Ikke siden mai 1986 har det vært registrert så mange biler på en måned som det er registrert hittil i desember – og det er over en uke igjen av måneden. 

Rekordmåneden for nybilregistreringer fra mai 1986 var på 21.451 personbiler.

Dagstall fra OFV viser at pr. torsdag 22. desember var det allerede registrert over 21.800 personbiler i inneværende måned.

Det til tross for at Statens vegvens systemer periodevis har vært nede i løpet av de siste dagene.

Les også: Viktig bekreftelse kan bidra til at 1986-rekorden kan slås for andre året på rad

Årsaken til de høye registreringstallene er åpenbart innføring av nye avgifter kombinert med realisering av svært store ordrereserver:

Fra 1. januar 2023 gjelder merverdiavgiften også elbiler – i tillegg til den nye vektavgiften.  

Over 20.000 Tesla
Men det var ikke den eneste rekorden:

Tilbake i 1969 ble det levert 16.706 Volkswagen Type 1 i Norge – bedre kjent som «Bobla», ifølge statistikkene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Ikke siden den gang har det vært registrert like mange biler av en modell på ett kalenderår.

Inntil nå.

I 1969 ble det registrert 16.706 nye Volkswagen Type 1 på ett kalenderår, like før det ble innført moms i Norge. Nå skal det være registrert flere Tesla Model Y i årets kalenderår.

Allerede onsdag morgen denne uken skrev BilNytt.no at Tesla Model Y ville slå Boble-rekorden fra 1969 løpet av en dag eller to.

Nå skal rekorden være slått.

Siste offisielle ukesstatstikk fra OFV (pr. søndag 18. desember) viste  15.579 nye Model Y av totalt 18.742 Tesla. Så langt i år er det også bruktimportert 155 Tesla Model Y.

Dagstall fra OFV pr. torsdag 22. desember viste at Tesla hadde passert 20.000 biler

Enda en uke med registreringer
Ansatte i Tesla-organisasjonen meldte torsdag kveld på LinkedIn at Volkswagens rekord fra 1969 var passert.

Det var ikke helt klart om Tesla torsdag siktet til nye biler eller førstegangsregisterte biler – som også omfatter bruktimport. Men selv om man trekker fra de bruktimporterte bilene, er det ikke lenger tvil om at rekorden uansett ble slått fredag.

OFVs dagstall fra fredag bekreftet at Tesla fortsatte registreringstakten på lille julaften.

Også Tesla- og Twitter-eier Elon Musk gratulerte, og delte den ferske norske rekorden, til alle sine følgere rundt om i verden: 

Tesla skal fortsette utleveringene av Model Y de neste dagene. Det vil si at den duggferske rekorden vil få en god margin til den gamle Boble-rekorden.

Flere leveranser
Med stadig økende takt ser 2022 til å avslutte med over 165.000 biler. Til tross for at man lå langt bak fjoråret helt til i høst, vil man nå kunne ende like bak fjorårets rekordår på 176.276 biler.

Dermed er det mange produsenter, importører og forhandlere som jobber beinhardt i disse dager for å få flest mulig nye biler registrert før nyttår.

BilNytt.no skrev tidligere lille julaften om Ford-importøren som har chartret egne skip, ordnet seg plass på egen kai i Oslo og selv tatt på seg arbeidshanskene.

Henrik Riiber og Marius Frøberg i RøhneSelmer er blant dem som har vært på Bekkelagskaia i tre dager for å hjelpe til med å gjøre nye Ford klare for transport og registrering. - Alle mann til pumpene, sier Ford-sjef Per Gunnar Berg.

1. juledag får Ford sin neste leverense av nye biler bil Bekkelagskaia.

- Da håper vi på pent vær så vi slipper mer snømåking, sa Ford-sjef Per Gunnar Berg til BilNytt.no lille julaften.

Moms var årsaken
BilNytt.no skrev på onsdag at det var på grunn av innføring av moms at det ble satt en «uslåelig» rekord tilbake i 1969.

Fra 1. januar 1970 skulle det nemlig innføres en ny avgift kalt «merverdiavgift» i Norge, etter hvert kjent under betegnelsen moms – og den ville ramme også nye biler.

Dermed tok salget helt av i 1969.

Den nye momsen på 20 % erstattet den gamle omsetningsavgiften på 13,64 % og folk fikk hastverk med å gå til anskaffelse av bil før avgiftspåslaget økte.

Det høres kjent ut?

En fornemmelse av déjà vu råder denne desembermåneden:

Nok en gang er det blant annet moms som fører til et salgsrush uten sidestykke i norsk historie.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn