I går skrev skrev BilNytt.no at OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen stiller spørsmålet om hvor bokstavelig vi skal ta 2025-målet:
- Kanskje bør vi stille spørsmålet om 90-95 % elbiler i nybilsalget er høyt nok – enn så lenge, sier OFV-direktøren.
Samtidig har finansminister Trygve Slagsvold Vedum mer eller mindre avlyst 2025-målet, i et intervju han gjorde med Nettavisen.
Han sier at det ikke kommer noen store avgiftshopp på fossilbiler inn i 2025.
Gårsdagens BilNytt.no-artikkel har fått Christina Bu til å reagere sterkt.
- Påvirket av stemmer som Øyvind Solberg Thorsen?
Elbilforeningens leder stusser på finansminister Trygve Slagsvold Vedum kommentarer:
- Det er synd at Finansministeren snakker ned egen politikk og troa på å kunne nå klimamål, sier Christina Bu.
- Det virker ekstra merkelig etter at han i revidert nasjonalbudsjett bedret konkurransen for elbiler i næringsmarkedet kraftig fra 1. juli, mener hun.
Men Bu reagerer spesielt på OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen uttalelser:
- Kanskje finansministeren blir påvirket av stemmer som Øyvind Solberg Thorsen? spør Bu.
- Første kvartal i år er den elektriske markedsandelen for privatkjøpte personbiler på 96 %, mens den kun er 83 % i næringsmarkedet.
- Et par politibiler gjør ikke at vi ender nede på 90 %
Endringene Vedum nå har lagt fram i revidert nasjonalbudsjett vil framover gjøre det like attraktivt å velge elbil i næringsmarkedet som i privatmarkedet – det vil øke den samlede markedsandelen 2. halvår, mener Bu.
Hun sier følgende til BilNytt.no:
- Nordland fylke har en markedsandel i 1. kvartal i år på 92,6 %, mens Øyvind Solberg Thorsen er altså fornøyd om vi klarer 90-95 % nasjonalt i 2025?
- Jeg blir oppgitt over at han som burde vite bedre gang på gang tar til orde for å redusere målet – helt uten gode argumenter for hvorfor – et par politibiler gjør ikke at vi ender nede på 90 %.
- Jeg synes også han burde slutte å skyve hjemmetjenesten foran seg – de har jo stor grad kjørt elektrisk i mange år allerede, sier Bu.
- Hvorfor alt dette unødvendige nedsnakket? Jeg stusser over hva Thorsen egentlig vil med dette?
- Vi har virkemidlene, det må bare være vilje til å bruke dem.
- Vi forventer enda sterkere politikk i budsjettet for 2025, det må til for å ta oss helt i mål, sier Bu.
Om utviklingen i EU, som OFV-sjefen trekker frem, sier Bu følgende:
- Alle som følger med på EU-regulering vet at årene 2023 og 2024 kom til å være en stagnasjonsperiode. Veksten i elbilsalget vil ta seg opp igjen i 2025, hevder Christina Bu.
- Ensporet og fanatisk
OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen lar seg ikke vippe av pinnen av uttalelsene til Christina Bu:
- Jeg synes Elbilforeningen er ensporede og fanatiske, sier Solberg Thorsen til BilNytt.no.
Han har tydeligvis mer sans for Vedums siste uttalelser.
- Jeg mener uttalelsene til Trygve Slagsvold Vedum vitner om sunt bondevett. For vår del er vi enige med Elbilforeningen om målsetningen, men ikke om tidspunktet, presiserer OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
- Vi må ta inn over oss at ikke alle kan – eller vil – gå over til elbil nå. Det virker derfor åpenbart at målet om 100 % ikke vil nås før elbiler er det eneste som tilbys i markedet, og dit er det et stykke igjen, gjentar Solberg Thorsen.
Han mener Elbilforeningen burde slå seg til ro med det som er oppnådd:
- Ja, jeg mener det er litt fanatisk å ikke være fornøyd nå som vi har kommet så langt. De vil absolutt nå 100 %, fair enough, men vi er litt mer pragmatiske, sier OFV-direktøren, og fortsetter:
- Vi må ta inn over oss at det faktisk ikke er lille Norge som styrer utviklingen på dette området. Men jeg har også vært klar på at vi trenger å holde på elbilfordelene slik at utviklingen fortsetter å gå i riktig retning.
- Så er det helt nødvendig å ha med seg folk, og ikke minst bedrifter, på dette, understreker han.
- Jeg ser det slik at det nå blir enda viktigere å fokusere på å øke nullutslippsandelen for varebiler og tungtransporten fremover, avslutter Øyvind Solberg Thorsen.
Tidligere denne uken stilte Christina Bu og Unni Berge i et større intervju med BilNytt.no der fremhevet samarbeidet med norsk bilbransje.
Les også: - Naiv aktivisme? Langt ifra!
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn