I morgen 1. april overtar Bertel O. Steen Lørenskog AS driften og de ansatte i Mercedes-Benz-verkstedet i Aarsby Bil AS på Hvam på Nedre Romerike.

BilNytt.no har møtt eieren, Frode Aarsby sammen med Marius Thorberg fra Bertel O. Steen Detalj og Bjørn Kamphus, som har fasilitert overtakelsen som rådgiver.

- Skal Bertel O. Steen Detalj begynne å kjøpe bilverksteder nå?

- Nei, dette representerer ikke en ny strategi for Bertel O. Steen Detalj, svarer Marius Thorberg.

Han er i dag daglig leder for storforhandleren Bertel O Steen Lørenskog – men ble nylig utnvent som ny driftsdirektør for Bertel O. Steen Detalj i den store omorganiseringen.

- Dette var en mulighet som dukket opp, og som passer veldig godt på både kort og lang sikt, presiserer Thorberg.

Fornøyd med lokasjonen
Etter byggingen av det store bilhuset på Lørenskog, som ble til ved å slå sammen fire forhandlere, ble Bertel O. Steen Lillestrøm lagt ned.

BilNytt.no er kjent med at Bertel O. Steen har hatt utfordringer med servicemarkeds-kapasiteten hos flaggskipforhandleren på Lørenskog.

Mange kundebiler har stått på eiendommen i påvente av deler, og attpåtil har kommunen holdt på med gravearbeider i lang tid, noe som har vært en merkbar utfordring både for kapasitet og logistikk ved anlegget. 

Marius Thorberg bekrefter overfor BilNytt.no Bertel O. Steens behov for å øke verkstedkapasiteten i området:

- Vi trengte å utvide kapasiteten på Romerike. Frode Aarsby har drevet en solid og god forretning her, med fornøyde Mercedes-Benz-kunder, sier Thorberg.

- Er dette verkstedoppkjøpet unntaket som bekrefter regelen?

- Ikke nødvendigvis. Men vi har ingen andre pågående planer om å kjøpe bilverksteder, svarer Thorberg. 

- Aarsby Bil har et godt kundegrunnlag for Mercedes-Benz. Lillestrøm og Hvam er et egnet sted for et autorisert Mercedes-Benz-verksted, sier Marius Thorberg til BilNytt.no.

1.000 kvadratmeter
I bygget der Aarsby Bil holder til, som eies av Rema 1000-eier Reitan, kommer Bertel O. Steen til å være samlokalisert med AutoIn Bilskadesenter og Hedins bruktbilvirksomhet, Carstore, i tillegg til Avis bilutleie og Riis bilglass.

Aarsby Bil leier lokaler på cirka 1.000 kvadratmeter og har rundt 2.500 til 3.000 vogngjennomganger årlig.

- Kjøper dere selskapet Aarsby Bil AS?

- Nei, vi overtar innmat. Det vil si Mercedes-Benz-verksteddriften,  kundegrunnlaget, husleie og de ansatte, som vi vil fortsette å utvikle. Omsetningen vil gå inn i Bertel O. Steen Lørenskog, forklarer Thorberg.

- Så har vi sikret bankterminaler, PKK-autorisasjon, HMS, diverse godkjenninger og lignende, som Aarsby har måttet håndtere alene – nå kommer Bertel O. Steen-maskineriet inn og overtar, sier Thorberg.

- Nå blir verkstedet også sertifisert som nyttekjøretøy for Mercedes-Benz?

- Ja, det tror jeg vi får til. Aarsby Bil har vært et Land Rover-verksted, så det ligger til rette for en slik autorisasjon. Det vil være til god nytte for Bertel O. Steen, svarer Thorberg.

Bjørn Kamphus (t.h.) har bistått i prosessen der Frode Aarsby har solgt verkstedet til Bertel O. Steen og Marius Thorberg.

- Vemodig å selge
Frode Aarsby medgir at perioden med korona-pandemi påførte ham smertefulle tap:

- Bertel O. Steen tok godt vare på meg under koronatiden, forteller han.

- Jeg skulle nok ha bestemt meg for å selge tidligere – det har vært en prosess på 12-14 måneder i alt, medgir Aarsby.

- Men det er sårt og veldig personlig. Dette har jo vært min baby. Og mine kunder.

- Det er en sorg rundt avgjørelsen, samtidig som jeg er glad for at de ansatte videreføres inn i det nye selskapet.

- Det er klart at det er vemodig for Frode å selge. Men vi har fått til en meget god løsning med Bertel O. Steen, skyter Bjørn Kamphus inn. 

Etter å ha ledet Nokian Dekk i over 20 år er Bjørn Kamphus nå rådgiver, og har bistått Frode Aarsby i prosessen. Kamphus var for øvrig Aarsbys sjef da han på på 1990-tallet ledet forhandleren Bertel O. Steen Lillestrøm.

Frode Aarsby er et kjent navn for mange i norsk bilbransje, og gjør gjerne en ekstra innsats for kundene:

- Jeg har faktisk hatt noen kunder som har fulgt etter meg fra Bertel O. Steen, til Star Autoco, til Sandven Oslo og Aarsby Bil. Det tar jeg som et kompliment.

- Kundene har visst at de kan ta kontakt med meg – når som helst. Dagen jeg giftet meg skiftet jeg for eksempel en pære til lykta for en god kunde mellom vielsen og bryllupsmiddagen, humrer Frode Aarsby.

- Han har jo også hatt faste Mercedes-Benz-kunder på Oslo vest, selv om han holder til på Hvam, og han har både hentet og levert biler for kundene, forteller Bjørn Kamphus.

- Hvor mange ansatte er det her nå?

- Nå er vi ni og en lærling, men jeg blir jo arbeidsledig 1. april, sier Frode Aarsby, men korrigerer:

- Vel, jeg skal være konsulent. Ta løv ut av takrenna og slikt, ler han.

- Og jeg beholder vaskehallen! Den har Bertel O. Steen en opsjon på.

Aarsby vil i de neste månedene ta seg av avviklingen av det juridiske selskapet Aarsby Bil, blant annet ved å selge ut et omfangsrikt delelager og diverse utstyr.

Mye fra Jaguar- og Land Rover-tiden, da han en periode drev sammen med Sandven fra de samme lokalene.

Nøkkeltall Aarsby Bil AS:

Eies 100 % av Forde Aarsby, som overtok verksteddriften etter at Sandven Oslo ble lagt ned i 2016

Ingen umiddelbare endringer
- Hvem skal lede verkstedet når Frode Aarsby nå slutter?

- Det må vi komme tilbake til – det er ikke tatt noen avgjørelse rundt dette. Vi har et stort serviceteam på Lørenskog og hvordan vi skal organisere dette vil vi finne ut etter hvert, sier Thorberg.

- Det er naturlig at noen ansatte ønsker seg til Lørenskog, og at kanskje noen ønsker seg til dette verkstedet. Nå skal vi først overta og sørge for at driften går godt videre, understreker han.

Marius Thorberg vet hva han snakker om. Han er lokalkjent, har vært leder for det store forhandleranlegget på Lørenskog siden åpningen, og har tidligere ledet Bertel O. Steen Lillestrøm.

- Når bytter dere ut Aarsby Bil-logoen med Bertel O. Steen-logoen?

- Det vil ikke skje med det aller første. Aarsby Bil er et etablert navn og har et godt kundegrunnlag for Mercedes-Benz på Nedre Romerike, slår Thorberg fast.

- Hva endres 1. april?

- For å si det lettvint: I praksis ingenting. De ansatte får lønn, kundene betjenes... Dette har jo gått ganske raskt for vår del og vi må bli bedre kjent med anlegget og driften her, sier Thorberg. 

- Men det er klart – etter hvert kommer Bertel O. Steen til å sette sitt preg på det, med logo, egen påkledning og lignende, avslutter han.

- Jeg har hatt en god og sunn konkurranse med Bertel O. Steen i mange år, sier Frode Aarsby. Nå tar Bertel O. Steen over for Aarsby.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn