverud.

- Hva betyr det egentlig, og hva blir følgene? Vi vet at det vi skriver i flere omganger har blitt obligatorisk «pensum» som forberedelse til konsernledermøter og styremøter.

- Vi får gode tilbakemeldinger på disse tingene, men noen ganger kommer responsen litt i retrospekt.

Skal provosere
- Vi er jo genuint glad i bilbransjen, men vårt bidrag er dog å dekke bransjen med et kritisk blikk, sier Tuverud. 

- At enkelte lesere også kan bli provosert er et godt tegn på at vi treffer en nerve og at vi engasjerer.

- Vi kan gjerne være litt rampete, men det er totalt misforstått at redaksjonelt uavhengig håndverk ikke gjøres best med god folkeskikk og ydmykhet overfor intervjuobjektene, sier Atle Falch Tuverud.

- Oppførselen vår er helt avgjørende når vi er i dialog med folk som er i en stresset og presset situasjon, sier redaktøren og fortsetter:

- Hvordan vi jobber og hvordan vi oppfattes hos dem vi snakker med, har vi hatt sterkt fokus på de siste årene. Vi er helt avhengig av den tilliten vi har opparbeidet hos våre kilder og intervjuobjekter.

- Ikke glem at god økonomi sikrer vår redaksjonelle uavhengighet. Vi har vært heldig ved at vårt arbeid fortløpende har medført at vi har hatt god omsetning, minner Knut Moberg om.

- Ja, og vi har jo nå faktisk en klype oss i armen-god leserdekning i norsk bilbransje. Men vi er aldri bedre enn vår siste sak, avslutter Atle Falch Tuverud.

I disse dager er det 50 år siden Jon Winding-Sørensen (t.v) og Trygve Tuverud (midten) besluttet å etablere Bilforlaget og bladet Bil på vei hjem fra Frankfurt-utstillingen i 1973. Og det er 40 år siden Knut Moberg ga ut det første BilNytt-nyhetsbrevet.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn