I forrige uke meldte BilNytt.no at tidligere merkeforhandler Topp Auto AS på Gjøvik gikk konkurs.

Nå har tidligere Topp Auto-eier Eirik Topp gått sammen med Mjøsbil-eier Jens Petter Markestad om å kjøpe opp konkursboet:

Sammen har de etablert selskapet Topp Autoservice AS, og allerede i dag er verksteddriften i Topp Autos tidligere lokaler i Strandgata i Gjøvik i gang igjen.

- De mange trofaste kundene og de ansatte fortjener at aktiviteten fortsetter og vi har nå et godt konsept og grunnlag for å kunne drive en sunn virksomhet, sier Eirik Topp.

- I første omgang er det bilverkstedet som gjenåpnes, og alle ansatte i verkstedsdriften har takket ja til å komme tilbake på jobb.

Også Jens Petter Markestad ser frem til å åpne dørene for kundene på Gjøvik:

- Jeg synes det var veldig leit med konkursen i Topp Auto og det er fint at vi klarer å starte opp igjen, sier han til BilNytt.no.

- Nå starter vi opp med tre mekanikere og kundemottaker, og vi ser frem til å kunne betjene gamle og nye kunder, sier Jens Petter Markestad.

Nøkkeltall Mjøsbil AS:

Mjøsbil er ikke en direkte eier
Topp og Markestad eier halvparten hver av nye Topp Autoservice. 

Jens Petter Markestad eier 67 % av verkstedkjeden Mjøsbil, som består av hele ti avdelinger i Innlandet.

- Det er en naturlig kobling til Mjøsbil, som blir leverandør av reservedeler til det nye selskapet, sier Markestad.

For to år siden meldte Mjøsbil overgang fra Mekonomen til NDS Group. Mjøsbil vil også bidra på system- og driftssiden for å bistå det nye Topp Autoservice.

- Er det planer om å investere i anlegget på Gjøvik?

- Ikke foreløpig. Eier har planlagt en totalrenovering av bygget. På sikt er vi klare for å investere i bygget, sier Markestad.

Kostnadene vil bli skalert i forhold til størrelsen av driften:

- Vi må tilpasse kostnadsnivået, det er et viktig element etter oppstart. Vi vil se i fremtiden om vi oppgraderer eller ser etter nye lokaler på Gjøvik for Topp Autoservice.

Ikke helt ferdig med bilsalg?
I første omgang vil de ansatte i Topp Autoservice tilby verkstedtjenester og dekkhotell. 

Men selv om det er verksteddrift som er i de kortsiktige planene til både Markestad og Topp, så håper de også å starte opp igjen som bilforhandler i fremtiden.

- Det er også planlagt oppstart av bruktbilsalg noe lenger frem i tid, sier Eirik Topp.

Verkstedet tilbyr tjenester for alle bilmerker, men har spesialkunnskap på Opel, Nissan og Chevrolet.

14 konkurser i september
Som BilNytt.no skrev i forrige uke, gikk også bruktbilforhandleren Autohuset Fredrikstad AS konkurs. Selskapet omsatte for 34,5 millioner kroner i 2020. 

Også bruktbilforhandleren Lian Bil AS i Trondheim gikk konkurs i forrige uke:

Eieren, Mats Lian, sier til Adresseavisen at han forsøkte seg på en styrt avvikling, men en overraskende utgift gjorde det umulig å betjene alle krav: 

Mats Lian sier han hyret inn et firma til å selge de siste bilene, men regningen for salgsjobben ble større enn planlagt. Det skal ha utløst behovet for å gå til skifteretten.

Han peker på elbilenes overtakelse av markedet som en grunn til konkursen:

- Jeg solgte med lidenskap; bensin- og diesel-biler. Det var litt spesielle biler. Jeg hadde ikke samme lyst til å drive med elbiler, sier Lian til Adresseavisen. 

14 bilbransjebedrifter gikk konkurs i september, det er 3, måned på rad med økning i konkurser.

Disse bilbransje-bedriftene gikk konkurs i september:

Disse bilbransje-bedriftene har gått konkurs i 2022: 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn