Fortsatt agentmodell eller overgang til forhandlermodell?

Det er fremdeles spørsmålet for Xpeng Motors (Norway) AS og deres partnere på vei inn i 2024.

Men uansett har det skjedd store endringer i 2023:

I løpet av fjoråret ble sterke partnere som Bilia, Nardo Bil, Autostrada, Ålgårds Auto og Bil i Nord rekruttert til det nye agentnettverket.

Disse kom inn som en erstatning for Motor Gruppens tidligere Xpeng-nettverk.

Høsten 2023 kunne BilNytt.no avsløre at Xpeng er i dialog med agentene om en overgang til tradisjonell forhandlermodell.

- Når går dere bort fra agentmodellen?

- Vi vurderer hele tiden hvor godt vi har lyktes i den modellen vi bruker nå, sier Xpeng Norge-sjef Claes Persson til BilNytt.no i dag.

- Så ser vi på utviklingen videre og hvor det fins best potensial både på kort og lang sikt. Vi har ikke sagt at vi må ha det ene eller det andre, men følger den utviklingen som til enhver tid gjelder for å lykkes.

Göteborg-mannen kom inn som Xpeng Motors Norway-sjef i januar 2022.

Da var Motor Gruppen distribusjonspartner og privat importør gjennom selskapet XBI Norge AS.

Rendyrker importørrollen
Uavhengig av om det blir overgang til tradisjonell forhandlermodell eller ei: Rett før jul kunngjorde Xpeng Motors at de slutter som detaljist.

Xpeng Motors rendyrker nå rollen som importør etter å ha inngått en utvidet avtale med Bilia:

Allerede 1. januar overtok Bilia Xpeng Motors service- og utleveringslokaler på Lørenskog samt driften av showrommet i Bjørvika i Oslo sentrum.

11 ansatte ble overført fra importøren til Bilia.

- Når vi nå rendyrker vår rolle som importør, legger vi til rette for å befeste vår posisjon og vokse i det norske markedet, sier Claes Persson.

- Vi ønsker å være en langsiktig og troverdig aktør sammen med sterke og anerkjente forhandlere, legger han til.

Bilia starter også i løpet av 1. kvartal opp med salg, service og utlevering av Xpeng ved sin tradisjonsrike BMW-forhandler Bilia Skøyen, ved BMW- og Volvo-forhandleren Bilia Drammen og ved Volvo-forhandleren Jensen & Scheele i Halden.

Bilia kom først inn i Xpeng-nettverket med sin bruktbilforretning i Bergen.

Bilia Norge skal drifte seks Xpeng-lokasjoner:

  • Bjørvika, Oslo
    • Showroom (Bilia overtok 1. januar)
  • Lørenskog
    • Service/utlevering (Bilia overtok 1. januar)
  • Bilia Skøyen
    • Åpner første kvartal 2024
  • Bilia Drammen
    • Åpner første kvartal 2024
  • Jensen & Scheele, Halden
    • Åpner første kvartal 2024
  • Bilia Kokstad, Bergen
    • Åpnet i 2023

Xpeng har fire agenter i Norge i tillegg til Bilia:

  • Autostrada, Skien og Arendal
  • Ålgårds Auto, Stavanger
  • Nardo Bil, Trondheim
  • Bil i Nord, Tromsø

I tillegg driver fortsatt flere Motor Forum-forhandlere serviceverksted for Xpeng.

Bilia har overtatt driften av Xpeng-showroomet i Bjørvika i Oslo...

... og service- og utleveringssenteret i Lørenskog. Frem til 1. januar driftet Xpeng begge disse lokasjonene i egen regi. 

Servicesenteret på Lørenskog, som ble opprettet i februar i fjor, er utstyrt med mobil serviceenhet.

Likt som i Sverige?
Bilia i Sverige er også agent for Xpeng i Stockholm, Göteborg og Malmö. I tillegg har merket ytterligere to utstillings- og salgslokaler i og rundt Stockholm.

- Må Norge og Sverige følge hverandre på valg av salgsmodell, eller kan Xpeng benytte ulike salgsmodeller i de to landene?

- Vi er såpass nær hverandre at det neppe blir strategisk riktig for oss å satse på agentmodell i ett land og forhandlermodell i det andre, svarer Claes Persson.

Agentene gir stadige tilbakemeldinger og ytrer ønsker etter hvert som erfaringer høstes ute i nettverket.

Men det er Xpeng som til slutt bestemmer hvor merket skal:

- Tilbakemeldinger fra agentene er at de er fornøyde med at vi styrer alt fra pris til for eksempel logistikk og markedsføring, hevder Persson.

«Tydeligvis vil nordmenn heller kjøpe sin nye Xpeng hos velkjente Bilia, Nardo, Autostrada eller Bil i Nord – enn fra Xpengs showroom i Bjørvika», skrev BilNytt.no på kommentarplass 1. desember.

Volumkrav kommer
Xpeng er foreløpig ett av et fåtall kinesiske bilmerker som er i ferd med å finne egne bein å stå på i Norge.

Samtlige av de nye partnerne har andre og større bilmerker i stallen i tillegg til Xpeng.

- Da vi startet opp for rundt halvannet år siden, var det ingen som så på Xpeng som noen konkurrent. Men nå som volumet har tatt seg opp, blir vi tatt mer på alvor, sier Persson.

- Da blir det også vanskeligere å få inn Xpeng på enkelte lokasjoner, legger han til.

- Er det dyrt å bli Xpeng-agent?

- Vi har en CI-standard, men ingen sterke føringer. Det avgjøres for hver enkelt lokasjon hva som passer inn, og vi er nok mer fleksible enn andre aktører.

- Større krav vil komme med større volum, tenker jeg.

Persson hevder at Xpeng har solgt omkring 1.500 biler i Norge i 2023 – en god del av dem for utlevering i 2024.

I sitt fjerde år på norsk jord ble ifølge OFV registrert 777 nye Xpeng i 2023, der modellen G9 sto for 599, P7 for 151 og G3i for 27.

Han tror på mellom 2.500 og 3.000 bilsalg i Norge i 2024.

- Vi kommer til å kjøre på. Når alle våre fem agenter er oppe og står og blir kjent med Xpeng, skal vi gasse på med G9 og senere G6. Vi tror G6 blir en supermodell for oss i Norge, sier Claes Persson.

Ønsker ikke jojo-priser
Xpeng Norge hadde i fjor god tilgang på biler. Uten for store lagre, holdt merket seg unna den voldsomme priskrigen som oppsto i markedet.

Xpeng svarte i stedet med å legge ved tilbud på ekstrautstyr for å friste nybilkjøperne:

- Selv om pris er en viktig faktor for G9, er vi ikke så interessert i jojo-priser med opp til 150.000 kroner i prisavslag, sier Persson rolig.

- Vi må promotere oss gjennom produktet og teknologien vår. I en priskrig er det kun én vinner; den med lavest pris. Men det er ikke holdbart i lengden kun å presse prisen.

- I stedet ønsker vi å spre budskapet om hva man får for pengene. Det er intet mål for oss å være billigst.

I løpet av året kommer introduksjonen av Tesla Model Y-konkurrenten Xpeng G6. Bilen er allerede i salg i Kina.

Nytt delelager i Moss
Ved siden av Norge og Sverige, selges Xpeng også i Danmark og Nederland. I år skal merket lanseres i Tyskland, Frankrike og Storbritannia.

Den kinesiske produsenten har en europadirektør med sete i Kina. Europa-kontoret i Amsterdam tar seg overordnet av blant annet koordinering, markedsføring og logistikk på kontinentet.

Xpeng har et sentralt varelager for Europa i Nederland.

Den norske importøren har i høst etablert et eget vare- og delelager i Moss med en tredjepart som står for leveranser til servicemarkedet.

Volkswagen investerte i fjor 7 milliarder kroner i Xpeng for å styrke sin elbilposisjon i Kina og verden. At den tyske giganten overrasket stort med et slikt grep, kom utvilsomt merkevaren Xpeng til gode her i Europa og Norge.

- For dem som har fått det med seg, gir det nok en annen trygghet for merket. Før ble Xpeng kanskje sett på som et hvilket som helst kinesisk merke, men når Volkswagen investerer og går inn langsiktig, gir det en helt annen trygghet for kundene, mener Persson.

Svensken hevder å oppleve at skepsisen til kinesiske bilmerker er i ferd med å bli borte:

- Det har nesten helt forsvunnet. Vi ser og hører knapt kommentarer om det lengre. Anerkjennelsen og kjennskapen til merket øker, og det er stadig mindre fokus på hvor Xpeng kommer fra.

Xpeng opplyser å ha levert 141.600 biler globalt i 2023, hvorav over 60.000 i fjerde kvartal. Det er mer enn Polestar leverte i hele 2023.

Les kommentaren: Det begynner å ligne på mobilisering

Les kommentaren: Et vannskille for verdens bilindustri

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn