I begynnelsen av juli skrev BilNytt.no at eksporten av bruktbiler fra Norge har eksplodert.

I går meldte BilNytt.no at Skatteetaten har refundert 684 millioner kroner i engangsavgft pr. 31. juli.

Men det er ikke hele bildet:

Den store økningen i bruktbileksporten har ført til lang behandlingstid hos Skatteetaten, og BilNytt.no avslørte i går at søkndadene som behandles nå, ble mottatt i begynnelsen av juni 2023.

- Det er de siste månedene og ukene det virkelig er blitt fart i eksporten av biler, sier Atle Lassegård i Norsk Autoformidling til BilNytt.no.

Dermed ville refusjonsbeløpene vært enda høyere dersom Skatteetaten hadde vært ajour med behandlingen av eksportsakene.

- De norske bruktbilene er meget ettertraktet i Europa, sier Lassegård.

- Et jag etter bruktbiler
Samtidig har bruktbilimporten til Norge stoppet helt opp; nedgangen er på 76 % hittil i år ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Dermed er bilmarkedet nærmest snudd på hodet, og mange aktører vil være med på eksporteventyret:

I mai skrev BilNytt.no at Atle Lassegård og Norsk Autoformidling snudde sin virksomhet fra bruktbilimport til bruktbileksport, blant annet på grunn av den svake kronekursen.

- Utfordringen er å skaffe nok bensin- og dieselbiler til eksport. Vi hører om bileiere som nesten blir nedringt om de legger en interessant bil ut for salg, sier Lassegård i dag og legger til:

- Det blir ikke bedre når bilforhandlere ikke vil selge til eksport – men selv vil selge bruktbilene til sluttkunde.

- Skal man lykkes med å skaffe seg eksportbiler må man stå opp tidlig om morgenen og legge seg sent. Det er et jag etter biler og det er kundenes marked, fortsetter Lassegård. 

- Prisene på brukte fossilbiler stiger?

- Ja. Det er snakk om en økning på bare noen måneder på rundt 20 % for gode, kurante fossilbiler. Det gjelder biler som kan eksporteres og der man får tilbake engangsavgiften.

For biler som er registrert etter 26. juni 2014 vil Skattetaten refundere deler av engangsavgiften som ble betalt ved førstegangsregistrering

- Vi ser at det blir tyngre og tyngre å skaffe volumene vi trenger for å dekke etterspørselen vi opplever. Vi kjører nå ukentlig biler fra Norge til vår avdeling i Tyskland, sier Atle Lassegård til BilNytt.no.

Les også: Bruktbilforhandler: - Prisene vil øke med 20 til 30 % i dette segmentet

Etablerer kanal for å skaffe biler
Som et tiltak for å sørge for bedre tilgang på bruktbiler for eksport ut av Norge, vil Norsk Autoformidling i løpet av noen uker lansere en digital kanal for å skaffe bruktbiler i Norge:

Der kan personer som ønsker å selge sin brukte bil, fylle inn noen få nøkkeldata på et elektronisk skjema, deretter vil Norsk Autoformidling fysisk vurdere bilen – og ved kjøp hentes bilen og kunden får betalt for bilen samme dag. 

- Mange selgere er lei av maset og at telefonen nesten er rødglødende fra kjøpere som vil kjøpe bilen. Vi tror mange ønsker at handelen skal være enklest mulig og ikke minst trygg, sier Lassegård.

Han forteller at det er familier og bedrifter som vil redusere bilparken – eller kunder som vil prøve å selge bilen selv etter å ha fått en «dårlig» innbyttepris fra forhandler – som er målgruppen:

- Det er de kundene vil særlig jakter på, sier Lassegård.  

Dette er godbitene
- Det må være diesel eller bensin, da hybridbiler er mindre gunstige på grunn av lavere importavgift, sier Lassegård og fortsetter:

- Idealbilen er en bensin- eller dieselbil som hadde høy avgift ved import til Norge. Det gjelder i første rekke Toyota, Nissan, Volkswagen, Subaru, Mercedes-Benz og BMW.

- Norske biler er gjerne bedre utstyrt enn biler som finnes i andre land, de har lavere kjørelengde og det er naturligvis en stor fordel med en gunstig kurs mellom norske kroner og euro, sier han.

- Hva med eksport av elektriske biler?

- De hadde ingen importavgift, og er dermed ikke like lønnsomme å eksportere, svarer Lassegård. 

Han legger likevel til at det er interesse for noen av de eldste og billigste elbilene, men mener at det i Tyskland er nok tilbud av nyere elektriske biler.

Det eksporteres også en god del Tesla ut av Norge.

For tiden står det rundt 100 biler hos Norsk Autoformidlings utsalg i Neumünster i Tyskland. Det er en blanding av nye elbiler og brukte eksportbiler fra Norge som skal omsettes i Europa. 

Norske aktører venter på bedre valutakurs
Ved Norsk Autoformidlings bruktbilanlegg i Neumünster står norske eksportbiler sammen med nyere elbiler fra tyske forhandlere som skulle selges i Norge.

- Vi selger i dag biler til de fleste land i Europa. Det går mye til land i det tidligere østlige Europa, fremfor å gå til Norge.

- Vi har mange elbiler som opprinnelig var tenkt for bruktimport til Norge, men som nå selges til kunder og bilforhandlere i andre land, sier Lassegård. 

- Sist var det nå tre nye Ford Mustang Mach-E som ble solgt til en kunde i det østlige Europa. 

- Er det full stopp i bruktbilimporten til Norge fra Tyskland?

- Det er ikke mange henvendelser i dag, men vi har spørsmål etter elektriske Kia-modeller, svarer Lassegård.

- Jeg tror at når norske bruktbilforhandlere ikke greier å skaffe norske biler, vil de igjen begynne med bruktimport. Vi har fått de første forespørslene – men alle venter på en noe gunstigere valutakurs, sier Atle Lassegård.

Krever kompetanse
Prosessen for eksport av bruktbiler er blitt forenklet og Skatteetaten har en kalkulator og veiledning lett tilgjengelig på sine nettsider.

Ordningen er også blitt mer kjent i bilbransjen den siste tiden.

Likevel mener Atle Lassegård, som har drevet med bruktbilimport til Norge i en årrekke, at eksport av biler ikke er såre enkelt.

Han påpeker at det krever mye kompetanse, blant annet om tollregler, spedisjon og hvilken dokumentasjon som må foreligge om det skal betales tilbake norske avgifter.

- Vi har opplevd kunder som tror de bare kan komme med nummerskilter under armen, kjøpe en bruktbil i Norge til netto pris inkludert refusjon av engangsavgiften og deretter skru på sine medbrakte skilter fra sitt hjemland.

- Men så enkelt er det slett ikke. Vi får en rekke spørsmål fra bruktbilforhandlere som blir kontaktet av kjøpere, men som ikke har systemer for selve prosessen og vet hvilke dokumenter man må fylle ut.

- Det er nok av fallgruver og vi mener at eksport av brukte biler er et fagområde som først blir enkelt når man kan det, avslutter Lassegård.

Les også: Lønnsom eksport av bruktbil: - Enklere enn du tror

Bruktbileksport: Antall avgiftsrefusjoner og tilbakebetalt beløp 2015-2023:
Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no

Pr 31. juli er det utbetalt 684,6 millioner for biler eksport til og med starten av juni. Det er en voldsom økning fra tidligere år. Det er krevende å gi et treffsikkert estimat på hvor mye eksporten vil lande på ved slutten av året (den grå søylen).

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn